Nyheter om coronaläget i Israel

Från den 20 maj resenärer till Israel behöver inte uppvisa bevis på ett coronatest och ett negativt testresultat före avresan.

Mera detaljerade instruktioner hittas på hälsovårdsministeriets webbsidor. Begränsningar kan ändras med kort varsel. (https://corona.health.gov.il/en/directives/air-travel-covid19-green/?tab=by-air(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) ).

 

Inresebestämmelser

Från den 20 maj (riktlinjerna träder i kraft vid midnatt fredagen och lördagen den 21 maj) resenärer till Israel behöver inte uppvisa bevis på ett coronatest och ett negativt testresultat före avresan. Instruktionerna gäller för personer som anländer till Israel med flyg, kryssning och land.

Enligt hälsoministeriets instruktioner behöver de som går ombord på kryssningsfartyg som avgår från Israel inte uppvisa ett intyg om ett negativt testresultat. Passagerarna är själva skyldiga att ta reda på eventuella krav från de företag som driver kryssningarna.

Kravet på PCR-testning av passagerare som anländer via flygplatser och via land- och sjögränsövergångar kommer att tas bort. Passagerare som anländer till Israel behöver inte längre isoleras. Det finns ingen skyldighet att bära masken vid ankomst till landet. Skyldigheten att bära mask under internationella flygningar kvarstår dock. De som anländer till Israel med flyg eller sjö måste fortsätta att fylla i det israeliska hälsoministeriets elektroniska reseinformationsformulär innan de går in i landet.

Mer information:

 

Rörelsefrihet

Rörligheten begränsas inte. Kollektivtrafiken fungerar.

När man anländer till landet ska man fylla i elektroniska reseintygsblanketter, som hittas på Israels hälsovårdsministeriums webbsidor. 

De lokala begränsningarna för rörelsefrihet kan ändras snabbt. Följ regelbundet med de lokala nyhetsbulletinerna och iaktta myndigheternas anvisningar.

Mera information (på engelska):

 

Hälsovård

Munskydd är inte obligatoriska på allmänna platser inomhus, exklusive sjukhus, vårdhem och flyg.

Det israeliska hälsovårdsministeriet har utvecklat corona-appen ”HaMagen” som meddelar sin användare om hen har blivit utsatt för coronasmitta. Appen jämför användarens lokaliseringsuppgifter med hälsovårdsministeriets databas över coronasmittade. Appen kan laddas ner på hebreiska, arabiska, engelska, ryska och amhara.

Myndigheternas råd till den som insjuknar är att stanna hemma. Om symptomen är allvarliga ska man kontakta hälsovårdsministeriet på telefonnumret 101. Alla som har feber över 38 grader och symptom som vid luftvägsinfektioner (andnöd eller hosta) ska stanna hemma tills de har varit feberfria i 2 dagar, oberoende av deras eventuella behov av coronatest.

Coronainformation ger också Israels hälsovårdsmyndighet på numret 5400 (på hebreiska) och 08 624 1010 (på engelska).

Mera information (på engelska):

 

Tjänster

Köpcentrum, butiker och torg samt muséer och bibliotek är öppna. Kollektivtrafiken fungerar.

Mera information (på engelska):

 

Sanktioner för brott mot restriktionerna

Om man bryter mot bestämmelsen kan man bli bestraffad med böter.Du kan också få böter för att resa till eller försöka landa i ett land klassat som rött.

Mera information (på engelska):

 

Beskickningens kundbetjäning

Ambassadens kundbetjäning är öppen. Vi tar emot passansökningar, befolkningsregisteranmälningar och notarieanmälningar. Vi tar också emot uppehållstillstånds- och visumansökningar. Ta kontakt först med ambassaden i dessa ärenden per telefon eller e-post.

Vår kundbetjäning är öppen med tidsbeställning. 

Gå till tidsbokningen(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

När du anländer till ambassaden ber vi dig iaktta de bestämmelser och rörlighetsbegränsningar som råder för tillfället i Israel.

Vi betjänar per telefon från måndag till fredag mellan 9-12.

Telefon: +972 3 745 6600

I nödfall utanför tjänstetid ring UM:s jour: +358 9 160 55555.

E-post: sanomat.tel@formin.fi (Öppnar nytt fönster)

Facebook: Finnish Embassy Tel Aviv(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Twitter: @FinIsrael(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Ambassadens webbplats(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Kundbetjäningens tidsbokning: https://slotti.fi/booking/suomensuurlahetystotelaviv/(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Mer information:

 

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din anmälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information och förfrågningar. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till konsulipalvelut.um@formin.fi (Öppnar nytt fönster) och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.