Kampanja kokoaa nuorten näkemyksiä kestävästä kehityksestä

Ulkoministeriön Instagram-pohjainen kampanja pohtii, miten Suomi edistää Agenda 2030 -tavoitteita globaalisti ja missä kohtaa kädenjälkemme voi olla #YllättävänVaikuttava.

Mmiisas haluaa vaikuttaa lasten eriarvoiseen asemaan.

Maanantaina käynnistyneen kampanjan keulahahmoina ovat sosiaalisessa mediassa tunnetut nuoret vaikuttajat Roni Back, Mansikkka ja Mmiisas. He pohtivat Euroopan kestävän kehityksen viikolle ajoittuvissa video- ja kuvapostauksissaan, mikä on Suomen rooli maailman yhteisen suunnitelman – YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden – saavuttamisessa vuoteen 2030 mennessä. Samalla nuoret kutsuvat seuraajiaan mukaan keskusteluun.

Kampanja keskittyy 17 YK-tavoitteesta erityisesti ilmastonmuutokseen sekä eriarvoisuuden torjumiseen. Nuorille nämä ovat tärkeitä teemoja kotimaassa, mutta myös maailmalla Suomi voi olla kokoaan suurempi toimija ja suunnannäyttäjä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Kampanjaan liittyvä sivusto osoittaa esimerkein, millaista vaikutusta työllämme on jo nyt ollut maailman köyhimmissä maissa. Suomi on esimerkiksi tukenut uusiutuvia energiaratkaisuja Afrikassa ja säähavaintopalveluita Aasiassa sekä tarjonnut 1,5 miljoonalle naiselle ja tytölle mahdollisuuden käyttää seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluita. Vaikka olemme pieni maa, meillä on paljon vahvuuksia joista ammentaa.

Kuluva vuosi on Agenda 2030 -toimintaohjelman ja Suomen kannalta monella tapaa merkityksellinen muun muassa heinäkuussa alkavan EU-puheenjohtajakauden ja syyskuun ilmastohuippukokouksen vuoksi. Kampanja kokoaa nuorten toiveita ja mielipiteitä päättäjille viesteiksi siitä, mihin meidän tulisi kansainvälisissä pöydissä vaikuttaa: juuri nyt Suomella on kaikki mahdollisuudet olla Yllättävän Vaikuttava.​​​​​​​

www.yllättävänvaikuttava.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.) ​​​​​​​