Varför har konsulatets kundtjänst begränsats under coronapandemin så att konsulära tjänster endast erbjudits i nödfall?

På grund av det rådande undantagstillståndet orsakat av COVID-pandemin har det inte varit möjligt att upprätthålla ordinarie öppettider för kundtjänsten på Finlands ambassad. Konsulatet öppnar nu kundtjänsten under begränsade former och tillåter kundbesök efter tidsbokning.

Finlands ambassad i Stockholm har inte stängt. Däremot har det inte varit möjligt att fortsätta med den ordinarie verksamheten för kundtjänsten bland annat då personal omplacerats till att arbeta på distans. Finlands ambassader i Stockholm och i merparten av andra länder, tillsammans med majoriteten av andra länders beskickningar verksamma i Stockholm, har tillfälligt stängt sina kundtjänster på grund av coronapandemin. Som arbetsgivare har utrikesministeriet förpliktelser att följa arbetarskyddslagen, både för anställda i Finland och utomlands.

Ambassadens konsulat har begränsat sin kundtjänst endast till nödsituationer. Finländska medborgare som inte haft något giltigt identitetsbevis eller som behövt annan omedelbar konsulär hjälp har erbjudits tidsbokning varefter de fått den hjälp de behöver.

Det råder fortsatt passfrihet mellan de nordiska länderna. Det betyder att nordiska medborgare får röra sig mellan samt vistas i de nordiska länderna utan resedokument. Sverigefinländare  och andra nordiska medborgare behöver alltså inte ett giltigt pass vid inresa till Finland och andra identitetsbevis kan användas för att styrka sin nationalitet.

På till exempel gränsmyndigheternas begäran behöver man fortfarande kunna styrka sin identitet – då har myndigheterna möjlighet att även kontrollera personens nationalitet. Vi rekommenderar att ni memorerar eller antecknar ert finländska personnummer (personbeteckning). Passagerare bör även kontrollera transportföretagens regler för vilka identitetsbevis bolaget i fråga godkänner för att styrka en passagerares identitet.

Utrikesministeriet rekommenderade fram till den 14 maj att undvika samtliga resor utomlands. I dag är rekommendationen att undvika alla icke-nödvändiga utlandsresor. Finlands beskickningar tar emot passansökningar förutsatt att de lokala omständigheterna i landet tillåter att kundtjänstverksamheten har öppet.

Den konsulära enheten på Finlands ambassad i Stockholm förbereder åtgärder för att åter öppna kundtjänstverksamheten nu när det skett lättnader i begränsningarna och rekommendationerna för resor. För att garantera säkerheten både för våra kunder och medarbetare, samt för att begränsa antalet kunder under coronapandemin, behöver vissa procedurer ändras. Under dessa särskilda omständigheter är det inte möjligt att helt öppna dörrarna. Konsulatets utrymme är inte stort nog för att flera tiotals personer ska kunna bilda kö och fortfarande upprätthålla säkert avstånd till andra personer.

Ambassaden har tagit i bruk ett tidsbokningssystem och tider finns tillgängliga från och med den 25 maj. Tidsbokningar kan göras på ambassadens webbplats (Öppnar nytt fönster). Tidsbokningar tas inte emot via telefon. Personer som har ett brådskande behov av nytt pass eller ID-kort ombeds att på förväg läsa instruktionerna på ambassadens webbplats (Öppnar nytt fönster) och ombeds att under kundbesöket ta med sig ett giltigt personbevis från Skatteverket.