Miksi konsulaatin asiakaspalvelua on rajoitettu koronapandemian aikana niin, että konsulipalveluja on voitu antaa vain hätätapauksissa?
Globaalin COVID-pandemian aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi Suomen suurlähetystöjen asiakaspalveluiden tavanomainen aukipitäminen ei ole ollut mahdollista. Tukholman suurlähetystön konsulaatti on nyt avaamassa asiakaspalveluaan rajoitetusti ja ottanut käyttöön ajanvarausjärjestelmän.
Suomen Tukholman-suurlähetystöä ei ole suljettu. Sen sijaan normaali asiakaspalvelu ei ole ollut mahdollista mm. edustuston henkilökunnan siirryttyä etätöihin. Tukholman suurlähetystö, suurin osa Suomen edustustoista ulkomailla sekä Tukholmassa toimivista muiden maiden edustustoista ovat sulkeneet tilapäisesti asiakaspalvelunsa koronapandemian vuoksi. Työnantajana ulkoministeriöllä on työsuojelulainsäädännön mukainen työsuojeluvelvoite henkilöstöään kohtaan sekä Suomessa että ulkomailla.
Suurlähetystön konsulaatti rajoitti palvelunsa koskemaan ainoastaan hätätapauksia. Suomen kansalaiset, joilla ei ole ollut mitään voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta tai ovat olleet muun välttämättömän konsulipalvelun tarpeessa, on otettu vastaan ajanvarauksella ja he ovat saaneet tarvitsemansa palvelun.
Pohjoismaiden välillä vallitsee edelleenkin passivapaus, mikä tarkoittaa, että Pohjoismaiden kansalaiset voivat liikkua ja oleskella Pohjoismaissa ilman matkustusasiakirjaa. Ruotsinsuomalaiset ja muut Pohjoismaiden kansalaiset eivät siis tarvitse Suomeen saapuessaan voimassaolevaa passia ja kansalaisuuden todistamiseen riittää muukin asiakirja.
Henkilöllisyys pitää voida esittää pyydettäessä esimerkiksi rajaviranomaisille, joilla on mahdollisuus tarkistaa henkilön kansalaisuus. Oma suomalainen henkilötunnus on hyvä muistaa. Matkustajan tulee myös tarkastaa esimerkiksi kuljetusyhtiöiden verkkosivuilta, mitä asiakirjoja hänen käyttämänsä kuljetusyhtiöt hyväksyvät henkilöllisyyden todentamiseen.
Ulkoministeriö suositteli 14.5. saakka välttämään kaikkea matkustamista ulkomaille. Tällä hetkellä suositus on välttää tarpeetonta matkustamista. Edustustoissa otetaan vastaan passihakemuksia, mikäli edustuston asiakaspalvelu on mahdollista järjestää paikallisolosuhteet huomioon ottaen.
Tukholman suurlähetystön konsulipalveluyksikkö valmistelee toimenpiteitä asiakaspalvelunsa avaamiseksi matkustusrajoitusten ja -suositusten nyt lievennyttyä. Toimintamalleja joudutaan muuttamaan koronapandemian vuoksi, jotta voidaan huolehtia sekä asiakkaiden että työntekijöiden turvallisuudesta ja jotta asiakasmääriä voidaan hallita. Paluu avoimien ovien aikaan ei ole mahdollista tässä erityistilanteessa. Konsulaatin asiakastila ei mahdollista useiden kymmenien ihmisten jonottamista samanaikaisesti turvavälein.
Suurlähetystö on ottanut käyttöön ajanvarausjärjestelmän ja aikoja voi varata 25.5. alkaen. Ajanvarauksen voi tehdä suurlähetystön verkkosivulla (avautuu uuteen ikkunaan). Ajanvarauksia ei oteta vastaan puhelimitse. Henkilöitä, joilla on kiireellinen tarve hankkia passi tai henkilökortti, pyydetään lukemaan ohjeet etukäteen verkkosivulta (avautuu uuteen ikkunaan) ja hankkimaan personbevis Skatteverketistä asiointikäynnille mukaan otettavaksi.