Ulkomaankauppaministeri Jari Vilén: Kulttuuriosaaminen ja viestintä tärkeitä kilpailukykytekijöitä


Ulkomaankauppaministeri Jari Vilén kehotti yrityksiä panostamaan entistä voimakkaammin markkinointiin ja siihen kiinteästi kuuluvan viestinnän osaamiseen kansainvälisen kilpailukykynsä turvaamiseksi puhuessaan keskiviikkona kansainvälisen kaupan koulutuskeskuksen Fintran 40-vuotisjuhlassa Helsingissä.

Hyvä ja teknisesti korkeatasoinen tuote on varmasti perusta menestymiselle kansainvälisessä liiketoiminnassa, mutta se ei yksin riitä, sanoi Vilén.

Vilén viittasi puheessaan kansainvälisiin tutkimuksiin, joissa on selvitetty asiakkaiden ja liikekumppaneiden käsityksiä suomalaisyrityksistä. Näissä selvityksissä teknologia, tuotekehittely sekä tuotteeseen ja tuotantoon liittyvät seikat saavat runsaasti kiitosta. Kehittämisen arvoisiksi kohteiksi sen sijaan mainitaan kommunikointiin ja asiakassuhteen hoitoon liittyvät asiat. Hän kiinnitti puheessaan huomiota myös siihen, että eri maiden kulttuurit ja liiketavat avautuvat kunnolla vain kohdemaan kieltä osaamalla. Tästä syystä myös kielitaidon monipuoliseen kehittämiseen on kiinnitettävä riittävästi huomiota ihmissuhdetaitojen ohella.

Vilén arvioi, että Fintra on pystynyt sopeutumaan Suomen taloudessa ja ulkomaankaupassa tapahtuneisiin muutoksiin ja niiden mukanaan tuomiin haasteisiin hyvin. Myös Genevessä toimiva kansainvälisen kaupan keskus (ITC) on arvioinut myönteisesti Fintran toimintaa pitäen sitä malliorganisaationa omalla toimialallaan.

Edelleen Vilén mainitsi yhteistyön ulkoministeriön ja Fintran välillä olevan tiivistymässä niin, että vientikoulutusohjelmiin osallistuvat henkilöt voisivat suorittaa ulkomaanharjoittelunsa myös Suomen ulkomaanedustustoissa.








koulutus