Mustalt oled mudas – Harmaan talouden vastainen kamppailu laajeni Viroon

Harmaan talouden vastainen kampanja ”Musta tulevaisuus” levisi marraskuussa Viroon. Tallinnassa lanseerattiin tiedotuskampanja ”Mustalt oled mudas” (Pimeästi olet pinteessä), jonka tavoitteena on tiedottaa erityisesti Suomeen töihin tuleville virolaisille rakennusmiehille veronumerosta ja työntekijöiden oikeuksista.

Harmaan talouden vaaroista tiedotetaan muun muossa Tallinkin laivoilla. Harmaan talouden vaaroista tiedotetaan muun muossa Tallinkin laivoilla.

Suomen Viron-suurlähetystö järjesti Mustalt oled mudas -kampanjan avajaiset Tallinnassa 12. marraskuuta. Tapahtuma herätti suurta mielenkiintoa toimittajien ja virkamiesten keskuudessa. Kampanja on saanut paljon näkyvyyttä Virossa sekä viron- että venäjänkielisissä tiedotusvälineissä.

Kampanjan avajaistilaisuudessa(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) esiintyivät poliisitarkastaja Matti Rinne poliisihallituksesta, johtaja Risto Karhunen Finanssialan keskusliitosta sekä Viron Helsingin-suurlähetystön konsuliyksikön päällikkö Tarmo Punnik. Lisäksi paikalla olivat rikoskomisario Minna Immonen Länsi-Uudenmaan poliisista ja rikoskomisario Kai Käkelä Keskusrikospoliisista sekä Rakennusliiton puheenjohtaja MattiHarjuniemi, tiedotuspäällikkö Heikki Korhonen ja Viron-edustaja Kalev Liibert. Vieraiden joukossa oli muun muassa koko joukko Viron tulli- ja veroviraston edustajia.

Virossa käynnistettyä Mustalt oled mudas -kampanjaa(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan) rahoittaa Suomen Harmaa talous – Musta tulevaisuus -kampanja(Linkki toiselle web-sivustolle.) (avautuu uuteen ikkunaan), ja Virossa sitä koordinoi Suomen Viron-suurlähetystö. Kampanjan käytännön toteutuksesta vastaa mainostoimisto Brilliant.

Pääkohderyhmänä rakennusmiehet

Kampanjan kohderyhmänä ovat ensisijaisesti Virosta Suomeen tulevat rakennusmiehet. Mustalt oled mudas -kampanjan keskeinen viesti on Suomessa portaittain voimaan tuleva veronumero. Kampanjan näkökulma on yksilölähtöinen: Miksi juuri sinun kannattaa hankkia veronumero ja tehdä Suomessa töitä virallisesti?

Kotisivuilla kerrotaan perustietoa veronumerosta ja siitä, miten sitä voi hakea. Lisäksi sivustolla neuvotaan, mitä virolaisen työntekijän olisi syytä tietää ja tutkia ennen kuin saapuu Suomeen töihin. Sivustolle on koottu yhteistyössä Suomen Viron-konsulaatin kanssa "usein kysyttyä" -osuus, jossa vastataan muun muassa palkkaukseen, verotukseen ja työlupiin liittyviin kysymyksiin. Sivustolla on lisäksi yhteystiedot Rakennusliiton Viron-edustajalle.

Vaikka kampanja on suunnattu rakennusmiehille, suurin osa sivuston tiedoista tulee hyödyksi myös muille Suomeen hakeutuville ulkomaalaisille työntekijöille. Sivustolle kerätään aiheesta mediassa ilmestyneitä artikkeleita sekä linkkejä tv- ja radio-ohjelmiin. Koska Virosta Suomeen saapuu myös venäjänkielistä työvoimaa, sivusto on kahdella kielellä.

Kampanja saa laajaa näkyvyyttä

Kampanjan osana on painettu t-paitoja sekä tuhansia luottokorttikokoisia infokirjasia, joissa on perustietoa veronumerosta ja Suomessa työskentelystä sekä viron että venäjän kielellä. Niitä jaetaan satamissa ja laivoissa, Viron tulli- ja veroviraston asiakaspalvelusaleissa sekä Suomen ja Viron konsulaateissa. Tallinkin laivojen televisioissa alkaa pyöriä kampanjaan liittyvä tv-spotti ja internetin työnhakusivustoilla, autojen myyntipalstoilla sekä Facebookissa julkaistaan kampanjan kotisivuille ohjaavia logoja ja ilmoituksia.

Kampanjan "maskotit" ovat Viron televisiossa esitetyn ja sangen suositun Kalevipojad-sarjan näyttelijät. Sarja kertoi virolaisten rakennusmiesten kommelluksista Suomessa. Sarjan nimi Kalevipojad on vakiintunut nimitys Suomessa töissä käyville virolaisille rakennusmiehille. Kalevipoeg on Viron kansalliseepoksen myyttinen hahmo, joka hänkin lähti Suomeen.