KV.RAH.LAIT/Maatalouden kehittämisrahasto IFAD 9. lisärahoitus
Kuvaus Mitä ohjelmassa tai hankkeessa tehdään ja miksi, mitä tuloksia toiminnalla tavoitellaan, kuka toiminnasta hyötyy sekä ketä toteutuksessa on mukana.
YK:n maatalouden kehitysrahoituksen erityisjärjestönä toimiva IFAD suunnittelee ja rahoittaa ohjelmia ja hankkeita, jotka tähtäävät ympäristön kannalta kestävään ruoantuotannon edistämiseen ja köyhyyden vähentämiseen kehitysmaissa. IFAD kokoaa ja yhdistää voimavaroja ja tietämystä kokonaisuudella, johon kuuluvat maaseudun köyhät, kansalliset hallitukset, rahoitus- ja kehityslaitokset, kansalaisjärjestöt sekä yksityinen sektori. Suomi osallistuu IFADin 9. lisärahoitukseen yhteensä 12 miljoonalla eurolla vuosina 2013-2015. IFADin mandaatti on Suomen kannalta relevantti ja laajalti yhdenmukainen 2012 kehityspoliittisen toimenpideohjelman ja ruokaturvalinjauksen keskeisten tavoitteiden kanssa. Päähuomio kohdistetaan maaseudun köyhään ja haavoittuvimpaan väestöön kuten pienviljelijöihin, maattomiin ja alkuperäiskansoihin, ja näiden keskuudessa erityisesti naisiin. Toiminnalla pyritään parantamaan maaseudun elinkeinoja sekä köyhien elinehtoja ja -ympäristöä. IFADin työ on vahvasti ankkuroitu YK:n vuosituhatjulistuksen ensimmäiseen päämäärään puolittaa äärimmäinen köyhyys ja nälänhätä. IFADin tärkein kohdealue on Afrikka. Suomen painopisteitä IFADissa ovat: • Suomi tukee IFADin pyrkimyksiä lisätä köyhimpien maiden ruokaturvaa sekä lyhyellä aikavälillä että rakenteellisilla tukitoimilla. • Suomi vaikuttaa IFADin kautta maaseutukehityksen aseman kohentumiseen kansallisissa köyhyydenvähentämisohjelmissa. • Suomi tukee IFADia kehittämään ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja sen torjumiseen liittyviä toimia. • Suomi tukee IFADin uudistusohjelmien jatkamista ja vakiinnuttamista. IFADin hankkeiden kestävyysvaikutukseen ja replikointimahdollisuuksiin tulee kiinnittää erityistä huomiota mm. strategisia kumppanuuksia vahvistamalla. IFADin toiminta suunnittelusta ja budjetoinnista seurantaan ja raportointiin on saatettu kehitystulosperusteiseen muotoon (MfDR). Lainat myönnetään kumppanimaiden suoritusta arvioivan allokoinnin (PBAS) nojalla. Vuodesta 2007 lukien raportointi on koottu synteesiraporttiin (RIDE), jota vuosittain käsitellään johtokunnassa. Raportissa tarkastellaan IFADin mandaatin ja toiminnan relevanssia, toiminnan kehitystehokkuutta ja hallinnon toimivuutta ja tehokkuutta tulosten tuottamisessa. Lisärahoituskauden tuloksia mitataan tuloskehikon avulla.
Lisätietoa Linkki ohjelman tai hankkeen verkkosivuille.
Rahoituspäätös 13.08.2012 Rahasumma, jonka ulkoministeriö on myöntänyt ohjelman tai hankkeen toteuttamiseen sekä päivämäärän, jolloin rahoituspäätös on tehty.
12 000 000 €
Kohdealue Alue, jolla ohjelma tai hanke toteutetaan.
Kehitysmaat
Toimiala Toimiala, jolla ohjelma tai hanke toimii. Toimialoja voi olla myös useita.
- Maatalouden kehittäminen 100%
Tuen tyyppi Miten ohjelman tai hankkeen rahoitus hoidetaan tai mitä toimintaa rahoitetaan.
Yleisavustukset monenkeskisille järjestöille (ODA-kelpoiset)
Rahoituskanava Rahoituskanavan kautta rahoitus ohjataan ohjelman tai hankkeen toimintaan. Rahoituskanavana voi toimia esimerkiksi hankkeen toteuttava järjestö tai Suomen suurlähetystö, joka ohjaa rahoituksen hankkeen toteuttavalle paikalliselle järjestölle.
Kv maatalouden kehittämisrahasto
Ota yhteyttä Ohjelmasta tai hankkeesta vastaavan ulkoministeriön yksikön sähköpostiosoite.
Rahoituskohteen numero Rahoituskohteen numero ulkoministeriön asianhallintajärjestelmässä.
80700184
Tunnus Rahoituskohteen tunnus ulkoministeriön asianhallintajärjestelmässä.
UHA2011-006695
Sivua muokattu Päivämäärä, jolloin tietoihin on viimeksi tehty muutoksia.
05.08.2013