Finland lanserar en urban modekollektion och en online-verktygslåda för att understöda sitt nyaste fenomen: käpphästar

Pressmeddelande 207/2017
30.11.2017

ThisisFINLAND, finländska utrikesministeriets webbplats för Finlandsbilden, lanserar i morgon en urban modekollektion och en online-verktygslåda, för att fira den djärva och tuffa attityd som kännetecknar det senaste fenomenet i landet: käpphästridning.

Käpphästar som hobby har under de senaste åren spritt sig över hela Norden, och nu finns det tusentals entusiaster som tillverkar och säljer hästar samt rider dem på evenemang, inspirerade av riktiga ridgrenar som dressyr och banhoppning.

Käpphästridning är numera också en organiserad idrottsverksamhet som det ordnas årliga mästerskapstävlingar i. Idrottsgrenen uppskattas ha över 10 000 utövare i Finland.

För att ta fenomenet till nästa nivå och för att stödja entusiasterna och deras tuffa attityd har ThisisFINLAND samarbetat med några ledande finländska modemärken – IvanaHelsinki, Wwoollff, Tebian, Riski, Uhana Design och R-Collection – och bett dem ta fram en urban modekollektion i begränsad upplaga, inspirerad av käpphästar.

Kollektionen går under temat #BraveEnoughToRide och kommer att säljas i en popup-webbshop, www.braveenoughtoride.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.). De första produkterna släpps den 1 december, och nya läggs till varje fredag fram till jul. Kollektionen kommer att säljas till självkostnadspris, och 1 € per sålt plagg doneras till käpphästentusiasterna. Hela kampanjen är beställd av Lucid Helsinki.

I samarbete med två superstjärnor inom käpphästvärlden, Alisa Aarniomäki och Vilhelmiina Keskilä, lanserar ThisisFINLAND också en online-verktygslåda, www.thehobbyhorse.fi(Linkki toiselle web-sivustolle.). Webbplatsen kommer att vara tillgänglig på flera språk (engelska, ryska, franska, tyska, spanska, portugisiska, arabiska, kinesiska, japanska, koreanska, svenska och finska) och syftar till att inspirera en ny generation käpphästentusiaster. Där kommer bland annat att finnas råd om hur man tillverkar en egen käpphäst och videor med tips om allt från att hoppa hinder till att utföra riktiga dressyrrörelser.

"Käpphästridning är en stor grej i Finland, säger Petra Theman, chef för enheten för offentlig diplomati vid utrikesministeriet. "Vuxna kan ofta ha en lite nedlåtande inställning till fenomenet, men att syssla med käpphästridning kräver mod, och det är inte så lätt som man skulle kunna tro! Vi vill visa att det här är en häftig och kreativ idrottsgren som kan utövas över hela världen. Verktygslådan kom till för att vi ville ge något tillbaka till käpphästentusiasterna och skapa en plattform som ger ökad synlighet åt fenomenet och idrottsgrenen käpphästridning och den gemenskap som uppstått."

"Många som har käpphästar som hobby är fortfarande oroliga över hur de uppfattas, eftersom flera av dem har utsatts för någon sorts mobbning eller förlöjligande", säger Vilhelmiina Keskilä, käpphästentusiast. "Det är därför jag är så glad för dessa produkter. De visar att käpphästhobbyn inte är något att skämmas över – tvärtom. Vi ska vara stolta över det fenomen som vi byggt upp."

Viivi Huuska, den finländska filmmakaren som har regisserat den kortfilm (Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)som sparkade igång kampanjen, säger: "Jag vill visa hela världen hur fantastiska de här ungdomarna är och hur unik deras kärlek till käpphästridningen är. De är modiga nog att vara sig själva och alla borde inse det".

Paola Ivana Suhonen, designer och grundare av IvanaHelsinki, delar hennes tankar: "Käpphästtjejerna är framtiden! De här tjejerna är modiga och vågar göra vad de vill och förverkliga sina drömmar. Hopp i galopp!”

Mediekontakter och intervjuförfrågningar: Petra Theman, chef för enheten för offentlig diplomati, tfn +358 295 351 558
Foton, videoklipp och annat material: Emma Rispoli, expert, Finlandsbilden, tfn +358 295 350 186

Utrikesministeriets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@formin.fi.