Portugalilla edessä kova vuosi

Oppositio ja media tekee jo vertailuja Thatcherin yhteiskunnalliseen reformiin 1980-luvulla. Hallituksen arvostelu kovenee ja odotettavissa on että sen suosio kääntyy laskuun.

Uusi vuosi on alkanut Portugalissa alavireisissä tunnelmissa. Vuoden alusta tuli voimaan suuri joukko talouden kiristystoimia kuten julkisen sektorin palkkojen alentaminen keskimäärin 5 prosentilla, eläkkeiden jäädytys, loma- ja joulurahojen leikkaukset, yleisen lisäarvonveron korotus 23 prosenttiin, monien veronvähennysten leikkaaminen, julkisten liikennemaksujen nousu, terveyspalveluiden hintojen korotus ja työttömyyskorvausten alentaminen.

Näillä toimenpiteillä hallitus yrittää painaa julkisen sektorin vajeen niihin tavoitteisiin, joihin se sitoutui EU:n ja IMF:n kanssa hintana sille että Portugali pelastettiin vararikolta 78 mrd avustuksella.

Alakuloa ovat lisännyt kansantalouden heikot näkymät. Vuoden 2011 talous laski lähes kahdella prosentilla ja alkaneena vuonna se sukeltaa jo -3 %:n pintaan. Tämä ei ole kenellekään yllätys.

Talouden kiristysohjelma laskee kotimaista kulutusta sekä investointeja ja kansainvälinen vientikysyntä hiipuu kun euro-alueen talouskasvu putoaa. Työllisyys nousee tänä vuonna ennätystasolle lähes 14 prosenttiin vaikka ennätysmäärä portugalilaisia (50.000) muutti vuoden aikana ulkomaille, erityisesti nouseviin talouksiin Brasiliaan ja Angolaan.

Maan johtajien uuden vuoden puheet heijastelivat näitä ankeita aikoja. Presidentti Cavaco Silvan mukaan vaikeudet eivät vähene ensi vuonna, vaan 2012 vaatii portugalilaisilta suuria uhrauksia, jotka tuntuvat erityisesti tavallisten kansalaisten elämässä. Presidentti korostaa, että Portugalin tulee täyttää kansainväliset sitoumuksensa ja toteuttaa rahoitusavun ehtona olevan ohjelma.

Hän on samalla hyvin huolissaan sosiaalisesta koheesiosta ja uhrausten tasapuolisesta jakaantumisesta ja haluaa hallitukselta myös kasvua ja työllisyyttä tukevia toimia. Presidentin mukaan ilman tällaista agendaa maan yhteiskunnallinen tilanne voi muuttua kestämättömäksi. Hän toivoo myös että hallitus käy politiikastaan vuoropuhelua opposition ja työmarkkinajärjestöjen kanssa sosiaalisen yhtenäisyyden säilyttämiseksi.

Pääministeri Passos Coelhon mukaan 2012 on Portugalille ratkaiseva ja suurten muutosten vuosi. Tärkeimpiä ovat talouden rakenteiden muutokset. Hänen mukaansa nykyiset talouden rakenteet estävät portugalilaisia käyttämästä hyväksi olemassa olevaa potentiaaliaan ja ne suojaavat etuoikeutettuja ryhmiä.

Pääministeri vaatii näiden rakenteiden muuttamista ja ”talouden demokratisoimista” niin että se tarjoaa mahdollisuuksia kaikille portugalilaisille eikä vain harvoille, joilla on jo hallitseva asema Portugalin taloudessa.

Passos Coelholle talouden demokratisoiminen ei merkitse valtion roolin vahvistamista vaan sen vähentämistä. Kesäkuussa 2011 parlamenttivaalien jälkeen valtaan tullut keskusta-oikeiston (PSD ja CDS/PP) hallitus sai edeltäjältään perinnöksi lähes vararikkoon joutuneen talouden ja ulkoiseen apuun sidotun sopeutusohjelman.

”Portugali ei ole Kreikka”

Hallitus halusi alusta lähtien osoittaa, että sillä on rohkeutta ja päättäväisyyttä ajaa läpi vaikeita mutta välttämättömiä päätöksiä. Se halusi osoittaa että Portugali ei ole Kreikka. EU:n ja IMF:n arvio onkin ollut, että Portugalin ohjelman toteuttaminen etenee varsin hyvin. Vuoden 2011 tavoitteeseen 5,9 % ei kuitenkaan päästy ilman kertaluontoista temppua.

Pankkien eläkerahastosta siirrettiin valtiolle noin 6 mrd euroa tavoitteeseen pääsemiseksi. Budjettivaje oli paisunut edellisen hallituksen aikana yksinkertaisesti liian suureksi koska julkisten menojen kontrolli ei toiminut, Madeiralta löytyi lähes 2 mrd aukko, kansallistettu BNP pankki toi suuret tappiot ja julkisten liikelaitosten alijäämä osoittautui ennakoitua paljon suuremmaksi.

Troikka antoi luvan eläkevarojen siirrolle, mutta vain tämän kerran. Tänä vuonna vajeeseen 4,5 % täytyy päästä ilman vastaavia operaatioita ja vuonna 2013 vajeessa pitäisi päästä jo 3 % iin. Tavoitteena on että silloin Portugali voi palata normaalin markkinarahan lainanottajaksi. Nämä tavoitteet ovat erittäin haastavia.

On hyvin mahdollista, että valtion budjettiin otetut toimet eivät riitä, ja hallitus joutuu tekemään lisää päätöksiä talouden kiristämisestä jo kevään aikana jos/kun talouden kansainvälinen ympäristö heikkenee.

Vuoden 2011 aikana sopeutuksen pääpaino oli julkisen sektorin menonleikkauksissa ja veronkorotuksissa.

Vuonna 2012 ohjelma keskittyy laajaan rakennemuutosohjelmaan joka toteutuessaan merkitsee melkoista vallankumousta Portugalin taloudessa ja yhteiskunnassa. Troikan arvio on, että Portugalin menestys riippuu viime kädessä siitä, onnistuuko maa toteuttamaan laajan rakennemuutoksen, jolla poistetaan talouskasvun tiellä olevat jäykkyydet ja esteet.

Valtion ylimitoitettua painoa tulee keventää radikaalisti, kilpailua lisätä ja rakenteellisia esteitä purkaa. Troikan kanssa tehty sopimus antaa hallitukselle valmiin toimintapuitteen, joka samalla sopii varsin hyvin pääministerin omaan yhteiskunnalliseen ajatteluun ja talousideologiaan.

Julkisuudessa on joesitetty vertailuja siihen vallankumoukseen, jonka pääministeri Margaret Thatcher toteutti 1980-luvulla Britanniassa. Esille on kaivettu pääministeri Passos Coelhon vuonna 2010 kirjoittama ohjelmallinen kirja ”Mudar” (muutos), josta löytyy hämmästyttävän paljon samanlaisia uudistuksia kuin mitä hän nyt joutuu toimeenpanemaan troikan sopeutumisohjelmassa.

Tähän kaikkeen Portugalin pitäisi pystyä vuodessa

Hallituksen rakenteellinen uudistusohjelma vuodelle 2012 on mittava:

 Julkisen hallinnon rationalisointi, tehostaminen ja työntekijöiden määrän vähentäminen valtion, kuntien ja aluehallinnon viroissa sekä määrärahojen käytön valvonnan tiukentaminen. Voimakasta vastustusta julkisen sektorin ay-liikkeessä jotka pelkäävät työpaikkojensa puolesta.

 Työlakien reformi. Jäykät työmarkkinat ovat olleet Portugalin talouden suuri ongelma. Työsuhteen lopettaminen ja myös työhön ottaminen tehdään helpommaksi ja halvemmaksi. Työajan pidentäminen hallituksen tavoite. Keskeiset ay-liikkeen keskusjärjestöt ovat perinteisesti vastustaneet ja saavat vahvaa tukea kommunisteilta ja Vasemmistoliitolta.

 Sosiaaliturvareformi mm. työttömyyskorvauksen keston ja tason laskeminen. Osin näistä uudistuksista neuvotellaan em. kolmikantaneuvotteluissa.

 Oikeuslaitoksen uudistaminen. Laajakantoinen uudistus jota on yritetty turhaan vuosia. Nykyisen järjestelmän keskeiset instituutiot ja lakimieskunta kuten vaikutusvaltainen asianajajaliitto (Ordem dos Advocados) vastustavat viimeiseen asti koska uudistuksilla puretaan niiden nykyisiä etuoikeuksia ja vahvaa asemaa.

 Kunta- ja aluehallinnon uudistaminen tavoitteena kuntien lukumäärän vähentäminen ja hallintorakenteiden tehostaminen sekä varainkäyttövalvonnan tiukentaminen. Kuntatasolla tiukkaa vastustusta myös yli puoluerajojen.

 Valtion omistamien yritysten yksityistäminen (kiinalaisten saaman energiayhtiö EDP:n jälkeen tulossa sähkönjakeluyhtiö REN, lentoyhtiö TAP, öljy- ja kaasuyhtiö GALP jne.). Vasemmistooppositiossa arvostelua ” kruununjalokivien ” myynnistä.

 Uusi kilpailulaki ja uusi vuokralaki. Uusi vuokralaki voi merkitä todellista vallankumousta markkinaperiaatteiden suuntaan ja onnistuessaan antaa hyvin myönteisen piristysruiskeen kaupunkiasuntojen uudistamiselle ja tätä kautta työllisyydelle.

 

 

 

 

 

kauppa