Kymmenen teknologian globaalitrendiä – viestejä Yhdysvaltojen CES 2016 -messuilta

Maailman suurimmat kuluttajaelektroniikan messut (Consumer Electronics Show, CES) Nevadan Las Vegasissa 5.–9.1.2016 toivat esille jälleen teknologian kehityksen globaaleja trendejä. Suomalaisyrityksiä oli paikalla näytteilleasettajina kymmenkunta ja lisäksi muulla tavoin noin kolmisenkymmentä firmaa.Maailman suurimmat kuluttajaelektroniikan messut (Consumer Electronics Show, CES) Nevadan Las Vegasissa 5.–9.1.2016 toivat esille jälleen teknologian kehityksen globaaleja trendejä. Suomalaisyrityksiä oli paikalla näytteilleasettajina kymmenkunta ja lisäksi muulla tavoin noin kolmisenkymmentä firmaa.Maailman suurimmat kuluttajaelektroniikan messut Nevadan Las Vegasissa 5.–9.1.2016 toivat jälleen esille teknologiakehityksen globaaleja trendejä. Suomalaisyrityksiä oli paikalla näytteilleasettajina kymmenkunta ja lisäksi muulla tavoin kolmisenkymmentä firmaa.

Kuva: Jussi Salonen
CES kokoaa yhteen vuosittain keskeisimmät kuluttajaelektroniikan toimijat Las Vegasiin.
CES kokoaa yhteen vuosittain keskeisimmät kuluttajaelektroniikan toimijat Las Vegasiin.

Mikä CES?

Kalifornian osavaltion naapurissa, tunnin lentomatkan päässä Nevadan Las Vegasissa pidetään vuosittain maailman suurimmat kuluttajaelektroniikan messut (Consumer Electronics Show, CES). Näillä messuilla esitellään tunnetusti joka vuosi teknologiakehityksen uusimpia trendejä erityisesti messujen nimen mukaisesti kuluttajaelektroniikasta. 

Tapahtuma on kehittynyt vuosi vuodelta yhä pidemmälle laajemminkin teknologien kehitystä esitteleviksi yhdeksi maailman tärkeimmäksi läpileikkaukseksi siitä, mitä teknologisesti tulee tapahtumaan lähivuosina.  

”Kuluttajaelektroniikka muuttaa kirjalimellisesti meidän kaikkien joka päiväistä elämää”,  toimitusjohtaja Gary Shapiro, Consumer Technology Association.

Tämänvuotiset CES 2016 messut pidettiin 5.–9. tammikuuta 2016 ja ne olivat taas ennätykselliset. Mukana oli uskomattomat 3 600 näytteilleasettajaa. Kävijöitä vieraili messuilla noin 170 000 jopa noin 150 maasta. Kävijöistä jopa noin 50 000 oli ulkomalaisia. Paikalla olivat ”kaikki”, mutta joukosta oli poissa suurista yrityksistä mm. Apple ja Google.

Messut käsittävät kolme mittavaa messualuetta sekä lukuisan määrän keynote-puheita ja muita esityksiä. Suomen Kalifornian Team Finland -toimijoista paikalla olivat kaikki kolme eli pääkonsulaatti, Tekes ja Finpro. Suomen Team Finland -toimintaa myös koordinoitiin, jotta messuista saatiin mahdollisimman laaja otos.

Suomalaisyrityksillä on perinteisesti ollut tapahtumassa vahva edustus ja osallistuminen on erittäin keskeinen osa globaalin verkoston luomista.

 ”CES ei sovi kaikille, mutta kuluttajaelektroniikka-yhtiölle osallistuminen on välttämätöntä”, toimitusjohtaja Heikki Räisänen, Emfit

Kuva: Jussi Salonen
Autoteollisuus jatkoi huomattavaa marssiaan tämänvuotisille messuille, toimialan yrityksillä oli käytössä valtavat noin 20 000 neliömetriä messualuetta.
Autoteollisuus jatkoi huomattavaa marssiaan tämänvuotisille messuille, toimialan yrityksillä oli käytössä valtavat noin 20 000 neliömetriä messualuetta.

Kymmenen trendiä teknologian globaalikehitykseen

  1. Tulevaisuuden autot: Autoteollisuus ei itse asiassa ole uusi tulija Las Vegasissa. Delphi Automotive on ollut mukana tapahtumassa jo 20 vuotta. Keskeisimpiä tämän hetken trendejä ovat robottiautot, vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivat autot, "connected cars" ja dataan perustuva ajaminen (esim. Waze). Lähes kaikkien autovalmistajien tavoitteena on saada autonomiset autot liikenteeseen vuoteen 2020 mennessä ja sähköautoja oli esillä käytännössä kaikkien autoyritysten messuosastoilla. Merkittävimpinä uutuksina tapahtumassa lanseerattiin General Motorsin toimitusjohtaja Mary Barran esittelemä Chevrolet Bolt (kohtuuhintainen noin 30 000–40 000 dollarin sähköauto pitkällä toimintasäteellä) ja Faraday Futuren konseptiauto FFZero1 sekä modulaarinen sähkoautoalusta. Saksalaisen Continentalin ostama Elektrobit mukana isolla messuosastolla. Elektrobitin teknologiaa hyödynnetään mm. uusissa Audeissa.
  2. 3D-tulostuksen käytön kasvu teollisuuden ajurina: Tämä edelleenkin tuore toimiala tuplautuu vuosittain ja sen ennustetaan tekevän isoja mullistuksia mm. valmistavaan teollisuuteen. Arvioiden (Gartner) mukaan vuonna 2016 myydään noin 500 000 laitetta. Kuluttajatason laitteet tekevät tuloaan, mutta edelleen kokonaisvaltaisemmat ammattitason laitteet ovat suositumpia.
  3. Virtuaalitodellisuuden seuraava aalto: VR (virtual reality) ja AR (augmented reality) ovat jatkossa erittäin merkittäviä. Tämänhetkiset ratkaisut ovat kuitenkin vasta alkusoittoa tulevaisuuden teknologialle. VR:n arvioitiin olevan ”kuluvan vuoden 3D”. Kuluttajien tottumukset ja käyttäytyminen eivät kuitenkaan ole vielä valmiita virtuaalitodellisuudelle, joten muutos vie aikaa.  Esimerkiksi Oculus Rift säilynee edelleen kalliina leluna hifistelijöille ja alan pioneereille. USA:n Consumer Technology -yhdistys arvioi VR:n myynnin kasvavan peräti 440 % alkanena vuonna verrattuna viime vuoteen ja yltävän 540 miljoonaan dollariin.
  4. Digitaalisen viihteen jakelukanavien murroksen syventyminen: Ihmiset katsovat videoita enemmän kuin koskaan ja vähemmän perinteistä televisiota. Vuoteen 2019 mennessä 80% internetin liikenteestä on liikkuvaa kuvaa ja voidaankin sanoa, että eletään internet-television kultaista aikaa. Ennusteiden mukaan vain urheilu ja live-tapahtumat säilyttävät vielä suosiotaan perinteisessä televisiossa. Merkittävimpiä julkistuksia tapahtumassa oli, kun Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings julkaisi laajentavansa suoratoistopalvelun kattamaan 130 maata. Netflix ei kuitenkaan ole ainoa peluri, mm. Sling TV, NBC:n Seeso, Hulu, YouTube ja Amazon ovat vahvasti mukana kilvassa. Kehitys on juuri nyt hyvin dynaamista.
  5. Taulutelevisioiden jatkuva kehitys: Taulutelevisioiden markkinoilla 4K (Ultra HD) on valtavirtaa, vaikka useimmat kotitaloudet eivät pysty vastaanottamaan lähetyksiä tietoliikennesyistä johtuen. Seuraavana kehitysaskeleena onkin 8K. Uutena tähän teknologiaan ja toimialaan liittyvänä tekijänä oli myös suurien kuluttajaelektroniikkayritysten fokus korkearesoluutioisessa äänessä. 4K-televisioiden myynnin arvioidaan yltävän kuluvana vuonna noin 10,7 miljardiin dollariin, kun kasvua arvioidaan olevan 65 %.
  6. Minihelikopterien (drones) suosion kasvu: USA:ssa toimialan myynti oli viime vuonna noin 105 miljoonaa, joten valtavasta bisneksestä ei ole vielä kyse. Kasvua on kuitenkin 52 % edellisvuoteen verrattuna ja näytteileasettajien määrä CESissä tuplaantui viime vuodesta.  Koska CESin fokus on kuluttajissa, tarkoitti se tänä vuonna drone-toimialalla pääosin kevyempiä laitteita ja parempia kameroita. Futuristisempi julkistus nähtiin EHang-yhtiöltä, joka julkaisi ihmisen kuljettamiseen pystyvän ns. ”robottitaksin”. Toisena mielenkiintoisena uutuutena Parrot julkaisi Discon, joka heitetään ilmaan ja se pystyy toimimaan autopilotin avulla. USA:n Consumer Technology yhdistys arvioi dronejen myynnin liki kaksinkertaistuvan ja yltävän tänä vuonna liki miljardiin dollariin.
  7. Internet of Thingsin (IoT) leviäminen ja voimistuminen sekä tähän liittyvä datan valtaisa kasvu: CES-tapahtuman trendejä käsiteltäessä asiodien internetiä ei voida sivuuttaa. Kaikki mikä voidaan yhdistää internetiin, yhdistetään siihen. McKinseyn mukaan IoT-laitteiden kokonaispotentiaali kasvaa 3,9 miljardista USD:stä 11,1 miljardiin USD:iin. Nokialla on Alcatel-Lucent ostoksen myötä merkittävä rooli tulevaisuuden verkkojen arkkitehtina ja siten IoT:n mahdollistajana myös Yhdysvalloissa. Datan valtaisia kasvuennusteita kuvaa, että joissakin ennustuksissa arvioidaan datan määrän kasvavan vuonna 2019 aina noin 500:aan ”zettatavuun”, joka on 500 miljardia terabittiä (!).
  8. Terveyden digitalisoituminen: Viime vuoden tapaan digitaalisen terveyden kasvu jatkuu myös CESissä. Tänä vuonna mukana oli 150 näytteilleasettajaa ja kasvua vuodesta 2014 jopa 40 %. Joka kymmennellä kotitaloudella USA:ssa on puettavaa teknologiaa (wearables) ja myynti vuonna 2015 noin 1,8 mrd USD. Mielenkiintoisena muutoksena aikaisempiin vuosiin on, että vuonna 2016 mukana olivat entistä voimaakkaammin myös ammattilaistason laitteet (esim. Omron) ja terveydenhuoltosektori (esim. United Healthcare). Arvioiden mukaan vuoteen 2018 mennessä 13 miljoonaa laitetta on integroitu työhyvinvointiohjelmiin. CESissä IBM esitteli toimitusjohtajansa Ginni Romettyn voimin uudet yhteistyökumppaninsa Under Armourin ja Medtronicin, jotka käyttävät jatkossa IBM:n Watson-supertietokoneen tekoälyä.
  9. Tietoturvan merkityksen korostuminen: Kyberuhkien määrä ja koko tulee arvioiden mukaan kasvamaan merkittävästi lähitulevaisuudessa. Useimmilla kansainvälisillä yrityksillä ei ole riittäviä työkaluja hyökkäysten ennaltaehkäisemiseen ja puolustautuminen säilyy ainoana vaihtoehtona. Toimialaan liittyen IBM lanseerasi itseään maailman suurimmaksi tietoturvayhtiöksi(!).
  10. Henkilökohtainen liikenne: Viime vuoden CESissä ensimmäistä kertaa esitellyt liitolaudat (hoverboard) ovat edelleen kova hitti etenkin Yhdysvalloissa. Yhä enemmän tänä vuonna kiinnitettiin huomiota laitteiden turvallisuuteen. Esimerkiksi Swagway julkaisi Swagtron-laudan, jossa on sisäänrakennetut bluetooth-kaiuttimet. Lisäksi toimialan perinteinen pioneeri Segway julkaisi yhteistyössä Intelin kanssa robotin sekä lisäksi uuden moottoroidun kaksipyöräisen henkilökohtaisen kuljettimen (Segway-kulkuneuvon).

Suomalaisyritykset Nevadassa

Suomalaisilla yrityksillä on perinteisesti vahva edustus Las Vegasissa. Arvioiden mukaan Suomesta oli noin 40 yritystä mukana, joista noin kolmisenkymmentä oli ns. messukävijänä.

Omilla messuosastoilla suomalaisyrityksistä olivat mukana kymmenkunta yritystä: Beddit, Emfit, Fibrux, Humancharger/Valkee, Innohome, Oura, Polar ja Sonicforce. Muutamilla suomalaisyrityksillä oli myös hotelleista vuokrattuja sviittejä verkottumis- ja infotiloiksi messujen ajaksi.

 ”CES on tehokkain tapa saada neljässä päivässä katsaus amerikkalaiseen kuluttajaelektroniikan jakeluverkostoon”, toimitusjohtaja Aki Backman, Valkee.

Kuva: Jussi Salonen
Emfitin toimitusjohtaja Heikki Räisänen esittelee yhtiön tuotteita messukävijöille.
Emfitin toimitusjohtaja Heikki Räisänen esittelee yhtiön tuotteita messukävijöille.

Verkostoituminen  on hyvin tärkeä osa CES-tapahtumaa. Team Finland järjestikin yhteistyössä Piilaaksossa toimivan Nordic Innovation Housen kanssa ”NordicMade Happy Houriin” torstai-iltana 7.1.2016. Paikalla oli yli 100 henkeä, pääosin pohjoismaisia yrityksiä asiakkaineen ja partnereineen.

 ”Perinteisesti suomalaiset yritykset ovat eläneet siinä uskossa, että paras tuote ratkaisee. Markkinointi sekä viestintä ovat kuitenkin aivan keskeisiä, jotta tuote saadaan leviämään erityisesti Pohjois-Amerikan markkinoille", tuoteryhmäjohtaja Marco Suvilaakso, Polar.

Teksti:  Juha Markkanen, Jussi Salonen, Hartti Suomela ja Thuong Tan