Coronaläget på Maldiverna

Coronaläget på Maldiverna

Resor inom Maldiverna begränsas, det samma gäller inresa till landet.

Inresebestämmelser och rörelsefrihet

Både inrikesresor i och inresor till Maldiverna är begränsade.

Mer information (på engelska):

Hälsovård

Seurantasovelluksia on käytössä.

Uppföljningsappar används.

Hälsovårdssektorn fungerar någorlunda hyfsat. Intensivvårdsplatserna är uppskattningsvis 100.

Om du misstänker coronasmitta kan du ringa hälsovårdsmyndigheternas journummer +960 7377 004.

Mer information (på engelska):

Sanktioner för brott mot restriktionerna

Straffen för brott mot restriktionerna kan bli böter eller fängelse.

Beskickningens kundbetjäning

På Maldiverna har varken Finland eller något annat EU-land beskickning. Finland har en ambulerande ambassadör i Sydasien(Länk till en annan webbplats.) med kontor vid utrikesministeriet i Helsingfors.

Finlands närmaste ambassad är belägen i Indien(Länk till en annan webbplats.).

I Malé har Finland ett honorärkonsulat(Länk till en annan webbplats.). Honorärkonsuln hjälper och ger dig råd om du vistas tillfälligt på Maldiverna och råkar i nöd och behöver konsulär hjälp. Det kan till exempel handla om att du insjuknar eller råkar ut för en olycka, blir offer för ett brott eller något annat motsvarande.

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.).

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din anmälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till konsulipalvelut.um@formin.fi och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.