Norjaan tulossa suuria infrahankkeita – mahdollisuuksia suomalaisosaamiselle

Norjaan tulossa suuria infrahankkeita – mahdollisuuksia suomalaisosaamiselle

Norjan hallitus julkisti 14.4. liikennesuunnitelmansa (Nasjonal Transportplan, NTP(Linkki toiselle verkkosivustolle)), johon on koottu seuraavan 12 vuoden aikana suunnitteilla olevat infrastruktuurihankkeet. Erityisesti Pohjois-Norjan infrahankkeisiin investoidaan tulevien vuosien aikana miljardeja kruunuja. Myös Länsi-Norja saa osansa, minkä lisäksi panostetaan rautateiden digitaalisaatioon.

Liikenneministeri Knut Arild Hareide avaamassa rakennushanketta E18 Vestkorridoren - Lysaker- Ramstadsaletta. Kuva: SD/TLM

Lentokenttähanke Bodøssä

Bodøssä on käynnissä ”Ny by – Ny flyplass(Linkki toiselle verkkosivustolle)” –hanke (suom. Uusi kaupunki – uusi lentokenttä), jossa keskustan kupeessa sijaitsevan vanhan lentokentän alueelle rakennetaan kokonaan uusi kaupunginosa ja kauemmaksi keskustasta rakennetaan uusi lentokenttä. Liikennesuunnitelmassa lentokenttää varten investoidaan 2,5 mrd. kruunua (n. 250 mill. €), uuden pelastushelikopterin toimintaa varten 350 miljoonaa kruunua (n. 35 milj. €) ja uuden lentokenttätien rakentamiseen 274 milj. kruunua (n. 27 milj. €).

Lentokenttähankkeesta vastaa Avinor(Linkki toiselle verkkosivustolle), joka vastaa Suomen Finaviaa Norjassa. Hankintaprosessi alkaa syksyllä ja rakennustyöt ensi vuonna. Kaikki Norjan julkiset hankinnat julkaistaan sivustolla doffin.no(Linkki toiselle verkkosivustolle). Bodøn lentokenttähankkeen projektijohtaja Avinorilla on Helge Albertsen (helge.albertsen (a) avinor.no).

Narvikin tunnelihanke ja Mo i Ranan uusi lentokenttä

Narvik kuuluu myös NTP:n ”voittajiin”. Kaupungin infrahankkeisiin investoidaan yli miljardi kruunua. Kaupungin halki kulkeva E6 siirretään NTP:n rahoituksen avulla 1,3 km pituiseen tunneliin kaupungin alle. Rahoitus myönnetään myös sataman uuden terminaalin sekä rautatien uuden ylityskiskon rakentamista varten. Investoinnit lisäävät kalateollisuuden logistiikkavaihtoehtoja, kun kuljetukset rautateitse aina Kiinaan saakka ovat mahdollisia. 

Mo i Rana saa 1,8 mrd NOK (n. 180 milj. €) rahoituksen uuden lentokentän rakentamista varten. Mo i Ranassa sijaitsee merkittävä ja aktiivinen teollisuuspuisto(Linkki toiselle verkkosivustolle) MIP, joka keskittyy ennen kaikkea vihreää muutosta edistävän teknologian ja teollisuuden kehittämiseen. Lentokenttähanke on vielä alkutekijöissään eikä tarkasta aikataulusta ole tietoa.

Hordfast-silta Länsi-Norjassa

Myös Länsi-Norjan infrastruktuuriin satsataan. Kallein yksittäinen hanke kansallisessa liikennesuunnitelmassa on Bergenin eteläpuolelle Bjørnarfjorden-vuonon ylle rakennettava silta Hordfast(Linkki toiselle verkkosivustolle), jonka hintalappu on 37,7 mrd kruunua (n. 3,7 mrd €). Hordfast –hankkeesta vastaa valtion tieyhtiö Statens vegvesen(Linkki toiselle verkkosivustolle), joka järjestää loppukesästä hankkeen markkinointitapahtuman, josta ilmoitetaan Norjan julkisten kilpailutusten tietokannassa doffin.no(Linkki toiselle verkkosivustolle):ssa sekä Euroopan julkisten kilpailutusten tietokanta TED:issä(Linkki toiselle verkkosivustolle). Lisätietoja Hordfast –hankkeesta antaa projektipäällikkö Sverre Ottesen (sverre.ottesen (a) statensvegvesen.no ).

Rautatieliikennettä uudistetaan ja tunneleita korjataan

Bergenin ja Vossin väliseen tiehen ja junarataan(Linkki toiselle verkkosivustolle) investoidaan 26 mrd. kruunua (2,6 mrd. €). Hanke toteutetaan yhteistyössä Statens vegvesenin ja Bane NORin(Linkki toiselle verkkosivustolle) välillä. Projektipäällikkönä toimii Gunnar Søderholm (gunnar.soderholm (a) vegvesen.no) .

Norjan huonokuntoisia teitä ja tunneleita kunnostetaan muutenkin yhteensä 16 miljardilla kruunulla (n. 1,6 mrd. €). Moni näistä teistä sijaitsee Länsi-Norjassa.

Norjan rautateiden vanha merkinantojärjestelmä korvataan eurooppalaisella rautatieliikenteenhallintajärjestelmällä ERTMS:llä. Kyseessä on Norjan suurin IT-hanke(Linkki toiselle verkkosivustolle), johon investoidaan tulevien kuuden vuoden aikana 10,5 miljardia kruunua (n. 1,5 mrd. €). Norjan valtion omistama rautatieinfrastruktuurista vastaava yhtiö Bane NOR on vastuussa ERMTS- järjestelmän rakentamisesta.

 

teksti: Henna Kvam & Reetta Erlien, Suomen suurlähetystö, Oslo

Lisätietoja Norjan infrastruktuurihankkeista voi pyytää Suomen Norjan- suurlähetystön Team Finland- koordinaattorilta Henna Kvamilta henna.kvam (a) formin.fi.