Presentation av startupföretag på fyra minuter

Startupföretagare från Asien, Afrika och Latinamerika kommer till Slush i Helsingfors i jakt på nya kunskaper och tillväxt.

Jovana Korac Slush. Foto: Minttu-Maaria Partanen.
Jovana Korac. Foto: Minttu-Maaria Partanen.

Uppdrag: sälj ditt företags idé åt investerare på fyra minuter. Tiden börjar nu.

”Vad har gamla kläder, tidningspapper och tvättsvampar gemensamt? Det är vad afrikanska flickor använder som mensskydd”, inleder Jovana Korac från Sydafrika. Juryn som besår av fyra personer lyssnar allvarligt och gör anteckningar.

Under programmet Global Impact Accelerator ska företagen sälja sina idéer åt en jury. De bästa får presentera sina idéer under själva Slush.

Koracs företag Kgoshigadi är ett av de 41 startupföretag från Afrika, Asien och Latinamerika som utrikesministeriet har bjudit in till Finland med hjälp av medel för utvecklingssamarbete. Företagen valdes till programmet genom nationella företagstävlingar.

Startupföretagarna deltar i utbildningsprogrammet i en vecka innan Slush-evenemanget, och lär sig om hur det lönar sig att sälja sitt företag, marknadsföra det och skaffa nya partner.

Finland har bjudit in startupföretag från utvecklingsländer till ett utbildningsprogram i samband med Slush sedan 2013. Syftet är att skapa en positiv företagskultur i utvecklingsländer och öka tillväxten och sysselsättningen.

Nyttiga kontakter

Startupföretagare, Slush. Foto: Minttu-Maaria Partanen.
Startupföretagare. Foto: Minttu-Maaria Partanen.

Jovana Koracs företag Khoshigadi vill tillverka bindor som också fattiga flickor har råd med. Unicef bedömer att upp till 100 miljoner flickor stannar borta från skolan på grund av mens eftersom det inte finns ordentliga toaletter i skolorna och för att de inte har bindor.

”När en flicka säger åt mig att jag har förändrat hennes liv är det värt allt arbete jag gjort.”

För Korac är den största behållningen av utbildningsprogrammet att hon får knyta kontakter med andra företagare och med finansiärer.

”Det är ensamt att vara företagare. Här får jag bekräftelse för att min idé är bra och att jag inte är den enda företagaren som vill lösa sociala problem i sitt hemland.”

Många av de startupföretag som valts ut till programmet arbetar med samhälleliga frågor: hur lokala jordbrukares produkter ska sälja bättre, hur man ska distribuera mediciner på landsbygden, hur man ska hindra de allt värre trafikstockningarna i storstäderna.

Av de företag som deltog i Slush med utrikesministeriets stöd förra året bedömde nio av tio att utbildningsprogrammet hade gagnat deras företag. Företagarna fann i medeltal fem nyttiga kontakter för sin affärsverksamhet under de olika evenemangen på programmet.

De fyra minuterna går mot sitt slut. I den sista rutan en bild på en tidning.

”Vi vill inte att en enda flicka ska behöva använda den här som binda. Tack!” Korac ler.

Klockan ringer. Juryn tackan för presentationen. Följande företagare kliver in i strålkastarljuset.

Minttu-Maaria Partanen