Myanmarin erikoistalousalueet kasvun vetureina

Myanmarissa on kehitteillä kolme merkittävää erityistalousaluetta: Kyaukphyu, Thilawa ja Dawei. Hankkeet alueilla ovat viivästyneet, mutta niiden uskotaan käynnistyvän lähiaikoina toden teolla. Finpro auttaa kiinnostuneita suomalaisyrityksiä pääsemään Myanmarin markkinoille.

Myanmar SEZ
Vertailussa Myanmarin erikoistalousalueet. Kuva: Financial Times

Myanmarin liikenneinfrastruktuuri on yleisesti heikossa tilassa. Tilanteen parantamiseksi Myanmariin ollaan parhaillaan rakentamassa kolmea uutta satamaa, joista kaksi on syvänmerensatamia. Satamien yhteyteen rakennetaan erityistalousalueet.

Laajoja vaikutuksia

Erityistalousalueilla tarjotaan tuotanto- ja palvelusektoreiden investoijille muun muassa verotukseen ja vientiin liittyviä etuoikeuksia sekä "yhden pysähdyksen palvelukeskustoimintaa" virallisille luville.

Toteutuessaan ja onnistuessaan hankkeet muodostavat Myanmarin talouskehityksen dynamon. Osaltaan ne myös muuttavat kansainvälisen kaupan reittejä, kun Kiinan ei tarvitse enää kuljettaa niin paljon raaka-aineita ja tavaraa Malakansalmen kautta ja matka Intian valtamereltä muun muassa Bangkokiin lyhenee merkittävästi.

Satamien ja talousalueiden rakentaminen edellyttävät valtavia panostuksia, sillä alueiden infrastruktuuri Thilawaa lukuun ottamatta on täysin puutteellista. Satamat ja erityistalousalueet rakennetaan käytännössä tyhjästä.

Rakentaminen tarjoaa mahdollisuuksia myös suomalaisille yrityksille.

Kyaukphyu – Kiinan reitti Intian valtamerelle

Rakhinen osavaltioon Madayn ja Ramreen saarille rakennettavan erityistalousalueen kooksi on suunniteltu 1 600 hehtaaria ja sinne on suunniteltu sijoitettavan korkean teknologian ja petrokemian teollisuutta sekä suuri syvänmerensatama.

Sataman syvyyden on tarkoitus vähintään 15 metriä, joten myös suuret tankkerit pääsevät sinne, ja vuonna 2025 sataman on tarkoitus pystyä käsittelemään seitsemän miljoonaa konttia vuodessa.

Kyaukphyun hankkeen toteuttajana toimiva China International Trust and Investment Corporationin (CITIC) vetämä konsortio on luvannut huomioida rakennustyössään alueen yhteisöt ja ympäristön: alueelle rakennetaan kouluja ja terveysklinikkoja sekä paikallisia koulutetaan erilaisten onnettomuuksien varalle. Hankkeen toteutuksessa tarkoitus on käyttää mahdollisimman paljon paikallisia alihankkijoita; näin on suunniteltu luotavan vuosittain 2 000 uutta työpaikkaa.

Kyaukphyun satama on Kiinalle tärkeä, sillä sen kautta kulkevat myös Kiinan rakentamat öljy- ja maakaasuputket, joita pitkin tulee 10 prosenttia Kiinan öljytarpeista. Sen kautta Kiina pystyy myös vähentämään kuljetusten kiertämistä Malakansalmen kautta. Lisäksi yhteys Intian valtamerelle on Kiinalle tärkeä tavoite.

Thilawa – Yangonin kainalossa

Thilawan erityistalousalueen satama on hankkeista ainoa, joka ei ole syvänmerensatama. Thilawan kehittämisestä ja hallinnoinnista vastaa Myanmar Japan Thilawa Development (MJTD), Myanmarin ja Japanin välinen yhteisyritys. 

Erityistalousalueprojekti julistettiin tammikuussa 2011 ja ensimmäiset yritykset aloittivat toimintansa jo viime vuoden puolella, vaikka alueen ensimmäinen vaihe valmistuu kokonaan vasta tämän vuoden aikana.

Thilawaan on rekisteröitynyt ja saanut virallisen toimiluvan jo lähes 50 yritystä yli kymmenestä eri maasta. Myanmarin hallinto arvioi, että ensimmäinen vaihe tarjoaa työtä alueella 30 000–50 000 ihmiselle.

Dawei – oikotie Bangkokiin

Dawein erityistalousaluetta varten rakennetaan syvänmerensatama sekä Thaimaahan kulkeva moottoritie, joka yhdistää Myanmarin vankemmin Kaakkois-Aasian talouteen. Dawein erityistalousalueesta on suunniteltu isoa – mahdollisesti 196 neliökilometrin kokonaisuutta – mikä vastaa neljännestä Singaporen pinta-alasta.

Projekti on vielä alkutekijöissään. Vielä muutama kuukausi sitten paikalla ei ollut kuin puhtaaksi hakattua metsää, päällystämättömiä teitä ja vain kourallinen rakennuksia. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa todenteolla vuonna 2016 ja hankkeen on tarkoitus valmistua vuoteen 2022 mennessä.

Mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille

Finpro on juuri aloittanut Myanmarin kasvuohjelman, jonka tavoitteena on viestiä kauppamahdollisuuksista suomalaisille yrityksille ja päättäjille ja herättää mielenkiintoa Myanmarin avautuvia ja kasvavia markkinoita kohtaan.

Tavoitteena on kartoittaa sellaiset suomalaiset yritykset, jotka osoittavat kiinnostusta Myanmarin erityistalousalueiden tarjoamiin mahdollisuuksiin. Kiinnostuneita yrityksiä autetaan pääsemään Myanmarin markkinoille.

Lisätietoa: