Vapaakaupasta viiniin ja balettiin - Georgian potentiaali kasvaa erityisesti turismin ja elintarviketeollisuuden aloilla

Perjantaina 4.5. ulkoministeriössä järjestettiin ”Get acquianted with Georgia” –seminaari Etelä-Kaukasian kiertävän suurlähettilään Arja Makkosen ja Suomalais-Georgialaisen kauppayhdistyksen puheenjohtajan Lasse Koivusen johdolla. Tilaisuus keräsi yli 60 kuulijaa sekä useita arvovaltaisia puhujia. Esiintyjien puheista välittyi selkeä kuva Georgian suomista lukuisista mahdollisuuksista niin matkailun kuin liike-elämänkin saralla. Muun muassa suomalaisten matkailu maahan on ollut nousussa, ja viime vuonna Georgiassa vieraili yli 4 000 suomalaista.

Georgia-aiheinen keräsi yli 60 osanottajaa kuuntelemaan arvovaltaisia puhujia ulkoministeriön Pressiaulaan. Kuva: Lasse Koivunen

Vapaakauppasopimukset helpottavat liiketoimintaa

Kuvassa alivaltiosihteeri (taloudelliset ulkosuhteet) Markku Keinänen. Kuva: Lasse Koivunen
Kuvassa alivaltiosihteeri (taloudelliset ulkosuhteet) Markku Keinänen. Kuva: Lasse Koivunen

Georgian kasvava potentiaali piilee seminaarin perusteella erityisesti elintarviketeollisuuden ja matkailun aloilla. Enterprise Georgian Nika Mamukelashvilin mukaan Georgian poliittinen vakaus, yksinkertainen verotusjärjestelmä ja edulliset työvoimakustannukset tekevät maasta liiketoiminnan kannalta kiinnostavan kohteen. Mamukelashvili totesi myös toimitusaikojen Aasiasta Eurooppaan olevan huomattavasti lyhyemmät Georgian läpi kuljettuna kuin perinteistä merireittiä pitkin. Monien vapaakauppasopimusten ansiosta lähialueille avautuvat Georgian kautta ovet noin kahden miljardin kuluttajan markkina-alueelle.

Myös Euroopan unionin ja Georgian välillä on vuonna 2016 solmittu vapaakauppasopimus, kuten ulkoministeriön alivaltiosihteeri Markku Keinänen muistutti. Vapaakauppasopimus helpottaa osaltaan liiketoimintaa jäsenmaiden sekä Georgian välillä, ja sen myötä Suomen vienti Georgiaan onkin kasvanut 20 prosenttia vuosina 2016–2017. Keinänen toivoikin, että suomalaiset yritykset hyödyntäisivät vapaakauppasopimuksen luomia etuja entistä enemmän.


Elintarvikeala kehittyy ja kasvaa

Elintarviketeollisuudessa Georgialla on vielä kehitettävää, mutta potentiaali alalla on suuri. Ympäristönsuojelu- ja maatalousministeriön kansallinen elintarvikeviraston EU-neuvonantaja Matti Lammen mukaan etenkin maatalousyrittäjien kilpailukyvyssä on vielä puutteita. Georgian elintarvikealaa sävyttää pirstaleisuus ja bränditeollisuus on vasta nouseva ilmiö. Suomalaisista yrityksistä esimerkiksi Valiolla on kuitenkin jo 15 prosentin markkinaosuus juustojen ja meijerituotteiden markkinoilla, ja Valion kaltaisten merkkituotteiden osuuden uskotaan tulevaisuudessa kasvavan entisestään.

Vaikka georgialaiset viinit ovat tunnettuja etenkin entisen Neuvostoliiton maissa, Suomessa niistä on päästy nauttimaan vasta suhteellisen vähän. Ruotsalainen, pitkään alalla ollut Château Mukhrani Wineryn omistaja Petter Svaetichin kertoi kuitenkin viinibisneksen sujuvan georgialaisten kanssa pääosin ongelmattomasti. Vain rahoituksen saaminen on aika ajoin osoittautunut haastavaksi. Hänen mukaansa nopeita voittoja toivovalle Georgia ei välttämättä olekaan hyvä kohde.

Kuvassa johtava asiantuntija Petri Salo, Chargé d'Affaires a.i. Ucha Gabechava ja suurlähettiläs Malkhaz Kakabadze. Kuva: Lasse Koivunen
Kuvassa johtava asiantuntija Petri Salo, Georgian asianhoitaja Suomessa Ucha Gabechava ja suurlähettiläs Malkhaz Kakabadze. Kuva: Lasse Koivunen


Turismi kasvuun vahvalla markkinoinnilla

Elintarviketeollisuuden ohella turismi on Georgiassa nopeasti kehittyvä ala. Maasta löytyy sekä kesä- että talvikohteita, joihin suuntaa turisteja eniten sen naapurimaista. Kuitenkin georgialaisten vahvan markkinointipanostuksen ansiosta myös suomalaiset ovat löytäneet muun muassa Gudaurin laskettelurinteet. Suomalaisturisteja vieraili Georgiassa vuonna 2017 jo noin 4 000.

Georgialaisesta kulttuurista on päässyt myös nauttimaan ilman matkustamista, sillä Helsingissä ja Turussa järjestettiin aiemmin tänä vuonna Georgian valtionbaletin kiertue osana Helsingin balettifestivaalien kanssa tehtävää toisvuotista yhteistyötä. Baletille riitti yleisöä kaupungeissa 1 500 henkeä ja uutta kiertuetta suunnitellaan jo ensi vuodelle.
 

                                                              ************

Georgia tarjoaa suomalaisille siis monenlaisia mahdollisuuksia niin liike-elämän kuin matkailunkin saralla. Suomalaisia yrityksiä kannustetaan hyödyntämään Georgian kasvavaa potentiaalia, ja matkailijoita pitämään maa mielessä tulevia vapaa-ajan reissuja suunnitellessa.


Lisätietoa:

Lasse Koivunen, Suomi-Georgia –kauppayhdistys, lasse.koivunen(at)kolumbus.fi

Arja Makkonen, Etelä-Kaukasian kiertävä suurlähettiläs, etunimi.sukunimi@formin.fi

handel
kultur