Suomen mobiilialan näkymät New Yorkissa

New York on liiketoiminnan kehittämiseen ympäristönä ainutlaatuinen – täällä kehitetään trendejä. Vahvuus Piilaaksoon verrattuna on innovatiivisten, sektorit ylittävien yhteyksien ja sitä kautta uusien liiketoimintamallien synnyttäminen. Mediakumppanuudet ja mainontaosaaminen on New Yorkissa läsnä Piilaaksoa luontevammin. New Yorkin ja koko USA:n mobiilimarkkinoiden koko ja potentiaalinen imu saattaa yllättää suomalaisyrittäjän. Kova kansainvälinen kilpailu edellyttää ensiluokkaisen laadun lisäksi yritykseltä toimivaa verkostoa ja riittävää pääomaa.
 

Jos kaupungit laskettaisiin maiden väliseen vertailuun, olisi New York maailman 14. suurin talous.

Lamasta toipuvan kaupungin talous rakentuu pitkälti rahoituksen, muodin, median ja mainonnan ympärille. Teknologiaklusteri on selvässä kasvussa ja New Yorkissa on tällä hetkellä valloillaan kaupungin ensimmäinen todellinen startup-buumi.

Kaupunkiin on myös syntynyt omaa, länsirannikolta irrallista riskipääomaa. Perinteistä savupiipputeollisuutta New Yorkissa ei juurikaan enää näe, sekä saastumisen välttämiseksi että imagosyistä.

Liiketoimintataustaisen pormestari Michael Bloombergin johdolla New Yorkin kaupunki kannustaa yrittäjyyteen erilaisin tukimuodoin.

Yrityshautomotoiminta aloitettiin julkisin varoin vuonna 2009 rohkaisemaan yrittäjyyttä eri talouden sektoreilla. Yhdeksän inkubaattorin kautta kaupunki tarjoaa edullista toimistotilaa, koulutusta ja verkostoitumismahdollisuuksia sadoille startup-yrityksille.

Tällä hetkellä kaupungin yrityshautomoissa on noin 550 startup-yritystä, ja yritykset ovat keränneet yli 67 miljoonaa dollaria riskirahoitusta. Vuonna 2010 kaupunki on myös perustanut 22 miljoonan dollarin yrittäjyysrahaston (New York City Entrepreneurial Fund), joka on ensimmäinen kaupungin tukema varhaisen vaiheen investointirahasto Pii-laakson ulkopuolella.

Kaupungilla on myös keväällä 2011 lanseerattu kattava strategia tehdä New Yorkista Yhdysvaltojen johtava digitaalinen kaupunki (Road Map for the Digital City).

Pormestari Bloombergin tavoitteena on kiihdyttää uuden liiketoiminnan syntymistä ja tehdä New Yorkista innovaatiotoiminnan high tech -keskus, Piilaakson ja Bostonin alueen haastaja. Uusi yliopisto nostaa kaupungin tekniikka-alojen opiskelijoiden määrää maisteri- ja tohtoritason opinnoissa 70 %:lla. Bloombergin tulevaisuuteen katsovaa visiota on kiitelty laajasti.

Mahdollisuudet suomalaiselle mobiiliosaamiselle

Liiketoiminnan kehittämiseen New York on ympäristönä ainutlaatuinen – täällä kehitetään trendejä.

New Yorkin vahvuus Piilaaksoon verrattuna on innovatiivisten, sektorit ylittävien yhteyksien ja sitä kautta uusien liiketoimintamallien synnyttäminen (luovien alojen ammattilaiset, teknologia, rahoittajat).

Mediakumppanuudet ja mainontaosaaminen on New Yorkissa läsnä Piilaaksoa luontevammin. Mobiilialan sovellutusten testaamiseen New York on infrastruktuuriltaan teknologinen edelläkävijä ja kuluttajat avoimia uusille ideoille. Onnistuminen Yhdysvalloissa on usein nopea tie myös muille markkinoille (vrt. suomalaiset peliyritykset).

New Yorkissa toimii nyt ensimmäinen varsinainen startup-sukupolvi, saatavilla on riskirahoitusta, myynti- ja markkinointiosaamista ja ilmassa on paljon intoa ja uteliaisuutta.

Digitaali-palveluitaan kehittävä kaupunki voisi tarjota suomalaisille ohjelmistokehittäjille ja  -suunnittelijoille paljonkin mahdollisuuksia. Osaamisen esittelyä ja rahoituksen hakemista tulisi tehdä nyt, sillä ei ole takuita, että nykyisen pormestari Bloombergin seuraaja suhtautuu yhtä myönteisesti startup-yrityksiin kasvun moottoreina (vaalit v. 2013).

New Yorkin ja sitä kautta laajemmin Yhdysvaltojen mobiilimarkkinoiden koko ja potentiaalinen imu saattaa yllättää suomalaisyrittäjän. Markkinoiden kova kansainvälinen kilpailu edellyttää ensiluokkaisen laadun lisäksi yritykseltä toimivaa verkostoa ja riittävää pääomaa. Läsnäoloon New Yorkissa on panostettava huolella.