Vienninedistämistä Itävallasta - suuryritysten johto kääri hihat

Itävallassa suurten kansainvälisten yritysten johto on päättänyt kantaa kortensa kekoon vienninedistämiseksi ja maan imagon muuttamiseksi.

Itävalta halutaan esittää ”high-tech” -maana ja turismi-imagosta ja Mozartista halutaan eroon. Samoin mielikuvaa porttina Itä-Eurooppaan ja Kaukasukselle toimimisesta halutaan vahvistaa.

Käsitys siitä, että Itävallassa on vain pieniä, kotikutoisia yrityksiä ja että koko Itä-Eurooppa on riskialtista aluetta halutaan romuttaa.

Käytännön toimenpiteinä tullaan matkoilla tapaamaan maiden taloudellisia, poliittisia vaikuttajia ja lisäksi mediavaikuttajia ja erilaisten ”think-tankien” edustajia. Johtohenkilöiden ryhmällä on vakaa usko siihen, että he saavat aikaa kvantitatiivisen muutoksen aikaan lyhyessä.

Maakuva remonttiin

Itävaltalaisten, suurten kansainvälisesti orientoituvien yritysten johtohenkilöt ovat päättäneet ns. virallisen viennin edistämisen ohella kantaa kortensa kekoon Itävallan viennin vauhdittamiseksi erityisesti maan imagon muuttamisessa ja uudistamisessa anglosaksisessa maailmassa.

Aloitteen takana on 17 isoa yritystä ja lisäksi Keskuspankki ja Wienin pörssi. Tämä ei ole kuitenkaan mikään suljettu seurakunta, vaan muut yritykset ovat tervetulleita.

Yritysten johto on myös päättäväisesti korostanut, että he eivät kilpaile Kauppakamarin ulkomaankauppaorganisaation tai talousministeriön ”Marke Österreich” viennin edistämisohjelman kanssa. Rivien välissä ja keskusteluissa on kutienkin tullut selväksi, että he pitävät virallista toimintaa kovasti hitaasi etenevänä ja hitaasti mahdollisia tuloksia tuovana.

Objektiivisuuden nimissä on todettavam että ulkoministeri Spindelegger toimii aktiivisena vienninedistäjänä kaikilla ulkomaanmatkoillaan ja tekee paljon Itävallan yrityselämän hyväksi.