Förslag till avgörande i ett ärende som gäller tolkningen av förordningen om flygpassagerares rättigheter

Statrådets kommunikationsenhet
Pressmeddelande 125/2012
18.4.2012

Generaladvokaten vid Europeiska unionens domstol Yves Bot ger torsdagen den 19 april sitt förslag till avgörande gällande Högsta domstolens (HD) begäran om förhandsavgörande i mål C-22/11, Finnair. Frågan gäller flygpassagerares rätt till kompensation med stöd av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 261/2004 om fastställande av gemensamma regler om kompensation och assistans till passagerare vid nekad ombordstigning och inställda eller kraftigt försenade flygningar. Frågan gäller särskilt tolkningen av förordningens artiklar 2 j, 4, 5 och 7.

Det är fråga om ett mål som är anhängigt vid HD och gäller huruvida käranden har rätt till kompensation enligt förordningen på grund av att ombordstigning för en flygning för vilken käranden haft en bekräftad platsreservation har nekats på grund av omorganiserade flygningar till följd av att flygplatspersonalen strejkat ett par dagar tidigare.

HD har hänskjutit tre frågor till EU-domstolen för förhandsavgörande. Med sin första fråga vill HD utreda om artikel 4 i förordningen som gäller nekad ombordstigning endast gäller överbokningar, eller om den också kan tillämpas när ombordstigning nekas av andra orsaker. För det andra frågar HD om de rimliga skäl för nekad ombordstigning som avses i artikel 2 j begränsas till faktorer som gäller passageraren, eller om nekad ombordstigning kan vara godtagbar även av andra orsaker. För det tredje frågar HD om ett lufttrafikföretag kan befrias från sitt ersättningsansvar när en flygning ställts in på grund av extraordinära omständigheter också när det gäller passagerare på senare flygningar, med motiveringen att företaget har försökt sprida ut de negativa konsekvenserna som de extraordinära omständigheterna medfört för passagerarna på de inställda flygningarna på en större passagerargrupp, genom att omorganisera sina flygningar så att ingen passagerares resa ska fördröjas oskäligt.

I de skriftliga yttranden som Finland har framfört i ärendet har man ansett att artikel 4 om nekad ombordstigning kan tillämpas i alla sådana situationer där passagerare nekas ombordstigning utan att det föreligger sådana rimliga skäl som avses i artikel 2 j. Rimliga skäl till nekad ombordstigning är i första hand skäl som ansluter sig till passageraren. Även andra skäl kan dock komma i fråga. Finland har också ansett att lufttrafikföretag under vissa begränsningar kan befrias från sitt ansvar, förutom för en flygning som ställts in på grund av extraordinära omständigheter, även i fråga om passagerarna på en annan senare flygning.





Generaladvokatens förslag till avgörande är ett självständigt ställningstagande av generaladvokaten om en korrekt tolkning av unionsrätten, och det binder inte domstolen när den ska avfatta domen. EU-domstolens dom avkunnas vid en tidpunkt som meddelas senare. Generaladvokatens förslag till avgörande kan läsas på domstolens webbplats www.curia.europa.eu(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), i regel den dag de avkunnats.

Ytterligare information: Joni Heliskoski, enhetschef, utrikesministeriet, tfn 09–1605 5709