Mahdollisuuksia yrityksille Liettuan opetussektorilla
Liettua pyrkii kehittämään koulutuksen tasoa maassa kohdistamalla sektorille EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen rahoitusta. Maa pyrkii myös lisäämään sektorin digitaalisuutta, ja kouluilla ja opettajilla on laaja autonomia hankkia itsenäisesti digitaalisia työkaluja käyttöönsä. Liettuassa käynnistyy marraskuussa 2024 suomalaisyritys xEdun toteuttama Educhallenger-kiihdyttämöohjelma, johon myös suomalaiset EdTech-yritykset voivat hakea.
Liettuan opetussektori
Liettuan peruskoulutuksen taso nähdään yhä suhteellisen heikkona. Maan PISA-testien tulokset ovat OECD-maiden keskiarvoa matalampia ja jäljessä naapurimaita. Oppimistuloksia Liettuassa heikentävät liian laaja kouluverkosto, opettajien heikko pätevyys sekä puutteellinen opetussuunnitelma. Liettualaiset oppilaat käyttävät ja soveltavat oppimiaan tietoja heikommin kuin oppilaat verrokkimaissa, ja maassa on huomattavia suoriutumiseroja kaupunki- ja maalaiskoulujen välillä. Lisäksi opettajan ammattia ei nähdä houkuttelevana. Opettajien alhainen määrä vaikuttaa negatiivisesti opiskelijoiden suoriutumiseen koulussa, eikä Liettuassa ole luotu selkeää kuvaa hyvän opetuksen standardeista.
Nyt Liettuan koulutuksen tilannetta pyritään parantamaan EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen rahoituksen avulla. Liettuan osuus elpymis- ja palautumistukivälineestä (Recovery and Resilience Facility, RRF) on 3,85 miljardia euroa, joka vastaa noin 5% maan bruttokansantuotteesta. Suurin osa RRF-uudistuksiin liittyvistä päätöksistä on tehty, ja maa on siirtymässä investointivaiheeseen. Yksi Liettuan RRF-suunnitelman prioriteeteista on opetus ja sen kehittäminen. Teemaan kohdistetaan 312 miljoonaa euroa, ja sitä kuvaillaan myös maan prioriteeteista haastavimmaksi. Liettua panostaa myös kehittyneiden teknologioiden käyttöönottoon ja universaalin pääsyn digitaalisiin resursseihin mahdollistamiseen.
Liettua pyrkii lisäämään luokkahuoneiden digitaalisuutta. Digitaalisen infrastruktuurin hankinta on hajautettu Liettuassa, ja merkittävä osa digitaalisesta opetusinfrastruktuurista hankitaan paikallisesti kunnallisella tasolla. Digitaalisten työkalujen hankkiminen opetustarkoituksiin ensimmäisen ja toisen asteen opetuksessa onkin kuntien asia. Kouluilla ja opettajilla on lisäksi vapaus hankkia itse digitaalisia työkaluja julkisesti hankittujen lisäksi. Opetusministeriö antaa heille täyden autonomian tässä ja tukee heitä monin tavoin digitaalisten resurssien hankkimisessa.
Liettuassa koulut, opettajat ja oppilaat tapaavat pääasiassa käyttää yksityisten, myös kansainvälisten, EdTech-yritysten tarjoamia digitaalisia työkaluja, jotka ne ovat usein itse hankkineet. Opettajilla on laaja autonomia päättää, millaisia digitaalisia työkaluja opettamisessa käytetään. Lisäksi kouluilla on autonomia päättää, millaisia digitaalisia työkaluja hallinnossa käytetään. Tutkimusten mukaan kaksi kolmasosaa liettualaisista opettajista käyttää digitaalisia työkaluja opetuksessa päivittäin.
Liettua pyrkii kannustamaan innovaatioiden kehittämistä luomalla yhteyksiä tutkimuksen sekä EdTech- ja opetussektorien välille, tarjoamalla apurahoja, tukemalla EdTech-yrityksiä sekä mahdollistamalla yhteistyön koulujen kanssa. Valtio tarjoaa mm. julkisia tarjouskilpailuita(Linkki toiselle web-sivustolle.) digitaalisten työkalujen ja oppimisresurssien kehittämiseen.
Maassa toimii EdTech Lithuania(Linkki toiselle web-sivustolle.) -kattoaloite, jonka tavoitteena on tehdä Liettuasta merkittävä kohde kansainvälisille EdTech-yrityksille sekä tuottaa konkreettisia vaikutuksia Liettuan opetussektorille EdTech-yritysten avulla. Aloite pyrkii houkuttelemaan ulkomaisia yrityksiä kehittämään ja pilotoimaan ratkaisujaan Liettuassa.
Liettuassa toimii myös EdTech-keskus(Linkki toiselle web-sivustolle.), jonka tarkoitus on edistää Liettuan opetusjärjestelmän digitaalista uudistamista. Sen toimintaan lukeutuu innovatiivisten opetusvälineiden tarjoaminen eri tason oppilaitoksille, pelillistettyjen digitaalisten oppimisratkaisujen testaaminen sekä digitaalisiin taitoihin liittyvän verkkokoulutuksen tarjoaminen opettajille. Keskus tekee lisäksi kansainvälistä yhteistyötä ja järjestää esim. harjoitteluita ulkomaisissa EdTech-keskuksissa ja kouluissa, sekä tuo ulkomaisten yritysten digitaalisia ratkaisuja koulujen testattaviksi.
Liettuassa käynnistyy marraskuussa Educhallenger(Linkki toiselle web-sivustolle.)–kiihdyttämöohjelma, jonka järjestää suomalaisyritys xEdu(Linkki toiselle web-sivustolle.) yhdessä liettualaisen Civitta-konsulttifirman kanssa. Liettuan innovaatiovirasto on hankkeen rahoittaja ja kohdistaa siihen opetukseen allokoituja RRF-rahoja.
Kiihdyttämöohjelma on tarkoitettu EdTech-startupeille. XEdu järjestää kolme kiihdyttämöohjelmaa seuraavan 8 kuukauden aikana, ja kuhunkin ohjelmaan osallistuu noin 10 yritystä. Yritysten hakuaika on alkanut syyskuussa. Myös suomalaisyritykset voivat hakea ohjelmiin, mutta rahoituksen saaminen edellyttää rekisteröitymistä Vilnaan. Liettuan innovaatiovirasto tekee lopullisen päätöksen siitä, mitkä yritykset ohjelmiin valitaan, ja tarjoaa apurahoja ohjelmaan osallistuville yrityksille.
Teksti ja lisätietoja: Eveliina Lehtonen, neuvonantaja, Suomen suurlähetystö, Vilna