Utrikesministeriet förlänger sitt avtal med Nödcentralsverket – det konsulära jourcentret hjälper resenärer i nöd

I april undertecknade utrikesministeriet och Nödcentralsverket ett avtal om att fortsätta utrikesministeriets jourcentralsverksamhet som en tjänst som produceras av Nödcentralsverket. Sedan den 1 augusti 2018 har Nödcentralsverket skött utrikesministeriets jourcenter utifrån ett avtal mellan myndigheterna. Jourcentrets verksamhet är en del av utrikesministeriets tjänster för resenärer i enlighet med lagen om konsulära tjänster och den samhälleliga säkerhetsstrategin.

Jourcentret arbetar dygnet runt och hjälper finska medborgare och personer som är permanent bosatta i Finland när de har problem utomlands till exempel på grund av ett sjukdomsfall, en olycka eller ett brott. Den primära verksamhetsformen är att ge råd, och vid behov överförs ärendet för fortsatt behandling till Finlands ambassad eller konsulat eller till utrikesministeriets enhet för konsulära ärenden. Man kan kontakta jourcentret per telefon, e-post eller genom Facebooksidan Nätkonsuln.

”Samarbetet med Nödcentralsverket har löpt mycket bra i snart två år. Nödcentralsverket har vid sidan om sina uppgifter i hemlandet skött hjälpen till resenärer utomlands på ett professionellt och ambitiöst sätt. Verksamheten har också utvecklats kontinuerligt och varit fullt inriktad på flexibel och rätt anpassad hjälp åt våra kunder”, säger enhetschef Antti Putkonen från utrikesministeriet.

Också chefen för Nödcentralsverkets ledningscentral Jyrki Heinonen är nöjd med samarbetet.

”Vi kan hjälpa finländare såväl i Finland som utomlands. Vi har kunnat göra så att människor i nöd får hjälp snabbare i och med att två olika förvaltningsområden arbetar vid ett och samma verksamhetsställe. Med den här verksamheten, som började som ett försök, har vi visat att det går att organisera samarbete mellan olika myndigheter på ett kostnadseffektivt och kundorienterat sätt.”

Vid Nödcentralsverkets ledningscentral svarade man förra året på närmare 7 000 samtal och meddelanden som gällde konsulära ärenden. 

”Sedan coronapandemin bröt ut i Europa har antalet samtal flerdubblats. Nu håller situationen emellertid på att lugna sig”, säger Heinonen.


Ytterligare information:

Nödcentralsverket
Jyrki Heinonen
chef för ledningscentralen
tfn 0295 481 293
Nödcentralsverkets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@112.fi


Utrikesministeriet
Antti Putkonen
enhetschef, konsulära ärenden
tfn 0295 350 126
Utrikesministeriets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@formin.fi.