Tuore selvitys esittää lisäpanostuksia turismiin Ruotsissa

Tuore asiamiehen selvitys esittää lisäsatsausta turismiin Ruotsissa. Selvityksen mukaan Ruotsin turismin elvyttäminen vaatii toimenpiteitä, joista yksi tulisi olemaan 600 miljoonan kruunun ylimääräinen siivu valtion budjetista tulevan kolmen vuoden aikana. Elinkeinoelämän tulisi vastata kaksinkertaisella panostuksella.

Tavoitteena on tehdä Ruotsista enenevässä määrin kilpailukykyinen kohde suurille turistitapahtumille, joilla houkutellaan ulkomaalaisia turisteja. Tavoitteena on myös vahvistaa Tukholman asemaa Skandinavian pääkaupunkina. Ministeri Maud Olofsson suhtautuu selvitykseen positiivisesti, mutta ei uskalla luvata suuria.

Ruotsin turismin nykytilanne

Selvityksen "Tillväxt genom turistnäringen SOU 2007:32" mukaan kansainvälinen turismi on kasvussa, eikä osoita laantumisen merkkejä. Ruotsin kannalta turismin kasvu tarkoittaa useita työpaikkoja, merkittävää taloudellista arvoa ja osaltaan myös vaatimuksia alueelliselle kehittymiselle. Kasvupotentiaalin hyödyntämiseen tarvitaan sekä lisäpanostusta markkinoinnin ja alueellisen kehittymisen saralla että lisää resursseja.

Vuonna 2005 Ruotsin turismin liikevaihto oli 191 miljardia kruunua. Se vastaa 2,8 prosenttia Ruotsin bruttokansantuotteesta. Ulkomaalaisten turistien kulutus Ruotsissa on vuosina 1995-2005 ollut jatkuvassa noususuhdanteessa. Yhtäältä turismin tuomat tuotot Ruotsille kasvavat nopeammin kuin vientitulot yhteenlaskettuna. Tällä hetkellä Ruotsilla on turismin Pohjoismaiden suurin markkinaosuus, kaikkiaan 33 prosenttia.

Tavoitteena yhtenäinen strategia

Ruotsin ei kuitenkaan pidä tuudittautua nykytilanteeseen, sillä selvitysmies Anders Lindströmin mukaan naapurimaat Norja ja Tanska panostavat turismin kehittämiseen jopa 350 miljoonaa kruunua vuodessa, kun Ruotsissa vastaava summa on huomattavasti pienempi, 100 miljoonaa kruunua. Lindström haluaakin nähdä kehitettävän kansallisen strategian, jonka avulla suuria tapahtumia houkutellaan järjestettäväksi Ruotsiin. Suurilla kansainvälisillä tapahtumilla luodaan osaltaan positiivista kuvaa Ruotsista ulkomaille ja saadaan positiivista näkyvyyttä. Lindströmin mukaan Ruotsilla ei ole varaa jäädä sivustakatsojaksi, sillä kilpailu alalla on äärimmäisen kovaa. Lisäksi junastajääminen saattaisi merkitä suurta tulojen menetystä -useat muut maat kun ovat jo edellä omassa strategiankehittelyssään.

Laajentuminen lääkkeeksi

Lääkkeeksi Lindström ehdottaa toiminnan laajentamista. Käytännössä tämä merkitsisi sitä, että Ruotsin turismista vastaava VisitSweden AB perustaisi itselleen tytäryhtiön, jonka avulla toimintaa laajennettaisiin. Tytäryhtiö kantaisi päävastuun urheilu- ja kulttuuritapahtumien, sekä kokouspalveluiden markkinoinnista ja toteuttamisesta. Näillä tapahtumilla on suuri osuus kansainvälisessä turismissa ja onnistumalla suurien tapahtumien järjestämisessä Ruotsi saisi paljon näkyvyyttä ulkomaisessa mediassa. Onnistuneeseen lopputulokseen tarvittaisiin myös yritysmaailman tukea. Näin tapahtumat saisivat tarvittavan näkyvyyden ja tuen toiminnalle. Elinkeinoelämän panostus tulisi olla kaksinkertainen valtion rahaan nähden.

Selvityksen mukaan valtion toimintaan satsaamat rahat palautuisivat valtion kirstuun kaksinkertaisina. Dagens Nyheterin (9.5.) mukaan Svensk Turism AB:n toiminnanjohtaja Nils Carlsson ottaa ehdotuksen vastaan positiivisin mielin. Svensk Turism AB on aiemmin kritisoinut Ruotsin valtion vähäistä panostusta maan markkinointiin ja esilletuomiseen. Carlssonin mukaan Ruotsi tulee saamaan positiivista näkyvyyttä näiden lisäpanostusten myötä ja hän toivookin, että ehdotus otetaan huomioon jo ensi syksyn budjetisssa.

Lisätietoja:

Tillväxt genom turistnäringen SOU 2007:32(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan)