Resemässan 2012 – utrikesministeriet önskar alla en trygg resa

Pressmeddelande 12/2012
18.1.2012

Under resemässan 2012 informerar utrikesministeriet om resesäkerhet: Vad är ett resemeddelande? Varför lönar det sig att göra en reseanmälan? Och vad kan man som resenär få ut av utrikesministeriet i de sociala medierna? Samtidigt får man info om hur man kan resa hållbart.

Resemässan är öppen för allmänheten fredagen den 20 januari till söndagen den 22 januari. På fredagen intervjuas utvecklingsminister Heidi Hautala på huvudscenen kl. 14 och utrikesminister Erkki Tuomioja kl. 16 och efter intervjuerna kan man träffa dem i utrikesministeriets monter. På lördagen talar de ultimata resenärerna från Madventures om resesäkerhet på Travel Stage kl. 13.30. Chefen för enheten för konsulära ärenden Pasi Tuominen berättar om de konsulära tjänsterna på söndagen kl. 13.30.

Ministeriets tjänster för resenärer

Utrikesministeriets resemeddelanden informerar om det aktuella säkerhetsläget för resenärer i olika länder. De står att läsa på utrikesministeriets webbplats och mobiltjänst. Man kan också beställa resemeddelanden som sms på numret 16 358 eller +358 400 358 300.

Det lönar sig alltid att göra en reseanmälan före resan. Särskilt viktigt är det för den som reser på egen hand. I krissituationer kan ambassaden då kontakta de resenärer som gjort en anmälan. Anmälan kan göras till utrikesministeriet eller till ambassaden i det land man ska resa till. Instruktioner finns på ministeriets webbplats. Systemet för reseanmälningar håller på att förnyas, man kan testa den nya versionen i utrikesministeriets monter på mässan.

De sociala medierna för resenärer

Utrikesministeriet och flera ambassader har egna Facebooksidor och twitterkonton där du enkelt kan följa med vad som händer i landet du reser i. Särskilt i krissituationer lönar det sig att följa med uppdateringarna.

Kom ihåg försäkringen

Vid behov erbjuder Finlands beskickningar konsulär hjälp åt finländska medborgare och åt utlänningar som är permanent bosatta i Finland. Konsulär hjälp betyder rådgivning och hjälp med praktiska arrangemang. Beskickningarna kan däremot inte ersätta resenärens utgifter. En heltäckande reseförsäkring är därför mycket viktigt för alla som reser. Det lönar sig att noggrant kontrollera vad som ingår i försäkringen och vad den inte täcker. Också de andra nordiska ländernas och EU-ländernas ambassader kan hjälpa finländare i nöd om det inte finns en finländsk beskickning i landet.

Utrikesministeriet är en avvikande utställare på resemässan: vi vill ha färre kunder. Risken att för att man behöver konsulär hjälp minskar om man läser resemeddelande, gör en reseanmälan och tar en bra reseförsäkring.

Hur reser man hållbart?

En stor del av finländarnas favoritresmål ligger i fattiga länder. Turismen kan för med sig arbete och investeringar, men alltid är effekterna av turismen inte positiva. Ett av utrikesministeriets teman under resemässan är hållbar turism.
 

För mera information: chefen för den konsulära enheten Pasi Tuominen, tfn 040 578 8185, och chefen för kommunikationsenheten Keijo Norvanto, tfn 040 520 3925