Finlands anseende steg i utländska medier 2016

Pressmeddelande 62/2017
6.4.2017

Försöket med basinkomst, utbildningssystemet, Finland som resmål och Nato-medlemskap. Dessa teman var i topp när Finland diskuterades i utländska medier 2016. Observationerna grundar sig på resultaten av den årliga enkät om Finland i världens medier som utrikesministeriet skickar till ambassaderna.

I översikten bedömer ambassaderna vilken typs innehåll och nyheter som slog igenom och vilka starka eller svaga sidor av Finland som särskilt togs upp i olika länders medier.

Finlandsbilden i de utländska medierna var fortfarande allmänt taget stark år 2016. Finland behandlas rätt så positivt, ibland rentav som ett mönsterland. I 18 länder bedöms Finlands synlighet antingen ha förbättrats lite eller avsevärt. Dessa länder är Afghanistan, Argentina, Chile, Estland, Grekland, Iran, Irland, Israel, Japan, Kazakstan, Kroatien, Peru, Saudiarabien, Singapore, Sverige, Sydkorea, Tunisien och Tyskland.

År 2016 var det allmänna omdömet om Finlands anseende i medierna i medeltal 3,88 på en skala från 1 (kritisk) till 5 (idealiserande). År 2015 var motsvarande siffra 3,74 och 2014 3,69.

”Enkäten ger intressanta upplysningar om vad medierna anser och intresserar sig för. Den åskådliggör hur många olika faktorer som påverkar bilden av ett land, börjandes från redaktionella val. Internationellt framgångrika och synliga finländare spelar en väldigt stor roll, men också det arbete som utförs av utrikesministeriet, utrikesrepresenationen, Visit Finland, Lappland och Helsingfors syns på ett konkret sätt, till exempel den uppmärksamhet som moderskapsförpackningen eller bastun fått”, berättar chefen för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati Petra Theman.

Liksom tidigare år är det utbildningen som är det enskilda tema som Finland är mest känt för. Fastän Finland inte längre ligger i topp i den nya PISA-undersökningen nämns vårt land ofta i samband med nyheter om PISA som ett exempel på ett land där undervisningen har organiserat väl. Det idealiserande lovorden är emellertid inte lika vanliga som för några år sedan och ställvis har man också uppmärksammat att Finlands placering försämrats.

Finland har också uppmärksammats i utländska medier för vår välfärdsstat, låga korruption, fungerande samhälle och allmänt goda placering på olika rankinglistor. När det gäller enskilda händelser har försöket med basinkomst väckt intresse. I nyheterna om det har Finland huvudsakligen beskrivits som en modig föregångare.

Vårt ekonomiska anseende, som tagit några törnar under de senaste åren, verkar ha förbättrats något fastän vi fortfarande får negativ uppmärksamhet i några länder, särskilt i Europa. Å andra sidan börjar vårt anseende som resmål visa tecken på att bättra sig, särskilt när det gäller Lappland. Finlands topplaceringar på viktiga rese-rankinglistor har gett oss viktig synlighet i medierna. Slush, Rovio, start-up-anda, cleantech, spel och ett intresse för Nokia som inte dör ut upprätthåller också Finlands anseende som högteknologisk expert.

I enkäten granskades alla medier, men tidningar följdes extra noga. Uppgifterna baserar sig på ambassadernas bedömningar och i en del av länderna på betald mediebevakning. 74 av Finlands 89 beskickningar besvarade enkäten. Allmänna bedömningar, ambassadernas synpunkter och direkta citat från medierna finns samlade i det bifogade sammandraget.

Suomi maailman mediassa 2016, yhteenveto (avautuu uuteen ikkunaan) (på finska, pdf, 40 sivua, 4,3Mt)

Finland in world media 2016, summary (avautuu uuteen ikkunaan) (på engelska, pdf, 40 pages, 1,8Mt)

Ytterligare information: Petra Theman, chef för enheten för offentlig diplomati, tfn +358 295 351 558 och Harri Kilpi, kommunikationsplanerare, tfn +358 295 351 342.

Utrikesministeriets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@formin.fi.