Evakueringen av finländare slutfördes på söndagen

Det sista evakueringsflyget från Thailand landade på söndagen på Helsingfors-Vanda flygfält och alla som vill har återvänt till Finland, konstaterade statsminister Matti Vanhanen, som anlänt till flygfältet. Några personer återvänder med reguljärflyg i ett senare skede.

Under den gångna veckan gjordes tio flygningar och en ambulansflygning och över 2 600 finländska medborgare och medborgare från grannländerna hämtades hem. Nu fortsätter krisoperationen i Asien, sade Vanhanen. I Thailand fortsätter spaningarna efter de saknade och identifieringen av avlidna och man förbereder sig för att transportera hem de avlidna. Detta kommer emellertid ännu att ta lång tid. Statsministern vädjade till finländarna att privatpersoner inte skulle resa till området för att leta efter sina anhöriga och egna på grund av risken för epidemier i området.

Statsminister Vanhanen tackade vid presskonferensen alla privatpersoner som deltagit i räddnings- och krisarbetet samt myndigheter och representanter för organisationerna för deras förtjänstfulla arbete såväl i Asien som i hemlandet. Det smidiga samarbetet mellan olika sektorer möjliggjorde bland annat det att Finland bland de första lyckades evakuera sina medborgare. Vanhanen riktade ett särskilt tack till Thailands och Sri Lankas befolkning och myndigheter, som genom sina åtgärder räddade livet på många finländare.

Utrikesminister Erkki Tuomioja berättade att det nu finns 186 namn på listan över saknade finländare och att listan knappast längre kommer att förändras. Det finns ingen anledning att längre hoppas på några mirakulösa räddningar. Enligt krisarbetare som återvänt från Phuket i Thailand finns i Phuketområdets sjukhus och kliniker inga medvetslösa patienter vars namn eller medborgarskap man inte känner till. En del av offren kommer aldrig att återfinnas eftersom flodvågorna fört kropparna så långt ut i havet. Både finska ambassaden och övriga finländska instanser i Thailand fortsätter dock spaningarna och granskningen av uppgifter.





Största biståndsinsatsen i FN:s historia

FN håller som bäst på att inleda den största biståndsinsatsen i organisationens historia i Asien, sade utrikeshandels- och utvecklingsminister Paula Lehtomäki. Akut humanitärt bistånd kommer eventuellt att behövas i flera månader, men återuppbyggnaden kommer att ta år, kanske så mycket som ett decennium, bedömde Lehtomäki. EU:s utvecklingssamarbetsministrar sammanträder nästa vecka för att dryfta samordningen av biståndet, och nästa vecka sammanträder de internationella biståndsgivarna även i Jakarta i Indonesien.

Statsminister Vanhanen berättade att man har erbjudit hjälp med evakueringen till Sverige och Norge, men ingetdera landet har för tillfället behov av transporthjälp. Även det unika flygande sjukhus som byggdes i ett Finnairplan har erbjudits åt övriga europeiska länder, och enligt Vanhanen inväntas svar under de närmaste dagarna.

Vid bedömningen av krisinsatsen bör man enligt Tuomioja i fortsättningen fästa uppmärksamhet vid samarbetet mellan länder och utvecklingen av detta samarbete, samt vid ett effektivare utnyttjande av Internet. Genom Internet borde man kunna förmedla rätt information i rätt tid. Tyvärr är det även lika lätt att sprida felaktig information, sade Tuomioja.

Problemen med informationsförmedlingen började redan i katastrofområdet

I Finland och de övriga nordiska länderna har man kritiserat myndigheterna för att informationsgången har varit för långsam. Direktören för FRK:s internationella bistånd Kalle Löövi bedömde att de raserade telekommunikationsförbindelserna bland annat i Thailand och Sri Lanka innebar att biståndsinsatsen försenades med ett dygn jämfört med en idealsituation. Utnyttjande av textmeddelanden i stället för telefonsamtal är en metod för att minska påfrestningarna på telekommunikationsnätet.

Utrikesminister Tuomioja betonade att verksamheten inleddes klanderfritt efter det att man fått kännedom om katastrofens omfattning. Jag tror inte att något annat land agerade snabbare, konstaterade Tuomioja.

Det att utrikesministeriets kriscentral stockade sig i inledningsskedet berodde inte på mänskliga faktorer utan på brister i den tekniska utrustningen, brister som är svåra att förbereda sig för under normala förhållanden. Till utrikesministeriet inkom under en knapp vecka över 65 000 samtal, då antalet samtal till exempel efter terrorattackerna den 11 september var ca 3 000. Mycket snabbt i början av veckan lyckades man dock åtgärda problemen, och alla som har ringt utrikesministeriet har fått kontakt, konstaterade utrikesministeriets understatssekreterare Hannu Himanen. Thailands ambassadör: Jag insåg vidden av katastrofen först på onsdagen