Sibelius saapui Maputoon

Jean Sibeliuksen 150-vuotisjuhlavuotta on vietetty ympäri maailmaa mitä moninaisimmin tapahtumin. Mosambik liittyi juhlivien maiden joukkoon lokakuussa. Suomen Maputon-suurlähetystö kutsui kaksi nuorta suomalaista muusikkoa, Kaapo Ijaksen ja Mila Laineen, valmistamaan Sibelius-teemaisen konsertin yhdessä paikallisen musiikkikouluprojekti Xiquitsin kanssa.

Tavoite oli kunnianhimoinen: saada nuoret, hyvin erilaisista sosiaalisista taustoista tulevat ja vasta muutaman vuoden klassista musiikkia soittaneet paikalliset muusikonalut omaksumaan heille vierasta taidemusiikkia.

Heille haluttiin myös opettaa Sibeliuksen Finlandian ja Souda, souda sinisorsan sanat ulkoa – ja saada shanganaa ja portugalia äidinkielenään puhuvat nuoret ääntämäänkin ne ymmärrettävästi.

Nuotit ja sanat oli jaettu etukäteen, mutta harjoitteluaikaa oli tasan kaksi viikkoa.

Muusikot antoivat myös soittotunteja. Mila Laine opetti mosambikilaisille sellon soittoa. Kua: Elina Penttinen.

Nokia ja Kone tukemassa suomalaista suvaitsevaisuuskasvatusta

Suomalaisten muusikoiden vierailua tukivat sekä Nokian että Koneen Mosambikin- edustus. Kapellimestarioppilas Kaapo Ijas ja sellisti Mila Laine saapuivat maan pääkaupunkiin Maputoon lokakuun puolessa välissä. Edessä oli tiivis kaksiviikkoinen harjoitus ja workshop-periodi. 

Sen aikana nuoret mosambikilaiset saivat kokea intensiivisen, Sibeliuksen ja suomalaisen taidekasvatuksen kyllästämän kulttuurikylvyn.

”Tavoitteenamme on jakaa suomalaisen musiikin ohella myös korkeatasoista suomalaista taide- ja musiikkipedagogiikkaa sekä tarjota mosambikilaisille lapsille ja nuorille uusia tapoja ilmaista tunteitaan ja luoda omaehtoisesti musiikillisia sisältöjä,” selitti Mila Laine jälleen yhden pitkälle iltaan venyneen harjoituksen jälkeen.

”Musiikki tarjoaa erinomaisen välineen myös suvaitsevaisuuskasvatukselle: laulaminen ja leikkiminen on lapsille luonteva tapa oppia tuntemaan toista kulttuuria. Sibeliuksen musiikki on tähän kaikkeen hyvin otollista, sillä se on melodisuutensa ansiosta suhteellisen helppoa.”

”Projektilla on myös hyvin vahva sosiaalinen tavoite,” lisäsi Kaapo Ijas. ”Monille projektiin osallistuville lapsille Xiquitsi-orkesteri ja -kuoro saattaa olla ainoa keino oppia uusista kulttuureista, saada äänensä kuuluviin ja kokea vastaavaa yhdessä tekemisen riemua. Toivon, että ainakin osalle tapaamistamme lapsista ja nuorista kokemus antaa tunteen siitä, että ymmärtää itseään ja maailmaa hieman paremmin.”

Kaapo Ijas johdattaa nuorta muusikkoa klarinetin saloihin. Kuva: Elina Penttinen.

Valse tristen vauhdittamana kohti konsertteja

Ensimmäisiä maistiaisia tulevasta kuultiin Suomen suurlähettilään järjestämällä vastaanotolla, jossa Laine ja Ijas esittivät Xiquitsi-projektin kokeneempien muusikoiden kera ohjelmiston parhaimmistoa kamarimusiikkiversioina.

Paikalla olivat Mosambikin opetusministeri Jorge Ferrãon lisäksi runsaasti paikallista diplomaattikuntaa sekä Koneen ja Nokian asiakkaita.

Ihastuneita huokauksia sai aikaan etenkin Ijaksen sovittama kamarimusiikkiversio Valse Tristestä.

“Tämäntyyppinen kulttuurivaihto on äärimmäisen tärkeää: se on konkreettinen tapa osoittaa, että mahdollisista kulttuurisista eroistamme huolimatta meille löytyy yhteinen kieli. Musiikki yhdistää eri kansakuntia aivan erityislaatuisella tavalla,” kommentoi Koneen Mosambikin-edustaja David Nhonguane musiikkituokion päätyttyä.

”Tällaiset tapahtumat ovat myös erinomainen keino saattaa eri alan edustajia yhteen,” huomautti Nokian edustaja Martin Talbot. ”Sibelius on tänä iltana saattanut samaan tilaan sekä asiakkaitamme että alan teollisuuden edustajia, lainsäätäjiä ja poliitikkoja.”

Talbot muistutti, että Sibeliuksen 150-vuotisjuhlan lisäksi tänä vuonna vietetään myös Nokian 150-vuotisjuhlia.

”Mikä sen parempaa kuin juhlia sitä kansallissäveltäjän sävelin!”

Suomi soittaen mosambikilaisten maailmankartalle

Kaksiviikkoinen Sibelius-teemainen muusikkovierailu kulminoitui kahteen tiivistunnelmaiseen konserttiin. Ensimmäinen järjestettiin paikallisen yliopiston kulttuurikeskuksen juhlavassa konserttisalissa, toinen paikallisen peltikattoisen ala-asteen, Escola Primária Completa de Maguiguanen (Maxaquene ”D”) auringon paahtamalla pihalla.

Sibelius soi myös auringonpaahteessa. Kuva: Elina Penttinen.

Jälkimmäisessä paikalla oli opetusministeri Jorge Ferrão, Suomen Mosambikin suurlähettiläs, Seija Toro ja suuri joukko koulun oppilaita ja muita seudun lapsia ja nuoria. Yleisön uteliaisuus ja jännittyneisyys oli käsin kosketeltavaa kapellimestari Kaapo Ijaksen nostaessa tahtipuikon ensimmäisen kerran ylös.

Puikoniskua seuraavat sävelet eivät jättäneet ketään paikalla olleista kylmäksi. Etenkin suomalaiset kuulijat saivat kaivaa laukuistaan nenäliinoja – niin koskettavaa oli kuulla Finlandia ja Souda, souda sinisorsa vahvalla mosambikilaisella tunteella ja taidolla soitettuna – ja erinomaisesti suomeksi äännettynä.

Hienoviritteinen ja juhlallinen tunnelma laukesi vasta, kun muusikot päästivät konsertin päätteeksi paikallisen marrabenta-rytmin täyteen vauhtiin. Mukaan tanssiin kutsuttiin opetusministerin lisäksi kaikki paikalla olleet suomalaiset.

”Kulttuurimme ovat ilman muuta hyvin erilaisia,” tiivisti Xiquitsi-projektin johtaja Kika Materula projektin päätteeksi. ”Silti jälleen kerran tuli todistetuksi, että ne löytävät toisensa musiikin universaalin kielen kautta. On ilmiselvää, että Suomi on nyt piirtynyt satojen lasten mielikuvitukseen lähtemättömällä tavalla – monille ensimmäistä kertaa elämässä.”

Elina Penttinen

Kirjoittaja työskentelee koordinaattorina Suomen Maputon-suurlähetystössä

Lisää aiheesta:

kulttuuri
musiikki