Koronavirusuutiset Etiopiassa, Etelä-Sudanissa ja Djiboutissa

Kaupallisia lentoyhteyksiä Suomeen on. Etiopiaan matkustaessa kaikilla yli 10 vuotta täyttäneillä matkustajilla tulee olla mukanaan 120 tunnin sisällä otettu negatiivinen PCR-testitulos; maahan saapuessa matkustajille on seitsemän vuorokauden kotikaranteeni. Sairaalahoitoon jouduttaessa on hyvä tiedostaa, että paikallisviranomaiset eivät salli konsuliapua sairaalaan. Sekä Etelä-Sudanissa että Djiboutissa lentokentät on avattu uudestaan. Kasvosuojaa on käytettävä kaikissa kolmessa maassa.

Etiopia

Maahantulosäännökset 

Kaupallisia lentoyhteyksiä Suomeen on. On syytä tarkistaa lentoyhteys vielä samana päivänä suoraan lentoyhtiöiltä. Kaikilta maahan saapuvilta vaaditaan 120 tunnin sisällä otettu negatiivinen PCR-testitulos. PRC-testiä ei kuitenkaan vaadita alle 10-vuotiailta lapsilta. Maahan saapuessa on seitsemän vuorokauden kotikaranteeni. Kaikkien lentoteitse tulevien matkustajien kuume mitataan. Jos lentokentällä todetaan koronavirukseen viittaavia oireita, matkustaja viedään COVID-19 eristyskeskukseen. 

Addis Abeban lentokentän transit-alueella voi oleskella 24 tuntia, pidempiaikaiseen oleskeluun on haettava viisumi ja oltava kyseinen aika omakustanteisesti lentoyhtiön osoittamassa hotellissa karanteenissa. Kaikkien Addis Abeban lentokentän kautta asuinmaihinsa matkustavien on esitettävä matkaliput kohdemaahan asti jo lentokentällä. 

Lisätietoja:

Liikkuminen

Etiopian hallituksen huhtikuussa 2020 julistama viiden kuukauden hätätila on loppunut. Maassa on kuitenkin voimassa useita rajoituksia koronapandemiasta johtuen, mm. kasvosuojaa on käytettävä aina liikkuessaan kodin ulkopuolella (ei koske alle 6-vuotiaita lapsia), kättely on kielletty, turvavälistä (kaksi metriä) on pidettävä huolta, ravintoloissa ja kahviloissa saa olla enintään kolme henkilöä per pöytä, teattereissa, yökerhoissa ja elokuvateattereissa asiakkaiden enimmäismäärä on rajoitettu. Yli 50 hengen tilaisuuksia varten on anottava lupa. Myös kotona järjestettäviin juhliin liittyen on rajoituksia. Yksityiskohtaisempaa tietoa voimassa olevista rajoituksista on saatavilla ”Directive issued for the prevention and control of COVID-19 pandemic” –asiakirjasta: http://www.moh.gov.et/ejcc/sites/default/files/2020-10/Registerd%20COVID-19%20Directive%202013.pdf(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)

Eri alueet ovat ottaneet käyttöön omia rajoituksia, kuten liikkumisen rajoittaminen. Noudata paikallisviranomaisten ohjeita ja seuraa paikallisia tiedotusvälineitä.

Lisätietoja:

Terveys

Sairaalahoitoon jouduttaessa on hyvä tiedostaa, että paikallisviranomaiset eivät salli konsuliapua sairaalaan. Etiopian terveydenhoitomahdollisuudet ovat erittäin rajoitettuja. Kuten aina, matkustajalla on hyvä olla kattava vakuutus, joka on voimassa koko matkan ajan ja kattaa tarvittavan hoidon sekä mahdollisen kotimatkan kustannukset. Ota yhteyttä vakuutusyhtiöösi ja tarkista vakuutuksesi. 

Paikalliset palvelunumerot COVID-19 oireiden ilmaannuttua: 8335 ja 952 tai 0118276796.  

Lisätietoja:

Sanktiot rajoitusten rikkomisesta

Henkilö, joka rikkoo COVID-19 direktiivissä säädettyjä rajoituksia ja velvollisuuksia, on vastuussa asiaa koskevan rikoslain mukaisesti.

Muuta huomioitavaa

Vaikka Etiopian hallituksen korkealta tasolta on kielletty ulkomaalaisiin kohdistuva aggressiivinen käytös, on se kuitenkin lisääntynyt Etiopiassa koronaviruksen myötä. Vältettävä ulkona liikkumista jalkaisin ja pimeällä.


Etelä-Sudan

Turvallisuustaso: Poistu maasta välittömästi

Presidentin kanslia ilmoitti 7.5. koronarajoitusten höllentämisestä: ulkonaliikkumiskielto alkaa myöhemmin ja on nyt voimassa klo 22-06; ravintolat ja baarit saavat olla auki muutoin kuin ulkonaliikkumiskiellon aikana, kunhan turvavälistä pidetään huolta; kaupatkin saavat olla auki, kunhan turvavälistä pidetään huolta ja asiakkaita on enintään viisi kerrallaan. Kasvosuojia tulee käyttää.

Etelä-Sudanin siviili-ilmailuviranomainen ilmoitti lentokenttien avanneen uudelleen kotimaan ja kansainvälisille lennoille 12.5. Maahan saapumiseen tarvitaan negatiivinen PCR-testitodistus ja 14 vuorokauden kotikaranteeni. 

Paikallinen palvelunumero COVID-19 oireiden ilmaannuttua: 6666. 
Paikallisen terveydenhuollon kapasiteetti on erittäin rajallinen. 
Noudata paikallisviranomaisten ohjeita ja seuraa paikallisia tiedotusvälineitä.

Lisätietoja:


Djibouti

Kaikki maahan saapuvat, yli 11 vuotta vanhat matkustajat läpikäyvät omakustanteisen COVID-19 saliivitestin. Testi maksaa noin 30 USD (5000 FDJ). Matkustajan on odotettava testitulosta lentokentällä. Koetuloksen saaminen kestää noin 2 tuntia. Jos samalla lennolla todetaan paljon positiivisia tuloksia sylkinäytteissä, voidaan kaikilta ottaa COVID-testi nenästä. Jos tulos on negatiivinen, matkustaja voi vapaasti liikkua Djiboutissa. Positiivisen tuloksen ollessa kyseessä matkustaja siirtyy paikallisen viranomaisen osoittamaan paikkaan. Samat säännöt koskevat sekä maa- että merirajojen ylityspaikkoja. Edellä mainittuja sääntöjä ei noudateta transit-matkustajiin. Koronatilanteen kehityksestä riippuen matkustusmääräyksiin voi tulla äkillisiä muutoksia. Tarkista viimeisimmät määräykset aina ennen matkaa.

Kasvosuojusten käyttö ja metrin turvaväli on pakollista Djiboutissa. 
Lisätietoa saa paikallisesta numerosta 1517.

Jotkut lentoyhtiöt vaativat COVID-19 negatiivisen testin. Tarkistakaa asia lentoyhtiöiltänne.

Noudata paikallisviranomaisten ohjeita ja seuraa paikallisia tiedotusvälineitä.

Lisätietoja:

   

Edustuston asiakaspalvelu

Edustuston asiakaspalvelu on auki ainoastaan hätätilanteissa ja ajanvarauksella.

Puhelimella:     +251 114 704 390
Sähköpostilla:    sanomat.add@formin.fi ja visa.add@formin.fi

Maahantuloasioiden käsittely on toistaiseksi keskeytetty. 

Lisätietoja:

Matkustusilmoitus

Muistutamme kaikkia matkailijoita ja maassa jo oleskelevia tekemään matkustusilmoituksen. 

Jos olet jo tehnyt matkustusilmoituksen ja oleskelusi ulkomailla pitkittyy, on matkustusilmoituksen päättymispäivää syytä muuttaa. Näin saamme tiedon siitä, että olet edelleen maassa ja voimme lähettää sinulle sekä tiedotteita että kyselyitä. Jos olet rekisteröitynyt palveluun, voit muuttaa ilmoitustasi itse. Jos et ole rekisteröitynyt, tee uusi matkustusilmoitus. 

Jos matkustusilmoituksessasi ei ole ollut päättymispäivää tai olet palannut suunniteltua aiemmin Suomeen, on ilmoitus syytä poistaa. Jos olet rekisteröitynyt palveluun, voit muokata ilmoitustasi itse. Jos et ole rekisteröitynyt, lähetä poistopyyntö sähköpostiosoitteeseen KPA-10@formin.fi.  Pyydämme huomioimaan, että ilmoituksen muuttamista ja poistamista koskevien pyyntöjen käsittely on ajoittain ruuhkautunut.