Markkinaselvitys Brasilian koulutusmarkkinoista

Jo suuren kokonsa puolesta Brasilian koulutusmarkkinat tarjoavat lukuisia mahdollisuuksia suomalaiselle koulutusviennille niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Suomalainen koulutusjärjestelmä ja koulutuksen korkea laatu tunnetaan Brasiliassa, mikä luo hyvän lähtökohdan neuvotteluille. Brasiliassa tarve opettajien täydennyskoulutuksille on kasvavaa. Opettajilta vaaditaan uusia taitoja, kun koulutusalan teknologiaratkaisut ovat saamassa lisää tilaa markkinoilla. Koulutusalan innovaatiot osana opetusta ovat keskeisessä roolissa, kun opiskelijoille opetetaan tulevaisuuden työelämätaitoja.

Yleistä Brasilian koulutussektorista

Brasiliassa on yli 178 000 koulua, joissa opiskelee 26,5 miljoonaa oppilasta ja työskentelee 2,2 miljoonaa opettajaa. Kouluista yli 80% on julkisia. Maa käyttää vuosittain noin 5,5 % BKT:stä koulutukseen, mikä on merkittävä osa sen budjetista. Vuonna 2020 Brasilia käytti 11% julkisista menoista koulutukseen. Brasilian opetusministeriön (MEC) tavoitteena on vahvistaa koulutusjärjestelmää lähinnä parantamalla infrastruktuuria ja koulutuksen laatua, erityisesti maaseudulla. Opettajien kouluttaminen nähdään tärkeänä kulmakivenä tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Vuonna 2020 hyväksytty Brasilian kansallinen opetussuunnitelma korostaa opettajan pedagogisia taitoja ja läpi uran jatkuvaa täydennyskoulutusta sekä oppilaiden aiempaa vahvempaa itseohjautuvuutta, digioppimista ja sosioemotionaalisia taitoja. Suunnitelman käytännön toteutus on haasteellista ja hidasta, sillä opetustyössä jo toimivilla opettajilla ei keskimäärin ole riittäviä digitaitoja ja pedagogisia valmiuksia. Brasiliassa on parhaillaan valmistelun alla myös lukio-opetuksen kansallista opetussuunnitelmaa koskeva uudistus. Opetuksen tuntimäärää aiotaan lisätä merkittävästi, ja samalla valinnaisuus on lisääntymässä.

Brasilia tekee aktiivisesti kansainvälistä yhteistyötä koulutusalalla. Yhteistyötä tehdään mm. opettajien täydennyskoulutuksen, vaihto-ohjelmien, opetussuunnitelmien kehittämisen ja koulutusteknologian parissa.

Yhteistyömahdollisuudet pähkinänkuoressa

  • Suomalaisella opettajankoulutuksella on hyvä maine Brasiliassa, ja tarve opettajien täydennyskoulutusohjelmille on kasvavaa.
  • Opettajien täydennyskoulutusten lisäksi suomalaiset korkeakoulut voisivat tarjota johdolle suunnattuja kehittämiskoulutuksia opetuksen rakenteellisten uudistusten toteuttamiseksi sekä muutosprosessin valvomiseksi.
  • Brasiliassa yliopistojen opettajankoulutusohjelmissa kehityskohtana on teorian yhdistäminen vahvemmin käytäntöön. Suomalainen ohjattu opetusharjoittelun malli voisi toimia esimerkkinä brasilialaisille yliopistoille. Lisäksi Brasiliassa on tarve kehittää etäopetuksena järjestettyjen opettajankoulutusohjelmien laatua.
  • Opetuksen pelillistäminen, verkko-opetusalustat, koulutussovellukset ja virtuaalitodellisuus ovat saamassa näkyvyyttä Brasilian koulutusskenaariossa, mikä avaa mahdollisuuksia suomalaisille tutkimusperustaisille opetuksen digiratkaisuille.
  • Brasiliassa yritykset kouluttavat henkilöstöään yhä enemmän uusia menetelmiä, kuten pelejä tai virtuaalitodellisuutta, hyödyntäen. Tämä avaa mahdollisuuksia erityisesti niille suomalaisille yrityksille ja korkeakouluille, jotka tarjoavat laajempaan kontekstiin sovellettavia koulutusratkaisuja.

 

Lue markkinaselvitys täältä. 

 

Lisätietoja: Sanni Haka da Silva, koordinaattori (koulutusvienti, viestintä ja maakuva), Suomen konsulaatti, São Paulo