Utmaningarna och möjligheterna för en övergripande krishantering har identifierats
Utrikesministeriet
Försvarsministeriet
Inrikesministeriet
Försvarsmakten
Crisis Management Initiative
Pressmeddelande
24.11.2008
En publikation med namnet Comprehensive Approach – Trends, Challenges and Possibilities for Cooperation in Crisis Prevention and Management ges ut.
Utrikesministeriet, försvarsministeriet och inrikesministeriet samt försvarsmakten och Crisis Management Initiative offentliggör den 24 november 2008 i samarbete en unik studie över krishanteringens nuläge, utmaningar och möjligheter, som har gjorts av en internationell forskningsgrupp. Studien baserar sig pÅ ett CAS-krishanteringsseminarium (Comprehensive Approach Seminar) pÅ hög nivÅ som hölls under finsk ledning i Helsingfors i juni 2008. I seminariet deltog delegationer frÅn 15 länder samt de centrala multinationella aktörerna inom krishanteringen, FN, OSSE, EU och Nato.
De komplicerade kriserna och konflikterna kräver en övergripande krishantering: mera samarbete, samordning och konsekvens pÅ alla nivÅer inom krishanteringen. De multinationella aktörernas (FN, OSSE, EU, Nato och afrikanska organisationer) övergripande krishantering har gjort ansenliga framsteg, men verksamheten försvÅras fortfarande av aktörernas interna motsättningar samt medlemsstaternas splittring. Den övergripande krishanteringen (Whole of the Government) varierar till sina principer och verksamhetssätt frÅn land till land. Det är ännu relativt nytt att planera och verkställa en övergripande krishantering, och nÅgon erfarenhet av de bästa verksamhetsmodellerna finns inte ännu.
Utvecklandet av en övergripande krishantering bÅde pÅ nationell och multinationell nivÅ samt i operationerna och uppdragen pÅ själva krishanteringsomrÅdet kräver att utbildningen, den allmänna kompatibiliteten och distributionen av information samt utvärderingen av verksamheten utvecklas. Aktörerna kan agera självständigt pÅ krishanteringsomrÅdet, men de är beroende av varandra i frÅga om information och aktioner.
Krishanteringens verksamhetsomrÅde är i allmänhet sköra stater, och beaktandet av detta bör vara utgÅngspunkten vid intervention och olika aktioner. Förutsättningen för att en övergripande krishantering ska lyckas är att krishanteringsomrÅdets myndigheter och medborgarsamhälle görs delaktiga i krishanteringen. OcksÅ utvecklandet av krisomrÅdenas egen krishanteringsberedskap bör stödas. Betydelsen av medborgarsamfundet och medborgarorganisationerna bör inte glömmas bort, utan deras roll vid givandet och mottagandet av bistÅnd bör utvecklas.
Man mÅste komma ihÅg att en övergripande krishantering inte är ett mÅl i sig utan en metod att nÅ mÅlet. MÅlet är att skapa en kultur av samarbete och att utveckla och verkställa gemensamma flexibla handlingsmodeller. En övergripande krishantering är en utmanande process, där det tar sin tid innan organisationerna och människorna lär sig samt innan kunnandet kumulerar. Denna tid bör användas till forskning, utveckling, utvärdering, satsning pÅ utbildning och framför allt till en ändring av attityderna. En övergripande krishantering kräver framför allt beredskap och förmÅga att förstÅ kriser och konflikter som helheter och vilja att lösa dem som helheter.
Vid evenemanget talade utrikesminister Alexander Stubb, försvarsminister Jyri Häkämies och inrikesminister Anne Holmlund om Finlands nationella förhÅllningssätt till övergripande krishantering. Festtalet hölls av president Martti Ahtisaari, mottagaren av Nobels fredspris År 2008.
Tilläggsinformation ges vid CMI ry av programdirektör Kristiina Rintakoski, tfn (09) 4242810 samt vid försvarsministeriet av informatör Kristian Vakkuri, tfn (09) 160 88220 eller 050 554 9564.
Seminariepublikation (avautuu uuteen ikkunaan)
Seminariepublikationens bilaga 1 (avautuu uuteen ikkunaan)
Seminariepublikationens bilaga 2 (avautuu uuteen ikkunaan)
Seminariepublikationens bilaga 2, del 2 (avautuu uuteen ikkunaan)