Nyheter om coronaviruset i Kroatien

Nyheter om coronaviruset i Kroatien

Passagerare som anländer till Kroatien (utom barn under 12 år som reser med vårdnadshavare) måste uppvisa en av följande: ett negativt koronatestresultat, ett koronavaccinintyg eller ett medicinskt intyg för covid-19-sjukdom med undantag för vissa yrkesgrupper och resenärer från så kallade gröna sjukdomsländer. Medborgare utanför EU och EES måste också ange ett motiverat skäl för sin resa vid gränsen. Obligatorisk användning av ansiktsskydd är giltig överallt där det är omöjligt att hålla ett säkert avstånd från andra.

Inresa: Passagerare som anländer till Kroatien (utom barn under 12 år som reser med vårdnadshavare) måste uppvisa ett negativt koronatestresultat vid gränsen eller alternativt ansöka om ett test i Kroatien. Förutom PCR-testet (som inte är äldre än 72 timmar) accepterar Kroatien 1.4. snabba antigentester (inte äldre än 48 timmar) som godkänts av Europeiska kommissionen. Istället för ett testresultat kan passageraren vid gränsen presentera  EU:s digitala covidbevis / ett koronarvaccinationsintyg för två doser vaccin (Pfizer, Moderna, AstraZeneca, Gamaleya, Sinopharm) eller en dos vaccin av Pfizer, Moderna eller Gamaleya för 22 till 42 dagar sedan eller en dos av AstraZeneca, för 22 till 84 dagar sedan. Skulle du ha fått en dos Janssen/Johnson & Johnson, och alltså är färdigvaccinerad, kan du resa in efter 14 dagar. Resenärer som saknar EU:s digitala covidbevis kan resa in om de har ett läkarintyg för covid-19-sjukdomen de senaste 6 månaderna eller ett positivt koronatestcertifikat 11-180 dagar gammalt. Om en nykomling från ett EU- eller EES-land inte behöver uppvisa ett koronatestresultat, ett vaccinintyg eller ett medicinskt intyg vid gränsen har turisten tio dagar på sig att slutföra sin hemkarantän.  

Medborgare utanför EU och utanför EES måste ange ett giltigt skäl för sin resa vid gränsen, liksom ett negativt koronatestresultat på upp till 48 timmar, ovan nämnda läkarintyg eller vaccinintyg. Mer information  kan man frågas från kroatiska inrikesministeriet på den nya serviceadressen uzg.covid@mup.hr för att kontrollera hur kravet ska tolkas. Se också:  Frågor och svar(Länk till en annan webbplats.) (kroatiska inrikesministeriet).  Det kroatiska inrikesministeriet rekommenderar att alla utländska medborgare registrerar sig före resan på ENTER CROATIA(Länk till en annan webbplats.) -portalen. Alla medborgare från Kroatien, EU och tredjeländer ska under 10 dagar efter sin inresa i Kroatien följa landets folkhälsomyndighets rekommendationer och direktiv(Länk till en annan webbplats.), dit hör bland annat att mäta febern dagligen, att undvika närkontakter och att inte gå ut i onödan. 

Utegångsförbud: Kroatien har inte utegångsförbud. (Om man rör sig utomhus och på allmänna platser ska man hålla minst 1,5 meters avstånd till andra människor. Säkerhetsavstånd inomhus: 2 m.)

Samlingsbegränsningar: Högst 100 personer får samlas.  Bröllopsfesten kan ha 120 deltagare. Samlingar och fester måste avslutas senast kl. 24.00. 

Ansiktsskydd: Det är obligatoriskt att bära munskydd på Croatia Airlines (Länk till en annan webbplats.)flyg, i kollektivtrafik, butiker, restauranger, postkontor, banker, hälsocentraler, sjukhus, kosmetisk salong, frisör och alla servicebrancher där man kommer i direkt kontakt med andra.

Trafiken: Den interna landsvägs-, järnvägs- och flygtrafiken fungerar normalt i Kroatien. Internationella flyg fungerar normalt. Adriatiska öarnas färjetrafik håller på att återgå till normal trafik, mera upplysningar finns på Jadrolinijas (Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)webbplats. På kroatiska bilförbundets webbplats finns uppdaterad information om gränsövergångsställen på landsvägarna(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Tjänster: Kaféer och restauranger kan vara öppna kl. 6-24. Affärer och köpcentrum, hotell, banker, myndigheters kundbetjäningsställen, sjukhus, hälsostationer, privata polikliniker, skönhetssalonger, massagesalonger, gymmen, kasinon, bibliotek, museer samt national- och naturparker är öppna men tillämpar stränga hygienbestämmelser. Försäljning av alkohol är förbjudet från kl. 24:00 till 06:00.  

Tillståndsärenden: Utlänningar som befinner sig i Kroatien och som inte kan förnya eller registrera sin uppehållsrätt(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) i landet på grund av pandemin ska anmäla saken till pitanja@mup.hr eller ringa polisen på sin boningsort(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster). Om du har ett körkort som har gått ut efter 13.3.2020 är det i kraft ännu 30 dagar efter att Kroatiens myndigheter förklarar coronavirusepidemin över. Registrering/besiktning av bil (Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)går däremot inte att skjuta upp.

10 dagars bestämmelser för dem som anländer till Kroatien: Kroatiska folkhälsomyndighetens bestämmelser(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) på engelska.

Bestämmelser för hemisolering: Kroatiska folkhälsomyndighetens bestämmelser(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) på engelska.

Sanktioner för brott mot bestämmelserna: Om man har placerats i obligatorisk hemisolering (s.k. hemkarantän, som i Kroatien innebär 10 dagars förbud att lämna sitt hem/sin inkvarteringsplats i Kroatien) men bryter mot bestämmelserna kan man dömas till böter. Böter ska enligt lag förvandlas till fängelse om de inte har kunnat drivas in.

Om du misstänker att du har smittats av coronaviruset: Ring 112 (24 h) eller kontakta jourhavande epidemiolog(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) på din vistelseort. (Se också teststationer(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) för corona i Kroatien.) 

Bra att veta: Coronabegränsningarna kan vid behov skärpas i hela landet eller i en avgränsad del, och med mycket kort varsel (under 24 h). Alla som befinner sig i landet ska följa de lokala myndigheternas rekommendationer om hygien och säkerhet.

Lokala myndigheters meddelanden kan du följa med via följande webbplatser:

 

Finska myndigheters information hittar du bland annat här:

 

Ambassadens kundbetjäning: Om du behöver göra personligt besök på ambassaden (t.ex. ansöka om pass), du kan boka tid per telefon
eller e-post: +385 1 6312 080 (må-to 8-16:15, fr 8-15), e-post: sanomat.zag@formin.fi. I nödfall utanför tjänstetid kan man ringa utrikesministeriets jourtelefon: +358 9 1605 5555.

Reseanmälan: Ambassaden rekommenderar alla som reser till eller redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan. Ifall du redan gjort en reseanmälan men din vistelse blir längre än planerat bör du ändra slutdatumet i reseanmälan. På så sätt får vi information om att du fortfarande befinner dig i landet och kan kontakta dig med information och förfrågningar. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du själv ändra din reseanmälan. Om du inte har registrerat dig kan du skicka en begäran om att radera din reseanmälan per e-post till KPA-10@formin.fi. 

Följ också med ambassaden på Facebook(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) och Twitter(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

 

(Uppdaterat 8.9.2021 kl. 10:30)