Situationen med coronaviruset i Kirgizistan (uppdaterad 20.3.)

Sedan 17 mars 2020 har Kirgizistan förbjudit ankomst av utländska medborgare till landet och de flesta flygningar har avbrutits. De första tre COVID-19-infektioner har bekräftats i Kirgizistan den 18 mars. Dessutom övervakas eller befinner sig i karantän många personer som anlände till Kirgizistan från utlandet.

Alla statliga massevenemang har avbrutits i Kirgizistan och staden Bisjkek har förbjudit alla evenemang som har mer än ett hundra deltagare.

Beakta att instruktionerna kan ändas eller preciseras på kort varsel. Läs aktuella anvisningar och förteckningen med länders kategorisering på webbplatsen för Kirgizistans regering https://www.gov.kg/ru/post/all(Länk till en annan webbplats.)

Coronaviruspandemin påverkar resande på ett sätt som vi aldrig tidigare upplevt. I detta exceptionella läge avråder utrikesministeriet tillsvidare från alla utlandsresor. Avrådan gäller alla länder.

Om du befinner dig på resa utomlands, följ den lokala nyhetsrapporteringen för aktuell information om läget. Utrikesministeriets möjligheter att hjälpa är begränsade. Försök själv ordna din återresa genom din resebyrå, flygbolag eller försäkringbolag. Resenärer måste nu helt enkelt anpassa sig till situationen och tolerera en viss grad av ovisshet. Många resenärer kan bli tvungna att stanna kvar på resmålet tills flygtrafiken sätter igång igen. Resebyråerna och flygbolagen försöker transportera hem alla finländare.

Utrikesministeriet och vår ambassad försöker uppdatera aktuell information om läget i sociala medier, på Facebook(Länk till en annan webbplats.) och Twitter(Länk till en annan webbplats.). Vi rekommenderar att alla gör en reseanmälan. Informationen i resemeddelandena uppdateras när läget klarnar och vi har mer hållbar information. Risknivån i resemeddelandena om alla länder är tillsvidare ”undvik alla resor”.

Innan du överväger att ringa utrikesministeriets konsulära jour, läs vanliga frågor på vår webbplats och ta reda på mer om läget genom nyheterna och sociala medier.