Utrikesministeriet förbereder organisationsreform

Pressmeddelande 246/2007
16.11.2007

Utrikesministeriet planerar en organisationsreform inför sitt 90-årsjubileum.

Projektgruppen som behandlat organisationens utveckling lämnade fredagen den 16 november sin rapport till utrikesminister Ilkka Kanerva och utrikeshandels- och utvecklingsminister Paavo Väyrynen.

Utrikesministeriet har för närvarande 12 avdelningar som är indelade i 58 enheter, och organisationen har därför ansetts vara splittrad. Syftet är enligt projektgruppens rapport att göra organisationen klarare, minska antalet avdelningar och enheter och därmed förbättra förutsättningarna för ministeriets ledarskap. Avsikten är samtidigt att säkra en konsekvent politik och stärka den politiska styrningen av ministeriets verksamhet samt att göra resultatansvaret tydligare och betona produktivitet, effektivitet och kundperspektiv. Organisationsreformen syftar även till att göra organisationen mer flexibel och trygga personalens kompetens och välbefinnande.

Utrikesministeriet ska i likhet med den övriga statsförvaltningen se över sina uppgifter och deras prioriteringsordning. Statsförvaltningens produktivitetsprogram, som bereder sig på förändringar i åldersstrukturen, förutsätter av utrikesministeriet en minskning på 133 årsverken före 2011. Samtidigt kräver de kraftigt ökande biståndsanslagen större administrativa resurser och expertresurser.

Projektgruppen presenterar tre alternativa nya organisationsmodeller för ministeriets ledning.

Den genomgående tanken är att utveckla ledarskapssystemet och samordningen av organisationens olika politikområden. Rapporten föreslår att avdelningar slås ihop så att de avsevärt minskar i antal. Samtidigt ska utrikesministeriets externa tjänster effektiveras genom att de avskiljs från ministeriets andra centrala uppgifter. De gemensamma interna stödtjänsterna avskiljs likaså från avdelningsstrukturen.

Gruppen rekommenderar en matrisorganisationsmodell med två regionavdelningar och en avdelning som ansvarar för multilaterala ärenden samt tre understatssekreterare som ansvarar för hela organisationens gemensamma politiska samordning. Understatssekreterarnas ansvarsområden är säkerhet, utveckling och internationella ekonomiska relationer.

Ministeriets ledning förväntas ta ställning till förslagen och fatta beslut om huvudlinjerna i den nya organisationen före jul. Verkställandet ska sätta i gång efter årsskiftet, och då detaljerna finslipas ska också personalen höras. Utrikesministeriets nya organisation ska enligt förslaget träda i kraft i september nästa år.

Närmare upplysningar: projektgruppens ordförande, understatssekreterare Hannu Himanen, tfn 09 1605 5020, och projektgruppens sekreterare, ambassadrådet Olli Kantanen, tfn 09 1605 6039

Slutrapport för projektet om en reform av utrikesministeriets organisation (avautuu uuteen ikkunaan)

Bilagor till slutrapporten (på finska) (avautuu uuteen ikkunaan)