Euroopan unionin liikenne- ja kuljetusväylien rooli puhutti seminaarissa

Euroopan unionin liikenne- ja kuljetusväylien roolia käsiteltiin torstaina 13. helmikuuta Helsingissä järjestetyssä seminaarissa.

Kuva: Liikennevirasto
Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies avasi seminaarin.
Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies avasi seminaarin.

The role of EU transport corridors for enhanced growth-seminaarissa käsiteltiin Euroopan unionin liikenne- ja kuljetusväylien (EU transport corridors) roolia muun muassa taloudellisen kasvun kannalta. Seminaarin näkökulma oli vahvasti kansainvälinen, mutta katse oli Suomessa. Rakenteilla ja suunnitteilla olevat väylähankkeet ovat tärkeitä kansallisesti ja kansainvälisesti. Suomen uudet väylät ovat myös osa Euroopan laajuista TEN-T -liikenneverkkoa.

Sijainnissa ja osaamisessa on voimaa

Seminaarin avasi Elinkeinoelämän keskusliiton toimitusjohtaja Jyri Häkämies. Päivän muihin puhujiin lukeutui muun muassa eritysneuvonantaja James Pond Euroopan komissiosta (DG MOVE), johtaja Thomas Schmidt Euroopan investointipankista, osastopäällikkö Oleg Mikov State Company Russian Highways:ta, sekä muita liikennealan asiantuntijoita.

Päivän aikana pidetyissä esityksissä käsiteltiin muun muassa Suomen sijaintia, infrastruktuurin kehittyneisyyttä sekä tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Iltapäivän esitelmissä käsiteltiin Public Private Partnership hankkeita Suomessa sekä Venäjällä, niiden rahoitusta ja toteutusta, esimerkkinä Valtatie 7 Koskenkylä-Kotka.

Suomen sijainti on oivallinen esimerkiksi arktisen alueen bisneksen ja Pohjoisen meritien kannalta. Myös yhteydet Aasiaan ja Venäjälle ovat ensiluokkaiset. Toisaalta Suomen sijainti voidaan nähdä myös kaukaisena ja tarve liikenneväylien kehittämiseen on jatkuvaa. Suomen olisi entisestään vahvistettava sijainnin antamia mahdollisuuksia. Parempi väyläverkosto mahdollistaa myös monien paikkakuntien elinvoimaisuuden.

Suomen mahdollisuudet liittyvät vahvasti myös korkeaan osaamisen tasoon. Esimerkiksi jäänmurrossa ja talviolosuhteista selviämisessä Suomi on kansainvälinen edelläkävijä. Liikenne ja kuljetukset ovat mahdollisia läpi vuoden, vaikka ilmasto on haastavampi kuin monessa muussa maassa.

Seminaarin järjestivät yhteistyössä ulkoministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö sekä Liikennevirasto. Seminaari oli yksi Suomen puheenjohtajuuskauden tapahtumista. Puheenjohtajuuskauden päätapahtuma on kesäkuussa 2014 Turussa järjestettävä Itämeren valtioiden huippukokous.

Keskustelijat vasemmalta oikealle: Oddgeir Danielsen, Tuomo Airaksinen, Leena Gunnar, James Pond ja Antti Vehviläinen. Kuva: Liikennevirasto
Keskustelijat vasemmalta oikealle: Oddgeir Danielsen, Tuomo Airaksinen, Leena Gunnar, James Pond ja Antti Vehviläinen. Kuva: Liikennevirasto