Saudi-Arabian talouskaupungit – suuria suunnitelmia, suuria haasteita

Saudi-Arabia pyrkii kehittämään talouttaan niin sanottujen talouskaupunkien avulla. Rakenteilla on neljä talouskaupunkia eri puolille maata. Hankkeet eivät kuitenkaan ole edenneet aivan suunnitellusti.

Saudi Arabia King Abdullah Economic City Talouskaupunki KAEC tulee keskittymään logistiikkaan, jalostavaan teollisuuteen ja rahoituspalveluihin. Kuva: Waleed Alzuhair(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), Flickr.com.

 

Saudi-Arabia on ryhtynyt kehittämään talouskaupunkeja yhtäältä Saudi-Arabian kasvavan väestön tarpeita silmällä pitäen, tarjoamalla heille uutta elintilaa ja työllistymismahdollisuuksia. Toisaalta kaupunkien avulla voidaan rakentaa maailmanluokan infrastruktuuria, kehittää taloudellisen toiminnan kannustimia sekä houkutella maahan ulkomaalaisia sijoittajia tarjoamalla myös heille entistä houkuttelevampi toimintaympäristö. Tavoitteena on luoda integroitunut verkosto kaupunkeja, joista jokainen on erikoistunut taloudellisen toiminnan eri sektoreille ja toimii kaupallisen toiminnan solmukohtana.

Alkuperäisenä suunnitelmana oli rakentaa kuusi kaupunkia. Nämä kuusi kaupunkia olivat King Abdullah Economic City (KAEC) Rabigh, Prince Abdul Aziz Bin Mousaed Economic City (PABMEC) Hail, Knowledge Economic City (KEC) Madinah, Jazan Economic City (JEC) Jazan, Tabuk Economic City (TEC) Tabuk ja Eastern Province Economic City (EPEC) Ras. Tällä hetkellä rakennetaan kuitenkin vain neljää, joista niistäkin kaksi on kohdannut vaikeuksia. Projektit TEC Tabuk ja EPEC Ras lopetettiin vuonna 2010.

Kehitystyössä mukana sekä valtio että yksityissektori

Hankkeen tavoitteissa arvioidaan, että uusissa talouskaupungeissa tulisi asumaan kaikkiaan noin 4,3 miljoonaa ihmistä. Työpaikkoja talouskaupunkihankkeen toivotaan synnyttävän 1,3 miljoonaa vuoteen 2020 mennessä. Talouskaupungit ovat osa suunnitelmaa luoda kuningaskuntaan kaikkiaan noin viisi miljoonaa uutta työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä.

Projektia johtaa SAGIA (Saudi Arabian General Investment Authority). Valtio toimii lainsäätäjänä, hankkeiden helpottajana sekä promoottorina, kun taas yksityissektori toimii sijoittajana, maanomistajana sekä rakentajana. Kehitystyö on nykyisin talouskaupunkien viranomaisten (Economic Cities Authority) hallinnassa. He suunnittelevat, sääntelevät ja tarkkailevat projekteja.

Kutakin kaupunkia on kehitetty kilpailukykyisen kokonaisuuden tai teollisuuden ympärille, joka toimii kaupungin kasvumoottorina. Kaikki kaupungit kehitetään yksityissektorin avulla ja näin toivotaan, että tämä luo uusia investointimahdollisuuksia, etenkin infrastruktuuri-, kiinteistö- ja teollisuussektoreilla. Tämän lisäksi kaupunkien on kasvaakseen tarjottava asukkailleen houkutteleva elinympäristö.

Menestyksen takaamiseksi talouskaupungit on kehitetty tarkan suunnitelman mukaan, jossa on useita vaiheita. Jo nyt on kuitenkin selvää, että kaupunkien kehityshankkeet eivät ole edenneet suunnitellusti. Jokaisen hankkeen määräajat ovat ylittyneet ja hankkeet etenevät liian hitaasti. Esimerkiksi KECin ensimmäinen vaihe, jonka piti valmistua vuonna 2010, on vielä kesken. Talouskaupunkien hankkeissa on luovuttu yli 400 miljoonan dollarin investoinneista.

Ulkomaiset investoinnit olisivat tärkeitä ja olennaisesti sidoksissa hankkeen onnistumiseen, koska kuningaskunta odottaa ulkomaisten investointien auttavan kaupunkien rakentamiskustannusten maksamisessa.

Hankkeiden tilanne

KAEC on tällä hetkellä ainoa taloudellisesti kannattava kaupunki. KAECin painopisteet ovat logistiikka, jalostava teollisuus sekä rahoituspalvelut. Kaupunkia rakennetaan Punaisenmeren äärelle noin 150 kilometriä Jeddah'sta pohjoiseen. Sen koko tulee olemaan 168 neliökilometriä. Kaupunkiin rakennetaan satama, teollisuusalue, koulutusvyöhyke, keskustan liikealue, teollinen saari, lomakohteita sekä asuinalueita. KAECin väkiluku tulee olemaan kaksi miljoonaa ja uusien työpaikkojen määrä arvioidaan miljoonaksi. Vuoteen 2015 mennessä alueelle on tarve rakentaa vuosittain 190 000 uutta asuntoa, jos kaupungin halutaan saavuttavan siihen mennessä tavoiteltu 1,3 miljoonan asukkaan koko. Investointien määrän on laskettu olevan noin 27 miljardia dollaria. Kehittäjänä projektissa toimii Emar. Kaupungin rakennusaikatauluksi on mainittu aikahaarukka 2006–2025.

PABMECin on suunniteltu olevan kaupungeista toiseksi suurin. Suunniteltu väkiluku on noin 300 000, ja työpaikkoja arvioidaan olevan tarjolla 55 000. Painopisteinä tulevat olemaan logistiikka- ja kuljetusalat, maatalous, mineraalit sekä rakennusmateriaalit. Kaupunkiin rakennetaan logistiikka- ja kuljetuskeskus, maatalouteen liittyviä teollisuusalueita, petrokemian teollisuusalue, kaivostoiminnan keskus, osaamiskeskus, kansainvälinen lentokenttä, kuivasatama sekä asuinalueita. PABMECin on suunniteltu toimivan kaivos-, maatalous- ja petrokemian keskuksena sekä rautateiden risteyskohtana. Tarkoituksena on myös, että kaupunki tulee auttamaan tavaroiden kuljetuksissa KAECin, Dammamin, Jeddan ja Riadin välillä. Investointien määrä on noin kahdeksan miljardia dollaria. Kehittäjänä toimii Rakisa Holding Company. Rakennusaikatauluksi on mainittu vuodet 2009–2025.

KEC rakennetaan Madinahin lähelle, kaupungin koko tulee olemaan 4,8 neliökilometriä. Tavoitteena on rakentaa kaupungista alueellinen tietokeskus. Toinen painopiste tulevat olemaan matkailu- ja palvelualat. Kaupunkiin sijoittuu tekniikka- ja tietokeskus, tekniikan ja hallinnon korkeakoulut, huvipuistoja, islamilainen tutkimuskeskus, kaupallinen liikekeskus, asuinalueita sekä matkustusterminaali. Arvioitu väkiluku on 150 000 henkilöä ja työpaikkojen määräksi arvioidaan 20 000. Investoinnin suuruus on noin seitsemän miljardia dollaria ja kehittäjänä toimii Quad International. Rakennusajankohta on haarukoitu vuosille 2006–2020.

JEC:hen puolestaan rakennetaan satama, teollisuusalue, kalasatama, suolaveden puhdistusalue, liike- ja kulttuurikeskuksia sekä terveys- ja koulutuskeskukset. Teollisuusalat, maatalous sekä energiakeskukset tulevat olemaan kaupungin kilpailuetuja. Kaupunki rakennetaan maan lounaisosaan ja sen koko tulee olemaan 113 neliökilometriä. Arvioitu väkiluku on noin 300 000 ja uusien työpaikkojen määrän arvioidaan olevan 100 000. Investoinnin suuruus tulee olemaan noin 27 miljardia dollaria. Rakennusajankohta on kaavailtu vuosille 2007–2037.

Kaupunkien tulevaisuus

SAGIAn toimitusjohtajan mukaan taloudellisten kaupunkien sijainnit olivat osittain "virhe". Tämä koskee erityisesti PABMECiä, missä tällä hetkellä sijaitsee vain tyhjä tontti. Rakentaminen on pysäytetty, koska hanke kärsii riittämättömästä infrastruktuurista ja rahoituksesta. Kaupungin onnistuminen on tällä hetkellä vahvasti sidoksissa kaupungin kykyyn houkutella yksityisiä investointeja. Tämän lisäksi monet yritykset, jotka ovat vastuussa kaupungin kehityksestä, ovat kärsineet globaalista talouskriisistä.

Tavoitteena on, että KAEC ja JEC helpottaisivat kauppaa Afrikan, Aasian ja Euroopan suuntiin ja tukisivat samalla maan talouden logistista puolta. Talouskaupunkien avulla maan talous voisi kehittyä petrokemian, muovi-, mineraali-, alumiini- ja tietotekniikkasektoreilla ja vähentää riippuvuuttaan öljyteollisuudesta. Lisäksi toiveena on epätasaisesti jakautuneen varallisuuden tasaisempi jako.

Susan Wacklin