Tansanian presidentti Magufulin työntäyteinen kuherruskuukausi

Tansanian uusi presidentti John Pombe Magufuli otti vastaan tehtävänsä 5. marraskuuta. Työohjelmassaan hän korostaaa kansallisen yhteistyön merkitystä ja antaa painoarvoa korruption vastaiselle taistelulle, verohallinnon toiminnan parantamiselle ja resurssien tehokkaammalle käytölle.

Presidentti Magufuli korostaa uuden aikakauden ja toimintatapojen alkua. Hän on aluksi keskittynyt kotimaan talouden kääntämiseen. Hän on paljastanut tehottomuutta ja väärinkäytöksiä sekä erottanut kyvyttömiä ja korruptoituneita johtajia, mm verohallinnossa. Tuki  yksityissektorin toiminnan ja liiketoimintaympäristön kehittämiselle on vahva. Sääntöjen noudattamista ja verojen maksua vaaditaan kaikilta. Uusi hallituksensa on pienempi ja nuorekkaampi.

Magufulin haasteet ovat valtavat, lyhyellä tähtäimellä  erityisesti Sansibarin vaalitilanteen ratkaiseminen, Burundin tilanne ja oman korruptionvastaisen toiminnan jatko. Kansalaiset ovat innoissaan  ja tukevat häntä. Paikallinen liike-elämä odottaa seuraavaa siirtoa ja toivoo senkin olevan heitä tukeva, ulkomaiset yritykset haluavat nähdä puheiden muuttuvan teoiksi. Ulkomaiset rahoituskumppanit ovat alkuvauhdista ja suunnasta hyvin positiivisia.

Tansanian presidentti
Magufulin vaalikampanja keskittyi työn ympärille. Kampanjan sloganeita olivat muun muassa "mchapakazi" ja "hapa kazi tu", jotka viestivät korkeasta työmoraalista. Kuva: Venla Voutilainen

Tausta

John Pombe Magufuli valittiin Tansanian liittovaltion presidentiksi lokakuussa, ja hän otti vastaan tehtävänsä 5.11.2015. Ensimmäiset viikot viiden vuoden toimikaudella ovat olleet vauhdikkaita ja tapahtumarikkaita.

Presidentti Magufili, joka entisenä infrastruktuurista vastaavana ministerinä (Ministry of Works) kampanjoi työ- ja muutosteemalla, ja sitä samaa hän on jatkanut ensimmäisen kuukauden aikana. Jo virkaanastujaisissaan hän ilmoitti asioiden muuttuvan, ja parempaan suuntaan.

Ensimmäisessä puheessaan parlamentissa 20.11.2015 Magufuli sekä kertasi maan ongelmia että esitti niihin omat ratkaisunlinjauksensa. Erityisen painoarvon hän antaa korruption vastaiselle taistelulle, verohallinnon toiminnan parantamiselle, resurssien tehokkaammalle käytölle ja yleensä sille, että töitä kansallisen kehityksen eteen on tehtävä yhdessä ja samaan suuntaan.

 Magufuli vastaanottaa maan johdon tilanteessa, jossa valtion kassa on lähes tyhjä, valtiolla ja valtionyhtiöillä on suuria maksurästejä, rahan hinta on kallistunut (myös Kiina-rahoituksen) ja kaasubuumikuplasta on palattu realismiin. Vaalilupaukset, ml. korruption vastainen taistelu, infrastruktuurin kehittämien, perusterveydenhuolto ja ilmainen peruskoulu vaativat verotuloja ja valtion varojen tehokkaampaa käyttöä sekä ulkoista rahoitusta eli kehitysapua, kauppaa ja investointeja.

Toimet

Magufulin askelmerkit alkoivat hänen ensimmäisenä täytenä työpäivänään neuvotteluissa valtiovarainministeriön kanssa. Hän totesi kassatilanteen huonoksi. Siinä samalla hän tarkasti kuka virastossa istui työpöydän ääressä ja näki (liian) monen deskin olevan tyhjänä. Saman tien hän antoi määräyksen kaikkien ulkomaanmatkojen, seminaarien ja työpajojen radikaalista vähentämisestä. Tiukan kulukuurin mukaisesti hän lähetti mm. kansainyhteisön kokoukseen neljän hengen delegaation, Pariisin COP21:een kolme henkilöä ja Kiina-Afrikka päämieskokoukseen 10 henkeä vara-presidentin johdolla. Säästyneet rahat käytettiin keskussairaalan laitteisiin ja hygienian parantamiseen koleran vaivaamassa pääkaupungissa.

Magufuli perutti kaikki itsenäisyyspäivän (9.12.2015) juhlallisuudet, hän toki säilytti vapaapäivän, mutta järjesti juhlien asemasta kansalliset siivoustalkoot. Tarkoituksena on presidentti Nyereren tapaan osoittaa, että presidentin lisäksi myös kansalaisten pitää toimia oman kehityksensä hyväksi. Näistä ja parlamentin avajaisista säästyneillä rahoilla rakennetaan 5 kilometriä pikitietä pääkaupunkiin, työt ovat jo alkaneet.

Magufuli on toistuvasti viitannut valtion omaisuuden ja varojen holtittomaan käyttöön. Jopa siihen pisteeseen asti, että toimet herättävät mielenkiintoa ja esimerkkiä muuallakin naapurimaissa ja eteläisessä Afrikassa. Tärkeä ja vakava asia menee osin jo huumorin puolelle, puhekieleen on ilmestynyt uusi sana "magufulify" ja somessa pyörii #WhatWouldMagufuliDo.

Seuraavalla viikolla presidentin kohteena oli Verohallinto (Tanzania Revenue Authority, TRA), jossa ensimmäisellä kierroksella selviteltiin asioita ja politiikkaa, ja toisella kierroksella hän, yhdessä sillä välin nimitetyn pääministeri Kassim Majaliwan kanssa, erottivat suuren osan korkeimmasta johtoportaasta, ml. TRA:n komissaari Baden.

Erottamiset johtuivat osaamattomuudesta ja osa erotetuista on myös syytettynä ja pidätettynä korruptiosta ja valtion omaisuuden väärinkäytöstä. Johto oli kykenemätön selvittämään missä sataman läpi kulkeneet vajaat 400 tavarakonttia ja niistä saadut tulli- ja muut tulot ovat. Pääministeri Majaliwa jatkoi kontinlaskentaa satamaviranomaisten kanssa ja saatuaan vakuutuksen ettei satamasta voi tuoda kontteja ulos laittomasti, esitti listan kadoksissa olevista vajaasta 2500 tavarakontista. Satamapäällikkö ja muu johtoporras saivat saman tien lähteä etsimään kontteja omalla ajallaan, kun työsuhde loppui. Magufuli erotti vielä vastikään lokakuussa presidentti Kikweten nimittämän satamalaitoksen hallintoneuvoston ja sen puheenjohtajan.

Presidentti Magufuli kutsui merkittävät liikemiehet ja investoijat ml. Tanzania National Business Councilin johtajat kuulemaan linjauksiaan. Puheessaan hän ensimmäisenä Tansanian presidenttinä avoimesti ilmoitti, että on hyvä, että maassa on yrityksiä jotka tuottavat voittoa. Magufulin mukaan hänen hallituksensa tukee yrityselämää, kasvavaa teollistumista, investointeja ja kauppaa. Hän tukee yrittäjien toimintamahdollisuuksia sekä liiketoimintaympäristöä että infrastruktuuria kehittävillä toimenpiteillä.

Magufuli korostaa kansallisen teollistumisen merkitystä, mutta haluaa maahan myös ulkomaisia investointeja tätä tukemaan. Samalla hän vaatii perinteiseen käytännön toimintatapojen muutosta - tästä lähtien yritysten tulee toimia lakien, asetusten ja oikeuskäytäntöjen mukaisesti. Ja verot on maksettava.

Vastaavasti, jos hänen virkamiehensä haluavat toimia yrittäjien kanssa jollain toisella tavalla tai he vaikeuttavat yritysten toimintaa, presidentille on ilmoitettava. Magufuli antoi laivakonttisotkussa mukana oleville yrityksille viikon aikaa maksaa maksunsa, muuten heitä vastaan nostetaan syytteitä. Noin 80 % maksuista tehtiin, isoimmat maksamatta jättäneet ovat nyt etsintäkuulutettuina, osa on jo poliisin haavissa. Magufulin toimet on otettu hyvin vastaan ja toimia liiketoimintaympäristön parantamisesta tuetaan laajasti. Samaan aikaan päivittäinen "business" on kuitenkin hidastunut eikä päätöksiä tehdä, koska odotetaan presidentin seuraavaa direktiiviä. Hallituksen nimittäminen rauhoittanee tilannetta.

Tansanian uusi parlamentti

Tansanian uuden parlamentin virkaanastujaiset. Kuva: Simo-Pekka Parviainen

Uusi hallitus

Presidentti Magufuli nimitti hallituksensa 11.12.2015. Hallituksessa on 19 ministeriä ja 15 apulaisministeriä, kokoonpano on nuorennusleikkaus vaikka seitsemän ministeriä jatkaa tehtävissään.  Hallituksen sukupuolijakauma ei juuri ole parantunut entisestä: nyt nimetyistä 30 ministerin joukossa on vain kahdeksan naista, joista vain kolme on "täysiä" ministereitä.

Magufulilla on mahdollisuus parantaa tasapainoa, koska neljä 19:a ministeristä on vielä nimittämättä. Sopivaa ehdokasta haetaan valtionvarainministeriöön, luonnonvaraministeriöön, opetusministeriöön ja presidentin edellisen työn jatkajaksi vastaamaan infrastruktuurista. Magufuli myös yhdisteli ministeriöitä, joiden määrä on nyt 18. Presidentti Kikweten hallituksessa oli yhteensä 60 ministeriä.

Samalla Magufuli haluaa tehostaa hallinnon toimintaa aluehallinnossa antamalla alkutaipaleella avoimesti tietoa budjettihallinnon ja resurssien siirron toimimisesta keskushallinnon ja alueiden välillä sekä edelleen hankkeisiin. 

Haasteet

Presidentti Magufuli näyttää keskittyvän aluksi kotimaan talouden kääntämiseen. Se on samalla viesti toimintatavoista. Haasteita kaudelle on todella paljon, mutta jo kauden alussa hänellä on mittavia ongelmia ratkottavana, osa perintönä, osa maan rajojen ulkopuolella.

 Vaalien jälkihoito, Sansibar

Vaalien kohtalo liittovaltion toisessa osassa Sansibarilla on edelleen ratkaisematta. Sansibarin vaalikomission puheenjohtajan mitätöityä Sansibarin presidentin ja parlamentin vaalituloksen, Sansibar on ajautunut perustuslain vastaiseen tilanteeseen. Vanha kansallisen yhtenäisyyden hallitus toimii ilman mandaattia ja ilman opposition ministereitä. Valtapuolue CCM ja oppositio Civic United Front (CUF) ovat käyneet turhauttavia ja paikallaan junnaavia neuvotteluja peruutuksesta lähtien. Vaihtoehtoina ovat uudet vaalit (CCM) tai äänestystulosten laskenta loppuun saakka ja tulosten julkistaminen (CUF). Asia ei enää ratkea saarelaisten kesken, vaan tarvitaan liittovaltion johdon puuttumista asiaan.

Presidentti Kikwete ei puuttunut asiaan viimeisen viikkonsa aikana. Ikävän perinnön syliinsä saanut Magufuli ole vielä asiaa kommentoinut, vaan on asettanut vara-presidentti Samia Suluhu Hassanin asiaa hoitamaan. VP on itse Sansibarilta ja edustaa CCM-puolueen kovaa linjaa, joten asiassa ei ole edistytty. Syytökset ja pelottelut lentävät ilmassa, CCM on jo käyttänyt islamistikorttiakin. Puolue on ehdottanut, että jos opposition CUF, joka on muslimi-puolue, pääsee valtaan, niin Sansibar menetetään islamisteille ja terroristeille. Yleinen näkemys on päinvastainen, CUF:n moderaatin johdon kanssa yhteishallinto voisi hyvinkin toimia, mutta tilanteen kärjistyessä on olemassa riski siitä, että radikaalimmat ryhmät syrjäyttävät CUF:n nykyisen johdon.

Sansibarin tilanne alkaa liukua vakavaksi. Se haittaa merkittävästi saaren taloutta. Investointeja ei tehdä, kauppa ei käy ja turistit peruuttavat joulumatkojaan. Saarilla on vahva armeijan läsnäolo ja odottava tunnelma. Sansibarin tilanne alkaa vaikuttaa myös liittovaltion asioihin. Hyvä maine toimivana demokratiana alkaa olla uhattu. Kassakriisissä oleva hallinto alkaa menettää myös merkittäviä ulkopuolista rahoitusta. USA on avoimesti kertonut, että päätös sen tuesta jää odottamaan ratkaisua Sansibarilla. Budjettitukirahoittajista Kanada sitoo maksatuksensa tilanteen ratkaisemiseen ja EU ei aloita uusia kahdenvälisiä hankkeita. Tavalliset tansanialaiset tosin eivät pidä tilannetta normaalista poikkeavana, sillä vaaliepäselvyyksiä on ollut aiemminkin.

Vaalien jälkihoitoon liittyy myös keskustelu Tansanian uuden kyber-lainsäädännön toimeenpanosta. Lakia käytettiin ensi kertaa vaalien yhteydessä pidättämällä mm vaalitarkkailussa mukana olleita kansalaisjärjestöjen edustajia. Nyt pohditaan onko järjestöjen jo ennestään kapea toiminta-ala kaventumassa?

Ulkopolitiikka, Burundi

Presidentti Magufili on ulkopoliittisesti varsin kokematon, joka on näkynyt alkutaipaleella ulkosuhteiden vähäisessä hoitamisessa. Uudeksi ulkoministeriksi nimitettiin Tansanian YK-lähettiläs, Mr. Augustine Mahiga

Eskaloituvaan Burundin vaikeaan tilanteeseen odotetaan alueellisten maiden toimenpiteitä, erityisesti Itä-Afrikan yhteisön (EAC) maiden taholta. Virallisten vaikutus/välitystoimien ja välittäjien varsin laihojen tulosten vuoksi katseet kääntyvät yhä enemmän Tansaniaan.

Presidentti Kikweten kaudella Tansanialla oli alueen maista läheisimmät suhteet Burundiin, ei ehkä pelkästään Burundin itsensä vuoksi, vaan koska Tansanian ja Ruandan suhteet olivat huonossa jamassa. Tansania ei ole, vastoin odotuksia, ottanut vastuuta Burundista. Tukea Ugandan välitykselle on ollut vähäisesti. Tansania korostaa kansallisen dialogin merkitystä, vähättelee ongelman vakavuutta ja puolustaa Burundin itsemääräämisoikeutta asioistaan. Tilanne on erittäin vakava pakolaisten osalta, joita saapuu Tansaniaan rajan yli tuhansittain.

Korruptio

Kolmas haaste liittyy korruptionvastaisen toimintaan. Ennen vaaleja CCM:n suurimpana uhkana vaalivoitolle pidettiin puolueen korruptionoituneisuutta. Magufuli kampanjoi agendalla, joka vaatii myös puoluetta uudistumaan. Vaikka hänellä olisi siihen oikeus, Magufuli ei ole pyytänyt puheenjohtajan vaihtoa, vaan presidentti Kikwete on edelleen puheenjohtaja. Puheenjohtajavaalit tulevat eteen viimeistään 18 kk päästä. Puolue saattaa olla yksi kompastuskivistä kun agenda etenee ja vastaan tulee väistämättä myös tapauksia, joissa on mukana "tärkeitä ja puolueelle läheisiä ihmisiä".

Jo nyt Kikweten perhe on saanut julkisuutta laivakonttisotkussa, kun Kikwete junioria lähellä olevat rakennusliikkeet ovat mustalla listalla. Hiljattain paljastui myös ikävä konsulttipalkkiovedätys liittyen Tansanian v. 2013 lainanottoon kv. rahoitusmarkkinoilta. Välittäjäpankki Stanbicin palkkioon lisättiin 1% ($ 6 miljoonan) lisäpalkkio, jonka Stanbicin korkean tason johtajat ja tansanialainen konsulttiyritys EGMA sinne ujuttivat. EGMA:n omistivat silloinen verohallinnon päällikkö Kitillya ja eläköitynyt rahoitusmarkkinavalvoja, sittemmin edesmennyt Mboya.

Tansanian korruptiovirasto oli tutkinut Stanbic-tapausta jo reilun vuoden, mutta julkisuuteen asia tuli vasta, kun Stanbicin emopankki myönsi osallisuutensa oikeudenkäynnissä Lontoossa. Stanbic palauttaa kavalletun summan korkoineen. Tansanian pään tutkimukset ovat vasta alussa, mutta Magufuli haluaa käyttää tapausta kitkeäkseen korkean tason korruptiota.

On kaikille selvää, että kun Magufuli pöyhii hallintoaan ja sen yhteyksiä liike-elämään, korruptiotapausten esiintulo yleistyy, reaktiot voivat olla voimakkaita, mutta kehityssuunta avoimuuteen ja ratkaisuihin on hyvä. Väärinkäytöksiä varten Magufuli haluaa perustaa erityistuomioistuimen. Käytäntö, hyvät tuomarit, tarvittava lainsäädäntö ja syyttäjän kapasiteetti tutkintaan saattaa osoittautua hankalaksi toteuttaa nopealla aikataululla.

Eteenpäin

Kaikilla näillä oikeilla ja välttämillä keinoilla ja osin näytöksilläkin Magufuli pyrkii osittamaan, että nyt on alkanut uusi aikakausi. Samalla tehdään näyttävä ero edelliseen hallintoon ja presidenttiin. Kansalaiset ovat innoissaan Magufulin toimista ja tukevat häntä. Paikallinen liike-elämä odottaa seuraavaa siirtoa ja toivoo senkin olevan heitä tukeva, ulkomaiset yritykset haluavat nähdä puheiden muuttuvan teoiksi.

Ulkomaiset rahoituskumppanit, ml kehitysrahoittajat ovat alkuvauhdista ja suunnasta hyvin positiivisia. Otteet ovat oikeanlaisia, uusi presidentti tarvitsee tukea. Erityisesti hän tarvitsee luottamusta siihen, että kv. yhteisö ml. Suomi, seisoo hänen takanaan. Myös silloin, kun esim. ikävät korruptiotapaukset nousevat esiin. Tukea tarvitaan korruption vastaiseen toimintaan kuin myös uudistusprosesseihin liiketoimintaympäristön kehittämisessä sekä mm verohallinnossa.

 Pekkka Hukka

 Kirjoittaja on Suomen Tansanian-suurlähettiläs.

demokratia
kauppa
kestävä kehitys
työ