Vietnamin talous - riittävätkö lupaavat tulokset?

Vietnamin hallituksen vuoden 2012 keskiössä olevan tiukan raha- ja finanssipolitiikan tulokset ovat lupaavia. Sen sijaan yritykset ovat ongelmissa muun muassa tiukan luotonannon takia.

Vietnamin hallituksen tiukan raha- ja finanssipolitiikan tulokset ovat lupaavia alkuvuonna 2012. Inflaatio on laskenut, ja vuoden 2012 tavoite inflaation suhteen näyttää saavutettavalta. Valuuttakurssi on pysynyt vakaana ja valuuttavaranto on suurentunut, samoin vuoden 2011 verotulot olivat poikkeuksellisen hyvät. Myöskään korkea velkaantumisaste ei ole niin huolestuttava kuin miltä näyttää, sillä merkittävä osa lainoista on matalakorkoisia tai korottomia pehmeitä lainoja.

Vietnamin vienti kasvoi peräti 22 prosenttia alkuvuonna 2012. Ulkomaisten investointien virta pysyi 2,5 miljardissa dollarissa, eli samalla tasolla kuin alkuvuonna 2011. Kriittiset tarkkailijat kuitenkin toteavat, että lupaavat tulokset johtuvat lähinnä hyvästä onnesta.

Lupaavat tulokset eivät myöskään ole rauhoittaneet markkinatoimijoita, vaan huolestuneisuus on pikemminkin kasvussa tai ennallaan. Vuoden 2012 alun talouskasvu oli vain 4,1 prosentin luokkaa. Talouskasvu ei näytä saavuttavan Vietnamin kasvutavoitetta ja se jäänee myös alle YK:n Aasian ja Tyynenmeren alueen yleisen kasvuarvion.

Yritykset ongelmissa

Inflaation kuriin saaminen on vaatinut uhrauksia. Vietnamin pieni talouskasvu vuoden 2012 ensimmäisellä neljänneksellä pelästytti monet markkinatoimijat. Monilla yrityksillä on edessään lainojen uudelleenjärjestely, yhdistyminen ja kilpailukyvyn parantaminen. 18 000 yritystä hävisi rekistereistä ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Suurin osa oli kuplakautensa päättäneiltä kiinteistö- ja rakennussektoreilta.

Kiinteistösektorin lamaantuminen on vaikuttanut myös esimerkiksi materiaalien ja laitteiden tuotannon kysynnän vähenemiseen. Sekä tuotanto että luotonanto ovat laskeneet. Haasteita on havaittu myös työntekijöiden ja työpaikkojen kohtaamisessa. Esimerkiksi vientivetoisella tekstiilisektorilla on työvoimapulaa.

Hallitus on pyrkinyt vastaamaan hätähuutoon 1,4 miljardin dollarin verohelpotuspaketilla, joka pitää sisällään muun muassa 30 prosentin yhteisöveron laskun pk-yrityksille sekä puolen vuoden lisäajan arvonlisä- ja muiden verojen maksamiseen. Liian myöhään, sanovat kriitikot.

Myös kuluttajien luottamus talouteen on laskenut. Kolme neljästä odottaa parempia aikoja ja välttää ostamista.

Pankkisektorista uusi kriisipesäke?

Moni tämän hetken akuuteimmista haasteista liittyy pankkisektoriin. Arvioiden mukaan sektorilla on todellisissa ongelmissa kymmenkunta pientä pankkia ja huonoja lainoja karkean arvion mukaan noin 5-10 prosenttia. Uudistuksia tarvitaan, jotta sektori ei kriisiytyisi. Uudistukset tullaan todennäköisesti aloittamaan edellä mainituista pienistä pankeista. Suurena haasteena uudistamisessa on, että keskuspankilla ja valtionvarainministeriöllä ei ole koordinaatiota keskenään.

Keskuspankin uskottavuus on erittäin tärkeää, sillä taloudessa muhii uutena kriisipesäkkeenä pankkisektori. Viimeaikaiset nopeat koronlaskut eivät välttämättä lisää pankin uskottavuutta.

Valtionyritykset talouden läpileikkaava teemana

Valtionyritysten yksityistämisestä on Vietnamissa keskusteltu pitkään. 1990-luvulta lähtien noin 4000 valtionyritystä on yksityistetty. Luku ei anna täysin kuvaa todellisuudesta, sillä monet jäljellä olevat ovat kokonsa puolesta suuria. Kuluvana vuonna valtionyritysten haasteet ovatkin nousseet entistä selkeämmin Vietnamin talouden keskiöön. Valtionyritysten tuottavuusluvut ovat olleet paljon heikompia kuin muiden yritysten. Eräiden arvioiden mukaan nimenomaan ne sekä ylläpitävät runsasta tuontia Kiinasta että rahoittavat toimintaansa alihintaisilla lainoilla.

Käytännössä valtionyritysten ja valtion rajaa on mahdoton vetää. Valtionyritysten monopoli tai muuten dominoiva rooli estää yksityisten ja ulkomaalaisten yritysten markkina-aseman kehittymistä Vietnamin markkinoilla. Valtionyritykset saavat helpommin lainaa ja niillä on yleensä suorat kontaktit poliittiseen eliittiin. Asiantuntija-arvion mukaan prosentti valtionyrityksistä omistaa 39 prosenttia valtion investoinneista, 45 prosenttia käyttöomaisuudesta sekä 27 prosenttia pankkilainoista.

Uusimman tavoitteen mukaan Vietnamin 1309 valtionyrityksestä 692 säilytettäisiin, 573 muutettaisiin osakeyhtiöiksi ja 44 yhdistettäisiin vuoteen 2015 mennessä. Tämä tarkoittaisi 150 valtionyrityksen yksityistämistä joka vuosi, mikä on kunnianhimoinen tavoite. Toisaalta pelkkä yksityistäminen ilman puuttumista esimerkiksi hallintotapoihin ei sinänsä tarkoita valtion keskeisen roolin vähenemistä.

Odotuksia vuoden jälkipuoliskolle

Taloudellisen tasapainon saavuttamiseksi Vietnam tulee lähitulevaisuudessa jatkamaan tiukkaa raha- ja finanssipolitiikkaa, rajoittamaan tuontia, lisäämään vientiä sekä etsimään ratkaisuja tehottomille valtionyrityksille. Keskeinen kysymys kuuluu, milloin päästään rakenteellisiin uudistuksiin vai meneekö hallituksen energia edelleen tulipalojen sammuttamiseen. Vuoden 2012 suhteellisen matala kasvuarvio saattaa myös lisätä yleistä tyytymättömyyttä.

Kuluvana vuonna väestön ja työvoiman koulutus on myös noussut vahvasti keskustelun ja toimien keskiöön, sillä halvan työvoiman tuoma etulyöntiasema on alkanut huveta. Suurimmaksi tulevaisuuden haasteeksi on laajemmassa mittakaavassa muodostumassa heikko tuottavuus. Arvioiden mukaan ilman tuottavuuden kasvua Vietnamin 7-8 prosentin kasvutavoite päätyy 4 prosentin vuosivauhtiin, mitä ei pitkällä aikavälillä voi kehittyvässä taloudessa pitää hyvänä lukuna. Se saattaa myös olla liian vähän yhteiskunnallisen vakauden ylläpitämiseksi ottaen huomioon työmarkkinoille lähivuosina tulevien ikäluokkien kasvun.