Finlands recept mot lågkonjunkturen intresserade utomlands

Pressmeddelande 100/2010
1.4.2010

Världens medier mindes i fjol Finlands väg ur 1990-talets lågkonjunktur, framgår det av den nyss utkomna webbpublikationen Suomi ulkomaisissa tiedotusvälineissä 2009 (Finland i utländska medier 2009).

Välfärd, jämställdhet, hög utbildning, satsning på forskning och utveckling, högteknologi och miljökompetens förknippades ofta med det finländska samhället. Också den finländska kulturen och dess aktörer presenterades mångsidigt. De mest kända finländarna ute i världen torde dock fortfarande vara de finländska idrottarna. Turism i Finland och den finländska livsstilen presenterades särskilt genom upplevelser i Helsingfors och Lappland. Ett nytt fenomen var att finländsk mat och restaurangerna i Helsingfors började intressera alltmer.

Skottdramat i köpcentret Sello vid årsskiftet placerade Finland på världens löpsedlar. Den finländska vapen-, självmords- och våldsstatistiken rotades fram igen, men slutsatserna om det finländska samhället var lindrigare än efter de tidigare fallen i Jokela och Kauhajoki.

Publikationen Suomi ulkomaisissa tiedotusvälineissä är sammanställd utifrån rapporter från de finländska beskickningarna utomlands. I publikationen ingår alla länder där Finland har en ambassad och länder vars medier ambassader i närliggande länder kunnat bevaka.

Publikationen utkommer i år endast som webbversion.

Närmare upplysningar: informationschef Juha Vänskä, tfn 09 1605 5834, pressekreterare Katri Lappalainen, tfn 09 1605 5351