Unkari siirtymässä varjonyrkkeilystä todellisiin IMF neuvotteluihin

Unkari siirtymässä varjonyrkkeilystä todellisiin IMF neuvotteluihin.
Unkarin pääministeri Orbánin retoriikka jättää kysymyksiä. Kuva: ccby 2.0.(Linkki toiselle web-sivustolle.)

Keskiviikko 25.4. valkeni Budapestissa aurinkoisena ja lämpimänä. Jo edellisen illan uutiset olivat lupailleet pääministeri Viktor Orbánille ja hänen hallitukselleen hyvää päivää. Puolen päivän aikaan EU:n komissio ilmoittikin, että se ei näe enää esteitä lainaneuvottelujen käynnistämiselle Unkarin kanssa ja että komissio tulee päättämään rikkomusmenettelynsä Unkaria vastaan koskien Unkarin keskuspankin riippumattomuutta.

Tätä päätöstä oli edeltänyt pääministeri Orbánin mitä ilmeisimmin onnistunut lobbausmatka Brysseliin. Lähes puoli vuotta kestänyt neuvottelu neuvottelujen käynnistymisestä oli näin käytännössä saatu päätökseen tavalla, jossa pääministeri Orbánin voi katsoa säilyttäneen kasvonsa kotimaassaan ja toisaalta myös komission voi sanoa saavuttaneen keskeiset tavoitteensa Unkarin keskuspankin ja oikeuslaitoksen riippumattomuuden turvaamiseksi.

Unkarin forintti vahvistui lievästi (noin 5 %) neuvottelu-uutisten tultua julki, mutta muutoin uutinen ei suuremmin liikauttanut markkinoita. Päätös oli odotettu ja sen arvo oli sinällään jo laskettu sisään todellisten kysymysten kohdistuessa siihen mitä neuvotteluissa tullaan sopimaan ja tullaanko neuvottelut saamaan aikanaan menestyksellisesti päätökseen.

Orbán on määrätietoisesti jo kuluneen kuuden kuukauden ajan pyrkinyt välittämään viestiä, että kyseessä ovat vain lainaneuvottelut lainan myöntäjän ja vastaanottajan välillä, eikä niillä voi olla muita poliittisia ehtoja. Komission, Euroopan keskuspankin ja IMF:n tavoitteena lienee pyrkiä ratkaisuun, jossa voidaan aidosti puuttua Unkarin talouspolitiikan perusperiaatteisiin sekä myös koko markkinatalouden toimintaedellytyksiin. Miten kahden toisilleen lähes vastakkaisen tavoitteen yhdistäminen onnistuu jää nähtäväksi.

Kriittisiä kysymyksiä verotuksesta, talouden kestävästä tasapainottamisesta sekä julkisten hankintojen toimivuudesta

Neuvotteluista ei odoteta helppoja ja Unkarin hallituksen sekä pääministeri Orbanin aitoa sitoutuneisuutta neuvottelujen menestyksekkääseen läpiviemiseen epäillään. Unkarin arvellaan ainakin harkitsevan ns. Turkin mallin käyttämistä, jossa neuvotteluprosessi itsessään lisää markkinoiden luottamusta ja jos muut edellytyksen talouden uskottavaksi vakauttamiseksi sekä talouskasvun käynnistämiseksi toteutuvat niin Unkarin arvellaan jopa vetäytyvän neuvotteluista. Tätä arvelua tukee myös Orbanin toistuva retoriikka, että Unkari ei ole hakemassa rahaa vaan turvaverkkoa itsellensä kriisien varalta.

Neuvottelujen kriittiset kohdat on kohtuullisen helppo ennustaa jo nyt. Ne liittyvät varmastikin Unkarin käyttöön ottamiin ”epäortodoksisiin toimiin” kuten pankkien ja tele- sekä energiayhtiöiden kriisiveroihin, tasaveroon sekä budjettivajeen kestävään hallintaa ja yleensä ulkomaisten investoijin luottamuksen palauttamiseksi tarvittavaan lainsäädäntöohjelmaan ja lainasopimuksen monitorointiin. Yksi keskeinen aihe tulee varmasti olemaan myös kysymys julkisten hankintojen toimivuudesta ja korruptiovapaudesta. EU/IMF- lainaneuvottelut tulevat olemaan ehkäpä se tehokkain vaikuttaa Unkarin nykyiseen poliittiseen kehitykseen sekä markkinatalouden toimivuuteen.