Pohjoismaisia innovaatioita New Yorkissa

Northside-festivaali

New Yorkissa Brooklynissa järjestettiin kesäkuun puolivälissä, 8.-14.6.2015 nyt seitsemättä kertaa Northside-festivaali http://www.northsidefestival.com/(Linkki toiselle web-sivustolle.) , joka on viikon mittainen tapahtuma musiikki-, filmiteollisuus-, ja innovaatiosaralla. Lisäksi tapahtumaan kuuluu katufestivaaliosuus.

Northside-festivaalia on luonnehdittu Brooklynin vastineeksi Teksasin Austinissa jo traditioksi muodostuneeseen South by Southwestiin (SXSW), johon osallistuu vuosittain noin 19 000 musiikki-, elokuva- ja teknologiateollisuuden vaikuttajaa. New Yorkin Northside-tapahtuma on SXSW:a uudempi ja kompaktimpi tapahtuma. Kävijämäärät trendikkään Brooklynin Williamsburgin kaupunginosan kaduilla ja puistoissa järjestettävissä avoimissa yleisötapahtumissa hipovat 100 000, ja konferenssipasseja oli tänä vuonna myynnissä 4 000 kpl. Kaksipäiväisessä expossa vieraili kaikkiaan jopa 10 000 henkeä. Tapahtuman kohdeyleisö on erityisesti New Yorkin alueen hyvin ansaitseva väestö, joka on kiinnostunut uusista virtauksista ja innovaatioista.

Erityisesti Northside-festivaalin innovaatiopuoli on kasvanut viimeisten vuosien aikana, ja Suomen pääkonsulaatti osallistui yhdessä Norjan pääkonsulaatin ja Ruotsin kunniapääkonsulaatin kanssa festivaalin innovaatio-osuuteen tuomalla tapahtumaan mielenkiintoisia alan pohjoismaisia kasvuyrityksiä ”Nordics by Northside” –teeman alla. Pohjoismaisuus ja skandinaavisuus ovat kovassa huudossa New Yorkissa, ja yritysesittelyjen lisäksi Northside –festivaali oli oiva tilaisuus maabrändäykseen, sillä yhteispohjoismaisena rintamana on yksittäisen maan sijaan New Yorkissa parempi mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi. Nordics by Northside –ohjelma ja pohjoismainen maa-/aluebrändi sai näkyvyyttä Northsiden mediakampanjassa jo ennen festivaalia. Pohjoismainen viesti herätti huomiota ja kiinnostusta myös festivaalin aikana.

Nordics by Northside; Pohjoismainen lounge, pohjoismaiset puheenvuorot ja pitching-tilaisuus pohjoismaisille yrityksille

Kaikki kolme Pohjoismaata toivat kolme yritystä mukaan Northside-festivaalin pohjoismaiseen ohjelmaan, kukin omien kriteeriensä mukaan. Pääkonsulaatti järjesti mm. kotisivuillaan ja sosiaalisen median kanavillaan julkisen haun http://www.finland.org/public/default.aspx?contentid=324118&contentlan=2&culture=en-US(Linkki toiselle web-sivustolle.), jonka perusteella valittiin kolme innovatiivista kuluttajatuotteisiin tai sovelluksiin erikoistunutta kasvuyritystä esittäytymään festivaalille. Suomesta osallistuviksi firmoiksi valikoituivat usean hyvän kandidaatin joukosta seuraavat:

Kuopiolainen Myontec (www.myontec.com(Linkki toiselle web-sivustolle.)), jonka urheilusuoritusta ja lihasaktiviteettia mittaavat älyshortsit, ja muut hyvinvointiteknologian tuotteet perustuvat tieteellisen tutkimuksen ja teknologian yhdistämiseen.

Oululainen Thingsee (www.thingsee.com(Linkki toiselle web-sivustolle.)), jonka ”Internet of Things” (IoT) aloittelijan pakettiratkaisu mahdollistaa sovellusten rakentamisen minuuteissa ja murto-osalla vallitsevista IoT-kehityskustannuksista. Yhtenä esimerkkinä ovat yrityksen kuluttajille suunnatut paikantamissovellukset.

Helsinkiläisen Fifth Corner Oy:n You-APP (www.you-app.com(Linkki toiselle web-sivustolle.)) on sosiaalista media hyödyntävä hyvinvointisovellus, jossa käyttäjää rohkaistaan ottamaan pieniä askeleita parempaan suuntaan - tekemään mikromuutoksia kohti terveempää elämää. Sovelluksen sosiaalinen aspekti luo tukiryhmän käyttäjälle.

Suomen, Ruotsin ja Norjan edustustot olivat pystyttäneet Northsideen pohjoismaisen loungen, jossa kullakin yrityksellä oli oma esittelypiste. Samalla lounge toimi maakuvaviestinnän välineenä esitellen pohjoismaista muotoilua ja designia. Suomesta oli esillä Artekin lainaan antamia kalusteita. Yritykset osallistuivat myös Northsiden aikana järjestettyihin eri alojen paneelikeskusteluihin.

Suomalaisen Magisson toimitusjohtaja, Juhani Sirén piti kiintoisan esityksen pohjoismaisesta design –ajattelusta osana Northsiden innovaatio-osuutta. Magisson innovatiiviset tarjoilu- ja keittiötuotteet ovat menestyneet viime vuosina Pohjois-Amerikankin markkinoilla, ja ne ovat olleet aikaisemminkin esillä pääkonsulaatin järjestämissä suomalaista muotoilua esittelevissä tilaisuuksissa.

Lisäksi pohjoismaisille firmoille järjestettiin pitching-kilpailu, jossa kukin yhdeksästä kasvuyrityksestä pääsi pitchaamaan sijoittajista ja startup-neuvonantajista koostuvan asiantuntijaraadin ja yleisön edessä. Tilaisuus oli erittäin onnistunut, ja yleisöä saapui jopa yli odotetun. Tilaisuus tarjosi yrityksille paitsi mahdollisuuden kertoa tuotteestaan/sovelluksestaan myös kahdenkeskisiin keskusteluihin alan toimijoiden, sijoittajien, median ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Northside-festivaali on pyrkinyt selkeästi kansainvälistymään viimeisen parin vuoden aikana. Kansainvälinen yhteistyö alkoi Hollannin kanssa jo muutama vuosi sitten, ja ensi vuodeksi on suunnitteilla ”Northside Amsterdam” Hollantiin. Tänä vuonna Northside-festivaalilla oli Pohjoismaiden ja Hollannin lisäksi edustettuina myös Belgia, Sveitsi ja Unkari.

New Yorkin pääkonsulaatti jatkaa suomalaisten kasvuyritysten tukemista ja pohjoismaista yhteistyötä jatkossakin.

Anna Yletyinen ja Silve Parviainen