Sveitsin kaupanesteiden purkaminen etenemässä;  parlamentin alahuonekin päätti Cassis de Dijon -periaatteen käyttöönotosta

Päätöksenteko Cassis de Dijon -periaatteen yksipuolisesta käyttöönotosta on jälleen liikahtanut askeleen eteenpäin Sveitsissä. Parlamentin alahuone päätti asiasta 28. huhtikuuta ylähuoneen päätettyä asiasta jo aiemmin. Alahuoneessa päätös syntyi lopulta äänin 95 puolesta ja 73 vastaan 11 äänestäessä tyhjää. Asia palautuu nyt vielä takaisin ylähuoneen käsittelyyn.

Kuva: Wolfgang Staudt, Creative Commons Kuva: Lugano, Wolfgang Staudt, Creative Commons

Sveitsissä ollaan muutaman viime vuoden ajan oltu uudistamassa lainsäädäntöä teknisistä kaupanesteistä, joihin kuuluu myös esitys Cassis de Dijon -periaatteen yksipuolisesta soveltamisesta.

Tavoitteena on avata Sveitsin markkinat Cassis de Dijon -periaatteen mukaisesti: yhdessä jäsenvaltiossa laillisesti valmistettua ja myytyä tuotetta voidaan vapaasti markkinoida myös muissa yhteisön maissa. Kansalliset tekniset tai veromääräykset eivät saa olla myynnin esteenä. Rajoitukset ovat mahdollisia ainoastaan terveyttä, ympäristöä ja kuluttajasuojelua koskevilla aloilla.

Korkean hintatason Sveitsissä uudistuksella pyritään kuluttajahintojen laskuun ja toisaalta parantamaan sveitsiläisten tuottajien kilpailuasemaa. Periaatteen käyttöönoton arvioidaan merkitsevän kotitalouksille noin kahden miljardin Sveitsin frangin säästöt vuodessa.

Periaatteen käyttöönottoa Sveitsissä puoltavat kaikki talouden etujärjestöt ja lähes kaikki puolueet, lukuun ottamatta hallituksessa istuvaa kansanpuoluetta (SVP) sekä vihreitä.

Parlamentin alahuone päätti 28. huhtikuuta periaatteen käyttöönotosta. Alahuoneessa päätös syntyi lopulta äänin 95 puolesta ja 73 vastaan 11 äänestäessä tyhjää. Ylähuoneessa asiasta oli päätetty jo aiemmin. Asia palautuu seuraavaksi ylähuoneen käsiteltäväksi.

Päätös sisältää 19 poikkeusta

Päätös sisältää 19 poikkeusta, joihin sovellettaisiin edelleen kansallisia normeja. Liittohallinnon eri ministeriöiden ja viranomaisten alun perin ilmoittamia poikkeusvaatimuksia oli 128. Hallituksen ehdottamissa poikkeustapauksissa Sveitsillä on käytössä tiukemmat normit ja ne koskevat pääasiassa tapauksia, joilla on laajempaa julkista merkitystä, kuten vaaraa yleiselle turvallisuudelle tai puhtaudelle tai haittavaikutuksia ihmisten, eläinten tai kasvien elämälle ja terveydelle. Nämä tapaukset ovat myös herättäneet laajinta erimielisyyttä asian käsittelyssä.

Päätös sisältää viisi tapausta, joissa poiketaan kokonaan EU-oikeudesta:
 

  • alkoholipitoisuuden ilmoittaminen makeissa juomissa
  • tarkastusmerkinnät alkoholijuomissa
  • yhdistetyt varoitusmerkinnät tupakkatuotteissa
  • lyijyn käyttökielto väriaineissa ja lakkatuotteissa
  • turvallisuusmääräykset junissa.

Poikkeusoikeus on osittainen 13 tapauksessa tai pätee vain väliaikaisesti, kuten alkuperämaamerkinnät ruoka- ja raaka-aineille tai fosforin käyttökielto pesuaineissa.

Periaatteen käyttöönottoon suhtaudutaan ambivalentisti

Periaatteen käyttöönottoa kannattavat valtapuolueista sosiaalidemokraatit, kristillisdemokraatit sekä vapaamieliset. Esitystä vastaan ovat vihreät ja populistinen kansanpuolue SVP, joka vastustaa EU-oikeuden yksipuolista omaksumista jo periaatesyistä.

Periaatteen käyttöönoton odotetaan laskevan kuluttajahintoja, erityisesti elintarvikkeiden osalta, sekä parantavan sveitsiläisten tuottajien kilpailuasemaa. Sveitsin hintataso on arvioiden mukaan 20-30 prosenttia korkeampi kuin naapurimaissa.

Asia siirtyy nyt joka tapauksessa takaisin parlamentin ylähuoneen käsittelyyn. Johtaako asia aikanaan myös kansanäänestykseen jää nähtäväksi.