Tanskan globaali markkinointi

Tanskan hallituksen ja pääoppositiopuolueiden kanssa on solmittu sopimus Tanskan globaalin markkinoinnin toimintaohjelman käynnistämisestä.

Toimintaohjelma laadittiin pääministeri Anders Fogh Rasmussenin aloitteesta pilakuvakriisin korjaustoimenpiteeksi. Talous- ja elinkeinoministeriö vastasi poikkihallinnollisen ohjelman valmistelusta.

412 miljoonaa Tanskan kruunua käytetään vuosina 2007-2010 Tanskan globaaliin markkinointiin. Keinovalikoimassa muun muassa julkisuusdiplomatia, vahvistettu yhteydenpito kansainväliseen lehdistöön, internet, Design Week Denmark, Danish year of Sports, ulkomaisen koulutetun työvoiman houkuttelu, viisumihallinnon nopeuttaminen ja kehitysmaaopiskelijoiden MBA-koulutus.

Markkinoinnin toimintaohjelma

Tanskan hallitus solmi 2. huhtikuuta sosiaalidemokraattisen (S), kansanpuolueen (DF) ja vasemmiston (RV) kanssa sopimuksen Tanskan offensiivisen globaalin markkinoinnin toimintaohjelman - Handlingsplan for Offensiv global markedsføring af Danmark - toteuttamisesta.

Ohjelman tavoitteena on luoda selkeä ja positiivinen kuva Tanskasta, jotta maa voi turvata markkinaosuutensa globalisoituvassa maailmassa. Luovat ja pätevät työntekijät, turistit, opiskelijat ja investoijat ovat kaikki tärkeitä kohderyhmiä Tanskan turvatessa tulevaisuuttaan. Konkreettiseksi tavoitteeksi on asetettu Tanskan tunnettavuuden (nyt sijalla 14. OECD maiden joukossa) nosto 10 parhaiten tunnetun OECD- maan joukkoon.

Tanskan vahvuudet ja arvot eivät ole kansainvälisesti riittävän tunnettuja, minkä takia maan potentiaalia ei hyödynnetä riittävästi. Ohjelmalla tullaan vahvistamaan Tanskan globaalia markkinointia seuraaavin keinoin:

  •  Kansainvälisten tapahtumien järjestämistä Tanskassa promovoidaan
  •  Markkkinoinnin koordinaatiota parannetaan
  •  Julkissektorin ja yksityissektorin välistä synergiaa tulee vahvistaa vetämällä yritysmaailma, kulttuurielämä ja tavalliset kansalaiset mukaan markkinointiponnisteluihi
  •  Yhteisellä tiedottamisella tullaan kommunikoimaan selkeä kuva ulkomaailmalle
  •  Tanskan nykyisiä globaaleja vahvuuksia tulee hyödyntää paremmin
  •  Ponnistelut tulee kohdentaa ja mitoittaa oikein relevanteille kohderyhmille.

Ohjelman valmistelusta vastannut chefkonsulent Pelle Øby Andersen kertoi ohjelman seurantaan perustettavan lähipäivinä lailla johtokunta (markedsføringspanel). Andersenin mukaan neuvotteluja yritysten saamiseksi mukaan kampanjaan on käyty ja on tullut selväksi, että useimmat tanskalaiset yritykset eivät halua mukaan laajaan yleiskampanjaan. Yksittäisiiin kohdennettuihin markkinointitapahtumiin sitävastoin on paljonkin mielenkiintoa. Esimerkkinä hän mainitsi Kööpenhaminassa 2009 pidettävän YK:n ilmastokonferenssin, jonka yhteyteen järjestetään laaja tanskalaisen ympäristöteknologian esittely.

Ohjelmassa luetellaan laaja keinovalikoima. Uudella Tanska-rahastolla (Danmarksfonden) tuetaan 150 miljoonalla Tanskan kruunulla DanmarksInitiativet raamissa järjestettäviä suurtapahtumia. Näin osittain rahoitetaan tuleva YK:n ilmastokonferenssi Kööpenhaminassa. Ulkoministeriötä lisäresurssoidaan julkisuusdiplomatian tehostamiseksi 30 miljoonalla kruunulla (2007-2010). Ulkoministeriön kansainvälistä pressikeskusta vahvistetaan 2,5 henkilöllä kustannuksena 20 miljoonaa. Internetin käyttöä markkinoinnissa tuetaan 10 miljoonalla kruunulla. Valmistellaan Den Digitale Danmarksfilm.

Tanska luovana kansakuntana on osio, jolta odotetaan paljon. Yhteistyössä Dansk Desing Centerin ja Index design -palkinnon kanssa ryhdytään järjestämään vuosittain Design Week Denmark -tapahtuma, jonka kustannukset ovat 22 miljoonaa Tanskan kruunua (2007-2010). Vuosi 2009 on ristitty nimellä Danish Year of Sports. Erikoishuomiota saadaan isännöimällä olympiakomitean kokous, jossa vuoden 2020 kisaisäntä julkistetaan. EXPO 2008 -tapahtumaan allokoidaan 2,5 miljoonaa kruunua kyseisenä vuonna. Koulutetun työvoiman houkuttelemiseksi Tanskaan kampanjoidaan 9 miljoonalla kruunulla.

Turismiin satsataan kehittämällä risteilylaivojen palvelustruktuuria ja markkinointia 33 miljoonalla kruunulla. Kaupunkiturismia markkinoidaan 27 miljoonalla kruunulla. Ulkoministeriö velvoitetaan helpottamaan ja nopeuttamaan viisumeiden myöntämistä turisteille ja liike-elämän edustajille.

Opetusministeriön hallinnonalalla Tanskaa markkinoidaan koulutusmaana 24 miljoonalla kruunulla. Opiskelijoiden maahantuloa helpotetaan ja kehitysmaaopiskelijoille aloitetaan sadan MBA-stipendin ohjelma.

Vienninedistämisen modernisointiin panostetaan 30 miljoonaa kruunua sekä investointien houkutteluun 37 miljoonaa kruunua.

Handlingsplan for Offensiv global markedsføring af Danmark -ohjelma on tulostettavissa talous- ja elinkeinoministeriön sivuilta www.oem.dk(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan).