Suuri kiinalaisinvestointi Pireuksen satamaan

Kiinalaisen Cosco Pacific -yhtiön operoima Pireuksen konttisatama-alue on yksi suurimmista kiinalaisinvestoinneista Eurooppaan. Konttiliikenteen voimakkaan kasvun myötä kiinalaiset ovat ottamassa Välimerellä yhä vankemman jalansijan.

Yksityistamisestä itsestäänselvyys

Vuoden 2008 lopulla Kreikan keskustaoikeistolainen hallitus sopi Coscon kanssa valtion omistaman Pireuksen satamalaitoksen toisen konttisataman yksityistämisestä. Kaikki Kreikan oppositiopuolueet vastustivat tuolloin investointia maan infrastruktuurin myymisenä ulkomaalaisille. Tällaisia argumentteja kuulee enää hyvin harvoin.

Sopimuksella Pireuksen satamalaitos tulee saamaan kiinalaiselta yhtiöltä vuokratuloja satama-alueesta 120 miljoonaa euroa vuodessa 35 vuoden ajan eli yhteensä 4,3 miljardia euroa. Samalla kiinalaiset sitoutuivat myös investoimaan sataman infrastruktuuriin ja laitteisiin huomattavia summia. Yhtiö on rakentanut alueelle myös katetun varastotilan.

Coscon tekemää investointia Ateenan kupeessa olevaan Pireuksen satamaan pidetään yhtenä suurimmista kiinalaisten tekemistä investoinneista Euroopassa. Coscon kreikkalainen tytäryhtiö, Piraeus Container Terminal – PCT  sai käyttöönsä sopimuksella 764.000 m2 satama-alueen.

Konttiliikenne kasvaa voimakkaasti

PCT aloitti toimintansa lokakuussa 2009 aluksi yhteistyössä Kreikan valtion omistaman Pireuksen satamalaitoksen kanssa tarkoituksenaan oppia toimintaa Kreikassa. Kesäkuusta 2010 lähtien PCT on toiminut yksin sopimuksen mukaisesti. Yhtiö maksaa Pireuksen satamalaitokselle vuokran lisäksi 23 % vuosittaisesta liikevaihdostaan, jonka minimitaso on määritelty sopimuksessa. Näin kiinalaisella yhtiöllä on syy saada kasvatettua konttiliikennettä oman satamansa kautta yhtiön kannattavuuden parantamiseksi.

Kasvu on ollut voimakasta. Vuonna 2010 PCT:n hallinnoiman toisen konttisataman kautta kulki konttiliikennettä 680.000 TEU:a. Viime vuonna konttiliikenne kasvoi 1,1 miljoonaan TEU:hun ja tänä vuonna konttiliikenteen odotetaan kasvavan 2 miljoonaan TEU:hun.

PCT näkee sijaintinsa Pireuksessa keskuksena, josta voi kehittää itäisen ja keskisen Välimeren syöttöliikennettä. Yhtiö näkee tärkeimpinä markkina-alueinaan Mustanmeren alueen maat Venäjälle asti, itäisen Välimeren alueen sekä yleisesti Välimeren alueen maat. Yhtiön palveluksessa on noin 250 henkilöä vakituista henkilöstöä ja riippuen satamassa olevien laivojen lukumäärästä työntekijöiden lukumäärä voi nousta jopa yli seitsemänsadan. Yhtiön henkilökunnasta on kiinalaisia vain kymmenen, pääasiassa johtotehtävissä.

Kolmas konttisatama nousemassa etuajassa

PCT:n sopimusvelvoitteissa on myös kolmannen konttisataman rakentaminen vuoteen 2015 mennessä, mutta nykytietojen perusteella tämän sataman odotetaan valmistuvan lisääntyneen konttiliikenteen vuoksi jo vuoden 2013 keväällä. Tämä laituri tulee palvelemaan myös yli 365 metriä pitkiä aluksia.

Kolmoslaiturin odotetaan lisäävän sataman kapasiteettia 1,1 milj. TEU:lla. Toisen ja kolmannen sataman laitureiden rakennus- ja parannustyöt maksavat yhtiölle noin 350 miljoonaa euroa ja saman verran yhtiö investoi myös kalustoon. Heinäkuussa 2012 odotetaan Kreikan valtion rautateiden rakentavan raiteen satamaan asti, jotta PCT pystyy palvelemaan rautateitse myös sisämaan kohteita ja Balkania. Nähtäväksi kuitenkin jää, pystyykö Kreikan rautatiet rakentamaan raiteet tässä aikataulussa.

Cosco:n mittakaavassa Pireuksen sataman toiminta on vielä pientä, mutta tällä hetkellä PCT:n satama on Kaakkois-Euroopan suurin ja samalla ainoa ISPS-lisensoitu satama.