Coronaläget i Tyskland

Tältä sivulta löydät tärkeimmät Saksan ja Suomen viranomaisten linkit liittyen rajoituksiin koronapandemian aikana.

Uppdaterad 15.7.2022

Inresebestämmelser

Tyskland har avstått från alla resebegränsningar. Från och med lördag den 11 juni 2022 är det tillåtet att resa till Tyskland. Det krävs inte heller längre intyg över vaccin, insjuknad coronavirussjukdom eller negativt coronatest (”coronapass”) av resenärer i Tyskland. Ett undantag är personer som anländer från Kina eller reser från områden med livsmedelsbearbetning.


Tyska myndigheters anvisningar för inresa till Tyskland på nätet:

Resor till och från Finland  under coronapandemin

Finland begränsar för tillfället inte inresa på grund av covid-19-epidemin. Alla inrese-restriktioner har slopats.

Hälsosäkerhetsåtgärderna vid gränserna i enlighet med lagen om smittsamma sjukdomar upphörde den 30 juni 2022. Det betyder att personer som reser in i Finland inte längre behöver visa upp intyg som gäller covid-19 eller låta testa sig för covid-19.

Inresa i landet begränsas inte heller i trafiken över de yttre gränserna. Begränsningarna i trafiken över de inre gränserna har slopats redan tidigare.

Gränskontrollerna har återgått till situationen före covid-19-epidemin. Resenärer som kommer från länder utanför EU och Schengenområdet ska fortfarande ha sedvanliga resedokument, det vill säga pass och vid behov visum.

Närmare anvisningar

Kundbetjäning

På grund av den exceptionella situationen tar ambassaden i Berlin liksom honorärkonsulaten i Frankfurt och Hamburg endast emot kunder som har beställt tid i förväg(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Leveranstid för pass till beskickningen är cirka två veckor, expressleverans tar tre vardagar, och därefter postas passet till kunden. Pass och personkort skicaks som rekommenderade brev.

För att få sin uppehållsrätt förlängd (t.ex. uppehållstillstånd eller visum) ska man vända sig till de tyska myndigheterna (Ausländerbehörde).

I Finland kan man anhålla om förlängd uppehållsrätt av Migrationsverket.

Kundservice vid Finlands ambassad i Berlin

Kundservice enbart med tidsbokning. Tid bokas på nätet, via online-tidsbokningssystemet.(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) 

Finlands ambassad, Berlin
Rauchstr. 1, 10787 Berlin
Tel: (030) 5050 30
E-post: info.berlin[at]formin.fi

Kundservice vid honorärkonsulatet i Hamburg

Kundservice enbart med tidsbokning. Tid bokas på nätet, via online-tidsbokningssystemet. (Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Ditmar-Koel-Str. 6, 20459 Hamburg
Tel: (040) 3570 5977
Fax: (040) 3570 5978
E-post: info.hamburg[at]formin.fi 

Avvikande öppethållningstider vid honorärkonsulatet i Hamburg(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Kundservice vid honorärkonsulatet i Frankfurt

Kundservice enbart med tidsbokning. Tid bokas på nätet, via (Länk till en annan webbplats.)online-tidsbokningssystemet.(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster) 

c/o CMS Hasche Sigle
Neue Mainzer Str. 2-4
60311 Frankfurt am Main
Tel:  (069) 9794 69 33
Fax: (069) 9794 69 34
E-post: HonorarkonsulFinnlandFrankfurt[at]t-online.de

Telefonservice för konsulära ärenden: må-to kl. 9-10 

Avvikande öppethållningstider vid honorärkonsulatet i Frankfurt(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din anmälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till KPA-10@formin.fi och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.