Solmukohtana Murmansk – koillisväylän kautta energiahankkeisiin

Useat yritykset näkevät, että Murmanskilla on edellytyksiä toimia porttina Koillisväylälle ja Jamalin energiahankkeisiin. Ulkomaalaisia yrityksiä kokoontuikin keskustelemaan kesäkuussa Murmanskiin Koillisväylän ja Jamalin mahdollisuuksista. 

Murmanskin satama ja logistiikka Koillisväylällä ovat arktisen alueen strategisia kehittämiskohteita. Kuva: Sari Pöyhönen

"Murmansk on portti koillisväylälle"

Solarctic eli kansainvälisen logistiikkayhtiö GAC:in tytäryhtiö perustettiin Murmanskiin vuonna 2013. Yhtiön varajohtaja Maksim Belovin mukaan katseet ja energiahankkeet kohdistuvat Jamalille, kauemmas itään, mutta Murmanskia ei sovi unohtaa.

"Murmansk on paras vaihtoehto Venäjän arktisista satamista, kun mennään Karanmerelle ja Petshoranmerelle. Murmansk on portti Koillisväylälle", Belov sanoo.

"Kirkkoniemen satama Pohjois-Norjassa haluaa olla Koillisväylän pääsatama, ja Kirkkoniemessä onkin paljon potentiaalia. Tilanne voidaan ottaa kilpailun kannalta, mutta myös yhteistyön kannalta. Jotkut laivat voivat kulkea Kirkkoniemen kautta, toiset Murmanskin kautta", hän jatkaa.

Murmanskin matkustajasatama remontin pitäisi alkuperäisen suunnitelman mukaan valmistua vuonna 2014. Realistisempi aikataulu on kuitenkin vuoteen 2016 eli Murmanskin satavuotisjuhliin mennessä. Kuva: Sari Pöyhönen

Bisnestutkimusmatkalle syksyllä?

Ulkomaalaisia yrityksiä kutsutaan mukaan tutustumisretkelle Salehardiin syys-lokakuussa 2014. Retken järjestää Murmanskissa toimiva saksalainen liikemies Ulrich Kreuzenbeck ja Foreign Investors Business Association (FIBA) yhdessä norjalaisten yritysyhdistysten kanssa. Kreuzenbeck kuuluu FIBA:n johtoryhmään.

Jamal ja Salehard kuulostavat ulkopuolisen korviin samalta kuin Kuola ja Murmansk. Kuola on ollut monille ulkomaalaisille yrityksille pitkään sokea piste. Nykyään Murmanskista tiedetään kuitenkin jo paremmin kuin aiemmin. Kenties myös Jamalin niemimaa ja Salehard nousevat ihmisten tietoisuuteen pikkuhiljaa.

"Emme kunnolla osaa edes lausua Jamalin kaupunkien ja kylien nimiä (kuten Salehard), joten meidän pitää mennä sinne ja opetella", Kreuzenbeck sanoo.

Vaikka bisnestutkimusmatka kohdistuu alueen pääkaupunkiin Salehardiin, itse pelipaikoille eli energiahankkeiden äärelle on vielä pitkä matka.

"Kuin menisi Helsinkiin, mutta itse kaasukenttähanke olisi Enontekiöllä", Kreuzenbeck vertaa.

"Meidän pitää perustaa nyt jo Murmanskissa olevan Team Norwayn – ja Team Finlandin – lisäksi Team Jamal", hän ehdottaa.

• Lisätietoja syksyn matkasta: ulrich@russland.ru / +7 911 300 0099.

Sari Pöyhönen

Venäjä