Coronavirusläget i Nederländerna

Coronabegränsningar har slopats från och med 23.3.2022. Hygienreglerna gäller fortfarande. Efter ett positivt coronatest rekommenderas en fem dagar lång isoleringsperiod.

Inresebestämmelser

De som kommer till Nederländerna från EU-länder behöver inte längre ett negativt test-, återhämtnings- eller vaccinationsintyg. Detta gäller också EU-medborgare som kommer från länder utanför EU.

Nederländerna har ett EU-inträdesförbud för vissa tredjelandsmedborgare (se målningslistan nedan på den nederländska regeringens websida).

Mer information på den nederländska regeringens webbsida(Länk till en annan webbplats.).

De som reser till Finland: kontrollera inreseanvisningarna på Gränsbevakningsväsendets webbplats(Länk till en annan webbplats.).

Mer information hittar du här (på engelska):

Rörelsefrihet

Det är viktigt att komma ihåg grundreglerna:  handtvätt, att hosta eller nysa i armvecket, att stanna hemma och bli testad ifall man har symptom, att stanna hemma ifall man fått positivt testresultat och att undvika kontakt med andra samt ventilering inomhus. 

Om någon i familjen har godkänts på ett positivt test behöver andra inte sättas i karantän.

Mer information (på engelska):

Hälsovård

Hälsovården håller hög standard och den som behöver får vård. 

Allmänna hygiendirektiv som gäller överallt i landet:

  • Nys och hosta i ditt armveck.
  • Tvätta ofta händerna med tvål och ta hand om den allmänna handhygienen.
  • Stanna hemma om du är förkyld eller har andra covid-19 symptom. 
  • Ventilera rummen regelbundet i minst 15 minuter.

Som symtomatisk ska du stanna hemma och göra ett hemtest. Efter ett positivt coronatest rekommenderas en fem dagar lång isoleringsperiod.  

Mer information (på engelska):

Tjänster

Allt fungerar normalt.

För mer information (på engelska):

Mer information om coronaläget

Finlands utrikesministeriums nyhetsbrev:

På följande webbplatser kan du följa de lokala myndigheternas underrättelser och reserestriktioner:

Andra nyttiga länkar och kontaktuppgifter:

Infolinje för coronafrågor tfn 0800 1351 kl. 08.00-22.00 (samtal från Nederländerna). Samtal från utlandet: +31 2 0205 1351.

Telefontjänst för alla som har coronasymptom och behöver testa sig: 0800-1202 (samtal från Nederländerna) kl. 8.00–20.00.

Beskickningens kundbetjäning

Konsulatet tjänar endast med tidbeställning via e-post (pass, identitetskort, uppehållatillstånd, medborgarskapsärenden och noterietjänster), consulate.HAA@formin.fi

Förfrågningar endast via e-post: consulate.HAA@formin.fi

I nödfall efter tjänstetid Utrikesministeriets journummer +358 9 1605 5555

Mer information:

Finlands ambassad i Haag(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster)

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.).

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din anmälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till KPA-10@formin.fi och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.

 

Uppdaterad 31.5.2022