Nyheter om coronaläget i Benin

Benin har stängt sina yttre gränser för turism på obestämd tid.

Rörelsefrihet

Följande områden befinner sig i isolering för att hindra att coronaviruset sprids: Cotonou, Abomey-Calavi, Allada, Ouidah, Tori-Bossito, Kpomassè, Toffo, Zè, Sô-Ava, Aguégués, Sèmè-Podji, Porto-Novo, Akpro-Missérété, Adjara och Atchoukpa.

Bussar och minibussar får inte trafikera i det nu rådande läget. I andra fordon begränsas passagerarnas antal.

Tjänster

Restauranger, nattklubbar och religiösa institutioner är stängda på grund av coronakrisen. I restauranger och affärer måste man hålla minst en meters avstånd till andra kunder.

Hälsovård

Regeringen har utfärdat krav på särskilt noggrann hygien och systematisk användning av desinficerande medel.

Man måste hålla ett avstånd på minst en meter från andra människor överallt. Det är också obligatoriskt att använda munskydd.

Mera information

Benins regering informerar om corona på sin webbplats: https://www.gouv.bj/coronavirus/ (på franska).

Beskickningens kundbetjäning

På grund av coronavirussituationen betjänar Finlands ambassad i Abuja endast per telefon och e-post. Var goda och ta kontakt antingen genom att ringa +234 803 785 1150 (under tjänstetid) eller skicka e-post till sanomat.aba@formin.fi. I nödfall efter tjänstetid kan man kontakta utrikesministeriets jour, tfn +358 9 1605 5555, e-post paivystys.um@formin.fi.  

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan.

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din amälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till konsulipalvelut.um@formin.fi och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.