Norjaan tulossa suuria infrahankkeita – mahdollisuuksia suomalaisosaamiselle
Norjan hallitus julkisti 14.4. liikennesuunnitelmansa (Nasjonal Transportplan, NTP), johon on koottu seuraavan 12 vuoden aikana suunnitteilla olevat infrastruktuurihankkeet. Erityisesti Pohjois-Norjan infrahankkeisiin investoidaan tulevien vuosien aikana miljardeja kruunuja. Myös Länsi-Norja saa osansa, minkä lisäksi panostetaan rautateiden digitaalisaatioon.
Liikenneministeri Knut Arild Hareide avaamassa rakennushanketta E18 Vestkorridoren - Lysaker- Ramstadsaletta. Kuva: SD/TLM
Lentokenttähanke Bodøssä
Bodøssä on käynnissä ”Ny by – Ny flyplass” –hanke (suom. Uusi kaupunki – uusi lentokenttä), jossa keskustan kupeessa sijaitsevan vanhan lentokentän alueelle rakennetaan kokonaan uusi kaupunginosa ja kauemmaksi keskustasta rakennetaan uusi lentokenttä. Liikennesuunnitelmassa lentokenttää varten investoidaan 2,5 mrd. kruunua (n. 250 mill. €), uuden pelastushelikopterin toimintaa varten 350 miljoonaa kruunua (n. 35 milj. €) ja uuden lentokenttätien rakentamiseen 274 milj. kruunua (n. 27 milj. €).
Lentokenttähankkeesta vastaa Avinor, joka vastaa Suomen Finaviaa Norjassa. Hankintaprosessi alkaa syksyllä ja rakennustyöt ensi vuonna. Kaikki Norjan julkiset hankinnat julkaistaan sivustolla doffin.no. Bodøn lentokenttähankkeen projektijohtaja Avinorilla on Helge Albertsen (helge.albertsen (a) avinor.no).
Narvikin tunnelihanke ja Mo i Ranan uusi lentokenttä
Narvik kuuluu myös NTP:n ”voittajiin”. Kaupungin infrahankkeisiin investoidaan yli miljardi kruunua. Kaupungin halki kulkeva E6 siirretään NTP:n rahoituksen avulla 1,3 km pituiseen tunneliin kaupungin alle. Rahoitus myönnetään myös sataman uuden terminaalin sekä rautatien uuden ylityskiskon rakentamista varten. Investoinnit lisäävät kalateollisuuden logistiikkavaihtoehtoja, kun kuljetukset rautateitse aina Kiinaan saakka ovat mahdollisia.
Mo i Rana saa 1,8 mrd NOK (n. 180 milj. €) rahoituksen uuden lentokentän rakentamista varten. Mo i Ranassa sijaitsee merkittävä ja aktiivinen teollisuuspuisto MIP, joka keskittyy ennen kaikkea vihreää muutosta edistävän teknologian ja teollisuuden kehittämiseen. Lentokenttähanke on vielä alkutekijöissään eikä tarkasta aikataulusta ole tietoa.
Hordfast-silta Länsi-Norjassa
Myös Länsi-Norjan infrastruktuuriin satsataan. Kallein yksittäinen hanke kansallisessa liikennesuunnitelmassa on Bergenin eteläpuolelle Bjørnarfjorden-vuonon ylle rakennettava silta Hordfast, jonka hintalappu on 37,7 mrd kruunua (n. 3,7 mrd €). Hordfast –hankkeesta vastaa valtion tieyhtiö Statens vegvesen, joka järjestää loppukesästä hankkeen markkinointitapahtuman, josta ilmoitetaan Norjan julkisten kilpailutusten tietokannassa doffin.no:ssa sekä Euroopan julkisten kilpailutusten tietokanta TED:issä. Lisätietoja Hordfast –hankkeesta antaa projektipäällikkö Sverre Ottesen (sverre.ottesen (a) statensvegvesen.no ).
Rautatieliikennettä uudistetaan ja tunneleita korjataan
Bergenin ja Vossin väliseen tiehen ja junarataan investoidaan 26 mrd. kruunua (2,6 mrd. €). Hanke toteutetaan yhteistyössä Statens vegvesenin ja Bane NORin välillä. Projektipäällikkönä toimii Gunnar Søderholm (gunnar.soderholm (a) vegvesen.no) .
Norjan huonokuntoisia teitä ja tunneleita kunnostetaan muutenkin yhteensä 16 miljardilla kruunulla (n. 1,6 mrd. €). Moni näistä teistä sijaitsee Länsi-Norjassa.
Norjan rautateiden vanha merkinantojärjestelmä korvataan eurooppalaisella rautatieliikenteenhallintajärjestelmällä ERTMS:llä. Kyseessä on Norjan suurin IT-hanke, johon investoidaan tulevien kuuden vuoden aikana 10,5 miljardia kruunua (n. 1,5 mrd. €). Norjan valtion omistama rautatieinfrastruktuurista vastaava yhtiö Bane NOR on vastuussa ERMTS- järjestelmän rakentamisesta.
teksti: Henna Kvam & Reetta Erlien, Suomen suurlähetystö, Oslo
Lisätietoja Norjan infrastruktuurihankkeista voi pyytää Suomen Norjan- suurlähetystön Team Finland- koordinaattorilta Henna Kvamilta henna.kvam (a) formin.fi.