LOHIKÄÄRMEEN VUODEN HAASTEET

Alkanut lohikäärmeen vuosi on Kiinalle haasteita täynnä. Kultaiset kaksinumeroisten kasvuprosenttien vuodet ovat takanapäin, kun Kiinan BKT:n kasvu hidastuu. Kiinan vientivetoinen kasvu vaikeutuu keskeisten vientimarkkinoiden kriisien takia. Kiinassa velkaantuminen jatkuu ja hoitamattomien luottojen määrä nousee. Kiina yli-investoi ja alikuluttaa tänäkin vuonna. Tuoko lohikäärmeen vuosi pehmeän vai rajun laskun Kiinan taloudelle?

Kiinassa alkanut lohikäärmeen vuosi on huolia ja haasteita täynnä. Lohikäärme on kiinalaisille viisas ja hyväntahtoinen mytologinen otus, eläinradan merkeistä vahvin. Lännessä lohikäärmettä pidetään tulta puhaltavana hirviönä. Kun Kiinassa etsitään 30 vuotta jatkuneelle talousihmeelle pehmeää laskua, euroalueella eletään koko ajan kuilun partaalla. Kuinka tässä tulee käymään? Mitkä ovat Kiinan talouden suurimmat haasteet tänä vuonna?

Vientivetoinen kasvu vaikeutuu

Maailmantalouden tapahtumat heijastuvat myös Kiinaan, jonka osuus globaalista maailmantaloudesta (12,3 % maailman BKT:stä vuonna 2010) on kasvanut kasvamistaan. Viennin osuus Kiinan BKT:stä on nykyään noin 20 %. Kiina ei ole immuuni kansainvälisten suhdanteiden heilahduksiin. Kiinan viennin kasvu Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin hidastui viime vuonna. Vienti kehittyviin talouksiin kasvoi toki, mutta kokonaisviennin vauhti hiljeni silti vuoteen 2010 verrattuna. Kiinan vientiteollisuuden on varauduttava uusiin vaikeuksiin tänä vuonna.

Lisääntyneet pienyritysten konkurssit ja työpaikkojen häviäminen ovat iso haaste kommunistiselle puolueelle, joka valmistautuu vallanvaihtoon. Jos taloudellinen kriisi leimahtaisi Kiinassa keskellä vallanvaihtoa, nykyinen johto ei pääsisi eläkkeelle puhtain paperein ja uuden johdon alku olisi kivulias. Pääministeri Wen Jiabao on julkisesti varoittanut kansainvälisestä talouskriisistä ja Kiinan talouden omista heikkouksista. Varovaisuus on kommunistisen puolueen omaksuma linja, kun valta siirtyy puolueessa nuoremmalle polvelle. Uudistuksia lykätään varmuuden vuoksi. Valta vaihtuu puolueen johdossa näillä näkymin lokakuussa ja Kiinan hallituksessa ensi vuoden helmi- maaliskuussa.

Euroopan merkitys Kiinalle on erityisen iso, koska EU on Kiinan suurin vientialue. Mikäli euroalueen maat eivät saa velkakriisiä hallintaan, seuraukset ovat maailman taloudelle todella huonot ja pahimmassa tapauksessa pelottavan huonot. Yhdysvaltain velkaongelmat eivät nekään ole hävinneet minnekään. Emme siis voi tarkastella Kiinan talouden kehitystä irrallaan maailman taloudesta. Mitä enemmän vaikeuksia on muualla, sitä enemmän ne heijastuvat myös Kiinaan.

Yli-investoiminen jatkuu

Kiinan talous on haavoittuvainen myös muista syistä. Kiinalaiset ovat vuosia yli-investoineet ja alikuluttaneet. Kun investointien osuus on 46 % BKT:stä ja kulutuksen osuus vain 34 % BKT:stä, pitäisi hälytyskellojen soida. Kiinassa on ollut ennennäkemätön rakennusbuumi. Kiinalaiset kertovat rakentaneensa 30 vuodessa sen, mitä kesti 300 vuotta rakentaa lännessä. Kiinalaiset voivat olla aidosti ylpeitä saavutuksistaan. Jonkun on kuitenkin maksettava rakennusjuhlasta ja hinta saattaa olla niin valtava, että eräät läntiset asiantuntijat povaavat Kiinan taloudelle rajua laskua.

Tällaiseen rajuun laskuun en itse usko. Kiina BKT kasvoi viime vuonna 9,2 % alustavien laskelmien mukaan. Yli 8 % kasvu jatkuu näillä näkymin myös tänä vuonna, koska korkea kasvu on kommunistiselle puolueelle jonkinlainen vallassa pysymisen ehto. Vuoden 2011 inflaatio oli 4,1 % ja laskemaan päin.

Mihin Kiinan valtavat investoinnit ovat oikein menneet? Vastaus on lähinnä asuntojen ja infrastruktuurin rakentamiseen. Asuntoja on rakennettu lainarahalla ennätyksellisen paljon. Asuntojen hintaralli on ollut melkoinen, mutta nyt seinä on tullut vastaan ja asuntojen hinnat ovat laskemaan päin monin paikoin. Asuntotuotannon osuus Kiinan BKT:stä on ollut huikeat 13 %.

Kun maan talous on tottunut elämään halvalla rahalla pidemmän ajan, ei rakentamista voida vähentää noin vain uusien vääristymien välttämiseksi. Kaupallisen rakentamisen vähentyessä jatketaan nyt halpa-asuntojen rakentamista tavalliselle kansalle valtion varoin. Urbanisaatiohan jatkuu Kiinassa kovaa vauhtia ja 10 – 15 miljoonalle kaupunkilaiselle on rakennettava uusia asuntoja vuosittain.

Infrastruktuurin rakentaminen on maksanut sekin astronomisia summia. Kiinalla on jo melkein saman verran moottoriteitä kuin Yhdysvalloissa ja maailman pisin luotijunaverkosto. Kiinan rautatieministeriöllä on joidenkin tietojen mukaan velkaa luotijunista jopa 700 miljardia dollaria. Jo lähivuosina, mikäli rautatieministeriön varat riittävät, on mahdollista matkustaa luotijunalla Pekingistä jopa Urumchiin asti, jonne on täältä yhtä pitkä matka kuin Helsingistä Grönlantiin.

Velkaantuminen on ongelma

Kiinan velkaantuminen kasvoi Morgan Stanleyn arvion mukaan jopa 4.100 miljardilla dollarilla vuosina 2009 - 2010. Pankkien piti vuoden 2009 jälkeen vääntää lainahanat pienemmälle, mutta tilanne on nyt jälleen muuttumassa. Kiinalaiset pankit myönsivät uuttaa lainaa viime vuoden joulukuussa 101 miljardia dollaria, mikä oli 13 miljardia dollaria marraskuuta enemmän. Tämä kertoo jonkinlaisen elvytyksen jo alkaneen. Kiinan pankeilla on entuudestaan iso määrä maksamattomia luottoja. Kiinalaisten regulaattorien arvo näiden luottojen määrästä on 500 miljardia dollaria. Fitch Ratingin arvio on jopa 2.000 miljardia dollaria. Julkisen sektorin kokonaisvelka saattaa olla jopa 80 % Kiinan BKT:stä, mutta kukaan ei tiedä tarkkaa lukua. Varmaa on, ettei kaikkia lainoja pystytä maksamaan takaisin Kiinan investointijuhlasta.

Kiinan talouden pehmeä lasku edellyttää talouden tasapainoisuuden ylläpitämistä. Siksi on kyseenalaista, onko Kiinalla todella varaa ryhtyä nyt uudelleen elvyttämään kasvua millään suurilla summilla. Toki keskushallitus varmistaa viime kädessä, ettei pankkikriisiä pääse syntymään painamalla tarvittaessa lisää rahaa.

Alikuluttaminen jatkuu

Kiinalaisten pitäisi rakentamisen sijasta kuluttaa enemmän. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty. Muutos investointitaloudesta kulutustalouteen vie vuosia ja edellyttää mm. palkkatason nousua, Kiinan valuutan vahvistumista, korkojen nousua ja ennen kaikkea kattavan sosiaalipalvelujen turvaverkoston rakentamista kansalaisille, ettei heidän enää tarvitse säästää patjan alle sairas- ja eläkepäiviä varten. Muutos on tulossa. Esimerkiksi palkat ovat nousseet Kiinan tärkeimmissä kasvukeskuksissa mm. työvoimapulan takia. Työntekijät osaavat myös paremmin hyödyntää palkkaneuvotteluja ja tarttua jopa lakkoaseeseen etujensa ajamiseksi.

The Economist julkaisun (31.12.2011) mukaan Kiinasta tulee nykykasvulla maailman suurin talous vuonna 2018 ja maailman suurin kulutustuotteiden kuluttaja vuonna 2023. Matka on siihen vielä pitkä. Kannattaa kuitenkin palauttaa mieleen, että Kiina kulutti jo vuonna 1999 enemmän terästä kuin USA. Kiinassa oli vuonna 2001 enemmän kännyköitä käytössä kuin USA:ssa. Vuonna 2007 Kiinan vienti ohitti USA:n viennin. Vuonna 2010 Kiinan teollisuustuotanto, energiakulutus ja myytyjen autojen määrä ohittivat USA:n vastaavat luvut. Kiinan koko on sellainen, ettei Kiinan kanssa kilpailla määrässä.

Kiinalla on tänä vuonna kädet täynnä tasapainoillessaan taloutensa kanssa. Kiinan talouden pitäisi nähdäkseni pystyä tekemään pehmeä lasku, koska hallituksella on kaikki siihen tarvittavat välineet käytössään. Kiinan BKT:n kultaiset kaksinumeroisten kasvuprosenttien vuodet ovat kuitenkin takanapäin. Lohikäärmeen vuosi ei sitä tosiasiaa muuta.


Lars Backström
Suurlähettiläs