De kreativa branscherna möts i Cannes, Frankrike

Utrikesministeriet
Undervisnings- och kulturministeriet
Music Finland

Pressmeddelande 24/2013
24.1.2013

Kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki och Europa- och utrikeshandelsminister Alexander Stubb reser till Midem-evenemanget i Frankrike för att främja den finländska musikexporten.

Midem, som arrangeras i slutet av januari (26–29.1.), är ett av de största och äldsta professionella evenemang inom musikbranschen i världen. Evenemanget i Cannes samlar årligen nästan 7 000 deltagare från cirka 75 olika länder. Musikbranschen lockar även professionella inom spel-, tv-, film- och webbranschen till evenemanget.

Från Finland reser över 20 aktörer inom musikbranschen till Cannes. Två ministrar, kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki och Europa- och utrikeshandelsminister Alexander Stubb finns på plats för att främja branschövergripande musikexport.

"Jag anser det viktigt att kulturministern strävar efter att främja internationaliseringen och exporten av finländsk konst och kultur. Jag hoppas att min närvaro ska vara till konkret nytta för de diskussioner som finländarna för i Cannes. Samtidigt erbjuder Midem en möjlighet att träffa andra europeiska kulturministrar och samtidigt få en helhetsbild av den internationella musikindustrin", säger minister Paavo Arhinmäki.

Europa- och utrikeshandelsminister Alexander Stubb deltar nu för andra gången i en resa för att främja den finländska musikbranschen. Förra hösten deltog han i en exportfrämjande resa till London.

"Musikexport handlar också om annat än pengar, det handlar även om att skapa en landsbild och ett varumärke för landet. Ju fler finländska artister slår igenom internationellt desto bättre är det för oss alla", säger minister Alexander Stubb.

Enligt Music Finland, som samordnar finländarnas exportfrämjande resa och deltagandet i Midem, visade resan till London förra hösten att de kreativa branscherna drar nytta av draghjälp från ministerierna.

 "Ministrarnas stöd för exportfrämjande är ytterst viktigt. Vi i Finland har nu en unik möjlighet att utnyttja de effekter och den tillväxtpotential som en mångbottnad kreativ bransch innebär och få en verklig uppgång i den kreativa industrin", säger Tuomo Tähtinen, Music Finlands verksamhetsledare.

Finländsk musik i spel, filmer och reklam

Paavo Arhinmäkis program under Midem-resan fokuserar främst på att stärka samarbetet mellan finländska företag och de kreativa branscherna i Tyskland och Japan.

"Den senaste tiden har finländska låtskrivare och den musik de skapar varit efterfrågade i Asien och framför allt i Japan. Det här är ett tecken på att satsningar på detta område är välgrundade och att de kan öka mängden arbetstillfällen och exportintäkter för professionella inom denna bransch i Finland kännbart. Jag är gärna med och stöder denna utveckling", säger Arhinmäki.

Alexander Stubbs program fokuserar å sin sida på synkroniseringen av musik i filmer, spel och reklam. Synkronisering är en av de snabbast växande sektorerna i musikbranschen.

"Vi har fina exempel på hur finländska artisters och kompositörers musik har använts bl.a. i amerikanska tv-serier, reklam och i NHL:s ishockeymatcher. Det känns fint att främja detta nya sätt att föra finländsk musik ut i världen", säger minister Stubb.

Det kommer att finnas en gemensam nordisk avdelning, Nordic Paviljon, på Midem-festivalområdet i centrum av Cannes. På avdelningen arrangeras en mottagning måndagen den 28 januari, där den finländske rap-artisten Signmark uppträder. Även ministrarna deltar i evenemanget.

Projektets finansiärer: Arbets- och näringsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet och utrikesministeriet.

För mer information:









  • Music Finlands verksamhetsledare Tuomo Tähtinen, tfn 044 069 8000, fornamn.efternamn@musicfinland.fi
  • Paavo Arhinmäkis specialmedarbetare Anne Moilanen, tfn 050 347 8299, fornamn.efternamn@minedu.fi
  • Alexander Stubbs pressattaché Mari-Kaisa Brander, tfn 040 131 3388, fornamn.efternamn@formin.fi