Uudistetusta Suezin kanavasta vauhtia Egyptin talouskasvuun?

Uudistetusta Suezin kanavasta vauhtia Egyptin talouskasvuun?

Egypti juhlisti presidentti Abdel Fattah al-Sisin ja kansainvälisen juhlavieraskavalkadin johdolla uudistetun Suezin kanavan valmistumista torstaina 6. elokuuta. Kyse on yhteensä 72 km pitkästä rinnakkaisreitistä, joka mahdollistaa kaksisuuntaisen liikenteen Välimereltä Punaiselle merelle.

Uuden kanavan odotetaan nopeuttavan rahtialusten läpiajoa seitsemällä tunnilla ja mahdollistavan suurempien alusten läpikulun. Uusi kanava on presidentti Sisin talouspolitiikan lippulaivahanke, jonka toivotaan elvyttävän Egyptin taloutta sekä suoraan kanavan käyttötulojen kautta, että kanavan ympärille suunnitteilla olevan erikoistalousalueen myötä.

Suuria odotuksia, suuria haasteita

Egyptin laskelmien mukaan kanavan läpi kulkevien alusten määrä tuplaantuu vuoteen 2023 mennessä tuottaen yhteensä yli 13 miljardin dollarin tulot Egyptille. Ennen rinnakkaiskanavaa Egypti on saanut Suezin läpikulkuliikenteestä hieman yli viiden miljardin dollarin valuuttatulot. Noin kahdeksan prosenttia maailman rahtiliikenteestä kulkee nykyisellään Suezin kanavan läpi.

Monet asiantuntijat epäilevät kanavaviranomaisten laskelmia ylioptimistisiksi. Kansainvälinen taloustilanne vaikuttaa rahtiliikenteeseen, ja muut reittioptiot sekä vaikkapa Kiinan hidastuva talouskasvu voivat vähentää Suezin liikennöintitarpeita. Jotta Egypti saavuttaisi odottamansa tuotot rinnakkaiskanavasta, olisi maailmankaupan volyymin joidenkin laskelmien mukaan kasvettava yhdeksän prosentin vuosivauhtia. Toisaalta Suezin läpikulun nopeutuminen vahvistaa Egyptin kilpailumahdollisuuksia kansainvälisestä rahtiliikenteestä. Egypti saa kanavan myötä myös lisää kipeästi kaivattuja valuuttatuloja.

Mikäli Egyptin hallinnon kaavailema erikoistalousalue kanavan ympärillä kehittyy suunnitellusti, tulee sillä olemaan suurempi kokonaismerkitys maan taloudelle. Talousalueen toivotaan valmistuttuaan tuottavan peräti kolmasosan, jopa puolet Egyptin kansantaloudesta. Hallituksen suunnitelmissa on houkutella 60 miljardin dollarin edestä suoria investointeja Egyptiin ja saavuttaa seitsemän prosentin talouskasvu seuraavien neljän vuoden kuluessa.

Julkisesti rahoitetut infrastruktuurihankkeet ja yksityiset investoinnit kanavan reunamilla ovat osa hallituksen visiota. Suunnitteilla on muun muassa kuusi uutta satamaa. Talousalueelle asettuvat yritykset saavat "one stop shop" -kohtelun, eli ne voivat ohittaa Egyptin nykyisen kankean byrokratian etabloituessaan maahan.

On vaikeaa tässä vaiheessa arvioida, kuinka suuri merkitys rinnakkaiskanavan tarjoamalla lisäarvolla ja erikoistalousalueella tulee lopulta olemaan Egyptin talouden kestävälle kehitykselle. Tarvitaan kokonaisvaltaista visiota ja selkeää lainsäädäntöä, sekä huomattavia satsauksia alueen infrastruktuurin kehittämiseen. Pohjois-Siinain epävakaus voi vaikuttaa ulkomaisten investoijien päätöksiin. Toivon asettaminen kanavan kaltaisten megahankkeiden varaan on joka tapauksessa riskialtista – kestävä talouskehitys edellyttää muutakin.

Erään arvion mukaan uuden kanavan tuomat lisätulot toisivat parhaimmillaankin vain vajaan kolmen prosentin kasvun Egyptin bruttokansantuotteeseen. Egyptin tapauksessa BKT:n olisi kasvettava vähintään seitsemän prosentin vuosivauhtia vain pysyäkseen väestönkasvun kanssa balanssissa. Suezin kanavan erikoistalousalueen odotetaan tuovan yhteensä noin miljoona uutta työpaikkaa tulevina vuosina. Egyptissä olisi kuitenkin luotava keskimäärin 600–700 000 uutta työpaikkaa vuosittain, jotta nuorisotyöttömyys saataisiin kitkettyä.

”Egyptin lahja maailmalle”

Avajaisjuhlallisuuksiin Ismailiassa saapui joukko valtionpäämiehiä, pää- ja varapääministereitä, liuta muita ministereitä sekä Kairon diplomaattikuntaa. Egyptin perinteiset tukijat, Persianlahden maat sekä Afrikan maat olivat hyvin edustettuina. Euroopasta korkea-arvoisin vieras oli Ranskan presidentti Hollande. Egypti vastaanotti Ranskasta ennen juhlallisuuksia ensimmäiset Rafale-hävittäjät, jotka ovat osa 24 koneen, yhteensä 5,6 miljardin dollarin, kauppaa. Kreikasta tilaisuuteen osallistui pääministeri, Saksasta apulaisliittokansleri, ja Belgiasta, Unkarista sekä Slovakiasta varapääministerit. Muista Euroopan maista oli paikalla eri alojen ministereitä. Toisista, kuten Suomesta, Kairossa oleva suurlähettiläs.

Venäjän pääministeri Medvedev kunnioitti niin ikään läsnäolollaan. Yhdysvaltain ulkoministeri Kerryn vastikään vierailtua Kairossa kahdenvälisissä konsultaatioissa, edusti Yhdysvaltoja suurlähettiläs ja pari kongressin edustajaa. Eksoottisempia vieraita olivat Kiinan kulttuuriministeri ja delegaatio Pohjois-Koreasta.

Rinnakkaiskanavan, tai "uuden Suezin kanavan", kuten sitä kutsutaan, avajaiset tarjosivat presidentti Sisille mahdollisuuden nostattaa kansallistunnetta Egyptissä ja kasvattaa Egyptin näkyvyyttä ulkomailla.

Kahdeksan miljardia dollaria maksanutta hanketta mainostettiin paikallisessa mediassa "ihmeenä": ennätysajassa valmistunut kanava, joka on "Egyptin lahja maailmalle". Pohjoismaisesta näkökulmasta varsin voimakas hehkutus oli egyptiläisittäin ymmärrettävää, kansalaiset kaipaavat positiivisia uutisia ja ylpeydenaiheita viime vuosien poliittisen epävakauden jälkeen. On myös totta, että kanavan rakentaminen rahoitettiin kotimaisesti, egyptiläiset ostivat viikossa loppuun tarjolla olleet valtion velkakirjat, jotka tarjosivat 12 prosentin koron sijoitukselle. Alkujaan kanavan rakentamisen laskettiin kestävän kolme vuotta, mutta se toteutettiin vuodessa. Egyptiläisille tämä on osoitus siitä, että he kykenivät merkittävään hankkeeseen, vaikka maa onkin viime vuosina ollut muutosten pyörteissä.

Puheessaan presidentti Sisi totesi, että kanavan työt eivät tapahtuneet "normaaliolosuhteissa", viitaten maata jatkuvasti vaivaavaan terrorismiin ja epävakauteen. Hän myös vakuutti, että Egyptin hallinto jatkaa taisteluaan terrorismia vastaan ja kykenee kitkemään sen. Egyptin viranomaisten mukaan kanavan läpikulkuliikenne ei ole vaarassa terrorismilta.

Avajaiset olivat täynnä symboliikkaa: presidentti seilasi avajaisiin Mahrousa-jahdilla, joka oli ensimmäinen vuonna 1869 Suezin kanavan läpi kulkenut laiva. Ranskalaiset uudet Rafale- ja amerikkalaiset F-16-hävittäjät pyyhkäisivät juhlavieraskatsomon yli useaan otteeseen, Apache-helikopterit ja sotilasveneet partioivat kanavaa. Lapsikuoro lauloi juhlayleisölle. Pääministeri Mahlab julisti 6. elokuuta kansalliseksi vapaapäiväksi. Viikon päärukouksiin moskeijoissa oli valmisteltu kanavan merkitystä käsittelevä saarna.

Uudistuspolitiikalle tarvetta

Suezin kanava on ollut Egyptille kansallinen ylpeydenaihe siitä lähtien, kun presidentti Nasser kansallisti sen vajaat 60 vuotta sitten. Odotukset rinnakkaiskanavan vaikutuksista maan talouden nostamiseen usean vuoden alamäestä ovat kovat. Kanava yksin ei ole se "ihme", joka johtaa Egyptin uuteen nousuun. Siihen tarvitaan lähivuosina määrätietoista uudistuspolitiikkaa sekä talous- että poliittisella ja yhteiskunnallisella puolella. Mutta Egyptin johto ja kansalaiset ansaitsevat sen ylpeyden tunteen, jonka kanavan nopea valmistuminen on aiheuttanut. Eikä optimismi kanavan, sekä ympärille rakentuvan talousalueen merkityksestä ole turhaa, vaikkei näiden pidemmän ajan talousvaikutuksista vielä voikaan mennä takuuseen.

Suurlähettiläs Tuula Yrjölä, Suomen Kairon-edustusto