Nyheter om coronaläget i Kazakstan

Nyheter om coronaläget i Kazakstan

Kazakstan förlänger sina inresebegränsningar. Bland annat är visumfria inresor inte möjliga före 31 december 2021. Företags- och andra resenärer måste för närvarande ha ett särskilt inresetillstånd utfärdat av de kazakiska myndigheterna. Alla ankommande passagerare måste också ha ett negativt PCR-testcertifikat. Vacciner som för närvarande används i Finland accepteras inte i Kazakstan. Kazakstan accepterar endast vaccinpass från vissa länder. Den 12 maj införde Kazakstan coronaappen Ashyq.

Över  800(Länk till en annan webbplats.)0 000 fall av coronasmitta(Länk till en annan webbplats.) har konstaterats i Kazakstan. Deltavarianten av coronaviruset har spridit sig snabbt i Kazakstan och myndigheterna har skärpt restriktionerna under de senaste månaderna. Landets myndigheter har öppnat en coronawebbplats: http://coronavirus2020.kz(Länk till en annan webbplats.). Enligt myndigheterna erbjuder webbplatsen snabb och tillförlitlig information om coronavirusläget i landet. Man kan bland annat följa med uppdateringar av antalet smittade.

De flesta företag, köpcentra och butiker är öppna men restriktioner råder. Öppettiderna för restauranger och barer är också begränsade. Stora folk- och idrottsevenemang är fortfarande förbjudna. Det är obligatoriskt att ha munskydd på sig när man rör sig utomhus eller på offentliga platser, men alla begränsningar respekteras inte alltid. Sannolikt kommer flera restriktioner och karantänbestämmelser att införas om coronaläget försämras. Det lönar sig att följa med landets myndigheters meddelanden.

Den 12 maj införde Kazakstan coronaappen Ashyq. Appen klassificerar sin användare med hjälp av fyra färger (röd, gul, blå, grön). Appen används så att man skannar en QR-kod vid ingången till offentliga lokaler som anger användarens status. Röd (konstaterad corona) och gul (exponering) hindrar tillträde till restauranger, affärer, flygplatser och andra tjänster som använder appen. Grön (helt vaccinerad) och blå (inte helt vaccinerad, ingen bevisad infektion eller exponering) möjliggör fri rörlighet med den skillnaden att det fortfarande kkan hindra åtkomst till vissa platser, till exempel köpcentra på helger. Kunder kan dock få åtkomst även i dessa fall om de kan visa högst sju dagar gamla negativa PCR -testresultat. 

Appen Ashyq kan laddas ner i Appstore för Appletelefoner och i Google Play för Androidtelefoner. För att kunna ta appen i bruk ska man ange sitt nationella identifieringsnummer (”national identification number”). Eftersom många utlänningar inte har ett lokalt ID-nummer och därför inte kan använda appen, kan man också komma in på offentliga platser genom att visa sitt pass eller ett intyg över negativt PCR-test. Även intyg över två coronavaccin kan godkännas, men det finns inga garantier för att detta gäller vacciner som en person har tagit utanför Kazakstan. Även om appen har marknadsförts mycket har inte alla restauranger och butiker kontrollerat dess användning. Eftersom begränsningarna har ökat har Ashyq -appen blivit mer nödvändig. Till exempel kontrollerar större livsmedelsbutiker kundernas status från appen och att de bär masker innan de kan komma in.

Anvisningar som gäller resande

Inresor och utresor är fortsättningsvis begränsade(Länk till en annan webbplats.). Kazakstan har bland annat dragit tillbaka rätten till visumfri inresa för medborgare från över femtio länder ända fram till 31 december 2021, Finland inkluderat.

Utländska medborgare som har uppehållstillstånd får passera Kazakstans gräns högst en gång på 30 dagar(Länk till en annan webbplats.). Än så länge är det oklart hur noga denna begränsning kommer att följas i praktiken. Beskickningen utreder detaljerna kring tillämpandet.

Företags- och andra resenärer måste för närvarande ha ett särskilt inresetillstånd utfärdat av de kazakiska myndigheterna. Vänd dig till Kazakstans myndigheter, till exempel Kazakstans ambassad i Helsingfors, om du har frågor om specialgrupper. Finlands ambassad kan vid behov ge viss information om ansökningsprocessen för inresetillståndet.

Resenärer till Kazakstan måste uppvisa ett negativt COVID-19-test vid ankomst högst 72 timmar före ankomst

Internationella flyg avgår till och från Kazakstan flera gånger i veckan. Air Astana flyger för tillfället till flera destinationer, till exempel till Frankfurt, Amsterdam, Seoul och Dubai. Mer information finns på Air Astanas webbplats: https://airastana.com/kaz/en-us/Information/Important-Notices/Coronavirus-update(Länk till en annan webbplats.). Lufthansa och Turkish Airlines trafikerar också. Situationen förändras hela tiden, och det är inte säkert att flygen de facto avgår. Det lönar sig att vända sig direkt till flygbolagen för färsk information.

Om ditt flyg ställs in ska du själv kontakta flygbolaget eller resebyrån.

Flygbolag, destinations- eller transitländer kan kräva att man visar upp ett negativt coronatestsvar när man lämnar Kazakstan. Passagerare bör själv kontrollera begränsningarna på destinationen och på eventuella transitdestinationer, samt vilka regler flygbolaget följer. I Nur-Sultan och Almaty görs coronatest bland annat på Olymp-klinikerna. Här(Länk till en annan webbplats.) hittar du deras kontaktuppgifter.

Landets interna flygtrafik fungerar mer eller mindre normalt. På Air Astanas(Länk till en annan webbplats.) webbplats hittar du mera upplysningar om lokal flygtrafik och säkerhetsbestämmelser. Tågtrafiken har fungerat sedan 1 juni 2020. Passagerarna i flyg och tåg måste ha munskydd under resan. Om coronasituationen försämras kan nya restriktioner komma i fråga.

Reseanmälan

Vi påminner alla resenärer samt dem som redan befinner sig i landet att göra en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.) (Öppnar nytt fönster).

Om du redan har gjort en reseanmälan men din vistelse förlängs ska du rätta till hemresedatumet i din anmälan. Då vet vi att du ännu befinner dig i landet och kan kommunicera med dig, bland annat skicka dig information. Om du har registrerat dig i tjänsten kan du ändra din anmälan själv. Om du inte har registrerat dig gör du en ny reseanmälan.

Om du lämnade hemresedatumet i din anmälan öppet, eller om du reser hem till Finland tidigare än beräknat bör du ta bort din anmälan. Det kan du göra själv om du har registrerat dig, annars kan du skicka mail till KPA-10@formin.fi och be att få det gjort. Vänligen notera att tjänsten för förändring och radering av reseanmälningar tidvis är överbelastad.

Viktiga kontaktuppgifter till myndigheterna

Det lönar sig att kolla Kazakstans myndigheters webbplatser för den färskaste informationen:

Länkar till finska myndigheters webbsidor:

Utrikesministeriet: Frågor och svar om coronaviruset och resande

S(Länk till en annan webbplats.)tatsrådets kansli: Information och råd om coronaviruset(Länk till en annan webbplats.)

I(Länk till en annan webbplats.)nstitutet för hälsa och välfärd THL: A(Länk till en annan webbplats.)ktuellt om coronaviruset(Länk till en annan webbplats.)

Ambassaden i Nur-Sultan strävar efter att uppdatera lägesöversikten dagligen på sin webbplats och i sociala medier (Facebook och Twitter). Ambassaden rekommenderar att alla som befinner sig i eller tänker resa till Kazakstan gör en reseanmälan(Länk till en annan webbplats.).