Road Show pysähtyi Jyväskylässä: miksi ja miten USA:n markkinoille?

Team Finland -toimijoiden ja Yhdysvaltojen Suomen-suurlähetystön yhteistyössä järjestämä Why USA – Why right now? -road show jalkautui Jyväskylään 9.3. Yhdysvaltojen Suomen-suurlähettiläs Charles C. Adams Jr. kiteytti puheenvuorossaan, että "me voimme, meidän täytyy ja me haluamme kasvattaa kauppaa Suomen kanssa. Ja me aiomme näin tehdä.”

Ulkoministeriön Stefan Lindström alusti yrityksille mm. oikeudellisista asioista. Kuva: Ari Honkanen

Jyväskylän kaupungintalon juhlasalissa Yhdysvaltojen tarjoamista mahdollisuuksista keskusteli kolmisenkymmentä ammattilaista muun muassa 20 yrityksestä, joiden osaaminen vaihteli ohjelmistosuunnittelusta puunjalostukseen.

Tilaisuudessa vieraillut Yhdysvaltojen Suomen-suurlähettiläs Charles C. Adams Jr. sanoi olevansa iloinen siitä, että Yhdysvallat kiinnostaa suomalaisyrityksiä.

Puheenvuorossaan Adams kertoi muun muassa vielä neuvotteluvaiheessa olevan TTIP-sopimuksen auttavan erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä, joille kaupanesteet ja tullit saattavat muodostaa läpäisemättömän esteen laajentaa toimintaansa Yhdysvaltojen markkinoille.

Lisäksi hän painotti, että oikeusjutut ovat jokapäiväistä yritysmaailmassa, myös Yhdysvalloissa, joten hyvään lakimieheen kannattaa panostaa.

Ulkoministeriön, Finpron, Tekesin, Finnveran, työ- ja elinkeinoministeriön, Suomen Yrittäjien, Keskuskauppakamarin, alueellisten Team Finland -toimijoiden, Patentti- ja rekisterihallituksen, AmChamin ja Yhdysvaltojen Suomen-suurlähetystön ja kaupunkien yhdessä toteuttama kiertue esittelee yrityksille Yhdysvaltojen markkinoiden mahdollisuuksia ja haasteita sekä kertoo Team Finland -toimijoiden ja Yhdysvaltojen suurlähetystön palveluista.

Road Show vierailee kevään aikana kahdeksassa kaupungissa. Kiertueen seuraavat tilaisuudet järjestetään Turussa 30.3., Kuopiossa 31.3., Lappeenrannassa 19.4., Tampereella 29.4. sekä Vaasassa (ajankohta ei vielä selvillä). Kevät huipentuu Helsingissä 17.5. pidettävään päätapahtumaan. Lisätietoja tapahtumista stefan.lindstrom@formin.fi.

Yhdysvaltojen Suomen-suurlähetystössä kaupallisista asioista vastaava Rick de Lambertin mukaan suomalaisyritykset tekisivät ison virheen, jos ne jättäisivät menemättä hyvässä nosteessa oleville Amerikan markkinoille.

Keskeisiä houkuttumia yrityksille ovat lukuiset huippuyliopistot, maailman suurin R&D-panostus sekä monipuoliset ja maailman suurimmat markkinat.

De Lambert kertoi myös Yhdysvaltojen SelectUSA(Linkki toiselle web-sivustolle.)-ohjelmasta, jolla pyritään helpottamaan investoimista Yhdysvaltoihin. Ohjelma auttaa yrityksiä mm. lakiasioiden kanssa ja sopivien yhteistyökumppanien löytämisessä.

De Lambertin kollega, konsuli Amiee McGimpsey, muistutti useaan otteeseen, että he ovat täällä palvellakseen yrityksiä ja auttaakseen esimerkiksi viisumiasioissa(Linkki toiselle web-sivustolle.). Monimutkaisia viisumikäytäntöjä ei ole syytä pelätä tai tulkita merkkinä kielteisestä asenteesta maahantulijoita kohtaan, vaan "me todella haluamme että tulette Yhdysvaltoihin!", McGimpsey kannusti.

Tapahtuman toteuttajat eli Yhdysvaltojen Suomen-suurlähetystön Rick A. de Lambert (vas.) ja Amiee McGimpsey, ELY-keskuksen Heini Günther, Jyväskylän kaupungin Liisa Parviainen sekä ulkoministeriön Stefan Lindström. Kuva: Ari Honkanen

"Ei ole ongelma lähteä USA:n markkinoille – se vain pitää tehdä oikein"

Kaupallisena USA-vastuuvirkamiehenä ulkoministeriössä toimiva lähetystöneuvos Stefan Lindström kertoi ulkoministeriön tukevan yritysten kansainvälistymistä 80 toimipisteessään ympäri maailmaa.

Esimerkiksi Suomen Los Angelesin -pääkonsulaatti auttoi viime vuonna yli sataa suomalaisyritystä länsirannikolla. Lindström vinkkasi, että "jos teidän pitää päästä puhumaan vaikutusvaltaisille ihmisille, niin kysykää meiltä, sillä me pääsemme". Ovien avaamisen ja arvovaltapalveluiden lisäksi edustustot voivat auttaa mitä erilaisimmissa ongelmissa yrityksiä – "olkaa meihin yhteydessä".

Lindström kävi esityksessään lisäksi läpi yleisimpiä ongelmia Yhdysvaltojen markkinoille lähdettäessä. Esimerkiksi työlaki, sääntelykysymykset, verotus- ja oikeuskäytäntöjen erot aiheuttavat useille yrityksille päänvaivaa. Lindström neuvoikin, että "yrityksen sopimukset on amerikanisoitava" eli muokattava amerikkalaisen lainsäädännön mukaisiksi. Tässä prosessissa on hyvä käyttää asiantuntija-apua.

Lindström opasti myös, että ennen kuin Yhdysvaltojen markkinoita kannattaa lähteä valloittamaan, kolmen asian on oltava kunnossa: hyvä lakimies, immateriaalioikeudet ja skaalattavissa oleva tuote. Yritykset voivat hakea tukea myös erilaisista ohjelmista, kuten Tekesin GAP(Linkki toiselle web-sivustolle.)- ja Amchamin Launchpad USA (Linkki toiselle web-sivustolle.)-ohjelmista.

Firstbeatin toimitusjohtaja Joni Kettunen kertoi Firstbeatin saaneen vetoapua Amerikan valloitukseen mm. Tekesin GAP-ohjelmasta, Finnveralta sekä ELY-keskukselta. Kuva: Ari Honkanen

Miten amerikantemppu tehdään?

Seminaarin ehkä kiintoisinta antia oli Yhdysvalloissa jo siipiään kokeilleiden yritysten kokemukset ja vinkit. Käyttäjäkokemuksen kehittämiseen ja palvelumuotoiluun erikoistuneen Ideanin Niko Frilander kertoi yllättyneensä siitä, kuinka paljon aikaa kului Yhdysvalloissa käytännön asioiden järjestelyyn, ja suosittelee etsimään oikeat kumppanit liiketoiminnalle.

Ulkoasiainhallinnon kansainvälisen liiketoiminnan erityisasiantuntijana Los Angelesissa pian aloittava Aki Luukkainen kertoi puolestaan yllättyneensä vientiyrityksessä toimiessaan siitä, että amerikkalaiset tekevät isoja päätöksiä nopeammin ja ottavat riskejä herkemmin.

Työkaluja hyvinvoinnin mittaamiseen tarjoavan Firstbeatin toimitusjohtaja Joni Kettunen puolestaan alleviivasi ensimmäisen asiakkaan tärkeyttä, sillä se toimii myöhemmin referenssinä tuotteen laadusta muille mahdollisille asiakkaille. Kettunen painotti vielä, että on tärkeää hahmottaa myös ne markkinat, joille ei kannata mennä.

Ulkoasiainsihteeri Ari Honkanen

Kirjoittaja toimii ulkoministeriön viestintäosastolla sisältö- ja viestintäasiantuntijana.

kauppa